Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Beslenme ve Diyetetik (doktora) > ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Üçüncü düzey BİS 602 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri İstatistik lisans diploması olanlar için ön koşul yoktur. Lisans eğitimini istatistik dışında tamamlamış olanlar için SBE 501 ya da SBE 601 derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AHMET ÖZTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Sınıf dersi
Dersin amacı Bilimsel araştırmalarda çalışmaya alınacak örneklemin seçiminde dikkat edilmesi gereken noktaları öğretmek, örneklem seçiminde uygun istatistiksel yönteme karar verebilmeyi öğretmek ve örneklemden elde edilen bilgiyi kullanarak kitle hakkında çıkarım yapmayı öğretmektir.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- Örneklemeye giriş, temel kavramlar
2- Örneklem istatistiği ve özellikleri, örneklem dağılışları, standart hata, kestirim hatası
3- Parametre kestirimi (Nokta tahmini, aralık tahmini), yansızlık, doğruluk
4- Örneklem genişliğinin hesaplanması – 1 (Nokta/Aralık kestirimi)
5- Örneklem genişliğinin hesaplanması – 2 (Hipotez testleri)
6- Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 1
7- Ara Sınav
8- Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 2
9- Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 3
10- Olasılıklı örnekleme yöntemleri – 4
11- Olasılıksız örnekleme yöntemleri – 1
12- Olasılıksız örnekleme yöntemleri – 2
13- Uygulama
14- Kitle hakkında istatistiksel çıkarımlar
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Örnekleme kavramını açıklayabilecek ve çalışmanın evrenini tanımlayabilecektir.
2- Bilimsel bir çalışmanın amacına uygun örnekleme yöntemine karar verebilecek ve evrenden örneklem çekebilecek istatistiksel bilgi birikimine sahip olacaktır.
3- Çalışma için ihtiyaç duyulan örneklem genişliğini hesaplayabilecektir.
4- Örneklemden elde edilen bilgiyi kullanarak evren hakkında çıkarımlarda bulunabilecektir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2- Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4- Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6- Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7- Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8- Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 3 12 36
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 0 30 0
Toplam iş yükü     164
AKTS     6.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 30
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Eğitmen Notları
Yardımcı Kaynaklar W. G. Cochran, Sampling Techniques. 3rd ed. NewYork: John Wiley and Sons, 1977. Levy, Paul S. Sampling of populations-methods and applications . Wiley New York, 1991. Lemeshow, S, Hosmer, D.W. Klar, J. Lwanga, S.K. Adequacy of sample size in health studies. Chiechester: John Wiley, 1990.

Ders ile ilgili dosyalar