Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ |
Üçüncü düzey |
BİS 602 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
İstatistik lisans diploması olanlar için ön koşul yoktur. Lisans eğitimini istatistik dışında tamamlamış olanlar için SBE 501 ya da SBE 601 derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersi
|
Dersin amacı
|
Bilimsel araştırmalarda çalışmaya alınacak örneklemin seçiminde dikkat edilmesi gereken noktaları öğretmek, örneklem seçiminde uygun istatistiksel yönteme karar verebilmeyi öğretmek ve örneklemden elde edilen bilgiyi kullanarak kitle hakkında çıkarım yapmayı öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
Örneklemeye giriş, temel kavramlar
|
2- |
Örneklem istatistiği ve özellikleri, örneklem dağılışları, standart hata, kestirim hatası
|
3- |
Parametre kestirimi (Nokta tahmini, aralık tahmini), yansızlık, doğruluk
|
4- |
Örneklem genişliğinin hesaplanması – 1 (Nokta/Aralık kestirimi)
|
5- |
Örneklem genişliğinin hesaplanması – 2 (Hipotez testleri)
|
6- |
Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 1
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 2
|
9- |
Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 3
|
10- |
Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 4
|
11- |
Olasılıksız örnekleme yöntemleri – 1
|
12- |
Olasılıksız örnekleme yöntemleri – 2
|
13- |
Uygulama
|
14- |
Kitle hakkında istatistiksel çıkarımlar
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Örnekleme kavramını açıklayabilecek ve çalışmanın evrenini tanımlayabilecektir.
|
2- |
Bilimsel bir çalışmanın amacına uygun örnekleme yöntemine karar verebilecek ve evrenden örneklem çekebilecek istatistiksel bilgi birikimine sahip olacaktır.
|
3- |
Çalışma için ihtiyaç duyulan örneklem genişliğini hesaplayabilecektir.
|
4- |
Örneklemden elde edilen bilgiyi kullanarak evren hakkında çıkarımlarda bulunabilecektir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
3
|
12
|
36
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
15
|
15
|
Araştırma
|
0
|
30
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
164
|
AKTS
|
|
|
6.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eğitmen Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
W. G. Cochran, Sampling Techniques. 3rd ed. NewYork: John Wiley and Sons, 1977.
Levy, Paul S. Sampling of populations-methods and applications . Wiley New York, 1991.
Lemeshow, S, Hosmer, D.W. Klar, J. Lwanga, S.K. Adequacy of sample size in health studies. Chiechester: John Wiley, 1990.
|
|