Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ |
Birinci düzey |
HM 201 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜMRAN KÖYLÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ABDURRAHMAN GEYMEN;
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜMRAN KÖYLÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller.
Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
|
Dersin amacı
|
CBS’ lerinde Temel veri yapılarını öğrenmek,
Veri yapıları algoritmalarını öğrenmek,
Veri yapılarını problem çözümünde etkin olarak kullanmak: uygun veri yapılarının ve algoritmaların seçimini yapabilmek
Veri yapıları algoritmalarının analizini yapabilmek
|
Dersin tanımı
|
Veri Tabanı Sistemlerine Genel Bakış, Varlık-Bağıntı Modeli ve Veri Tabanı Tasarımı, İlişkisel Model, Bütünlük Kısıtlamaları ve Normalizasyon, İlişkisel Cebir ve İlişkisel Hesap, Sql : Standart Veri Tabanı Dili, Nesneye-Yönelik Model, Nesne-İlişkisel Sistemler, Fiziksel Yapılar ve Dizinler.
|
1- |
Veri tabanı yönetim sistemleri (VTYS). Tanımlar, VTYS'nin uygulama alanaları ve fonksiyonları.
|
2- |
Veritabanı tasarımı; Varlık-ilişki veri modeli ile veritabanı tasarımı.
|
3- |
Veritabanı tasarımı; İlişkisel veri modeli ile veritabanı tasarımı.
|
4- |
ArcGIS'e giriş.
|
5- |
Dönem projesi
|
6- |
İlişkisel veritabanı ve SQL.
|
7- |
İlişkisel veritabanı ve SQL.
|
8- |
İlişkisel veritabanı ve SQL.
|
9- |
ArcGIS'de sorgulamalar.
|
10- |
ArcGIS'de formlar ve makrolar.
|
11- |
ArcGIS içerisinde visual basic ile uygulama programı geliştirmek.
|
12- |
ArcGIS içerisinde visual basic ile uygulama programı geliştirmek.
|
13- |
ArcGIS içerisinde visual basic ile uygulama programı geliştirmek.
|
14- |
ArcGIS içerisinde visual basic ile uygulama programı geliştirmek.
|
15- |
Sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri, veri modelleri, veri tabanı tasarımı, ilişkisel cebir ve sorgulama dilleri hakkında bilgi sahibi olacak.
|
2- |
Veri Tabanı tasarımı gerçekleştirebilecek
|
3- |
Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini geliştirecek
|
4- |
Veri Tabanı Yönetim Sistemi yazılımlarını kullanabilecek
|
5- |
Konumsal analizler hakkında bilgi sahibi olur
|
6- |
Raster veri vektör veri tanımlarını yapabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yomralıoğlu, T., Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulama Kitabı, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Data Structures and Problem Solving Using Java, Third edition
Mark Allen Weiss, Addison Wesley, 2006, ISBN: 0-312-31255-74
Data Structures and Algorithms in Java, 4th edition
Michael T. Goodrich, Roberto Tamassia, 2006, Wiley, 0-471-73884-0
Object-Oriented Data Structures Using Java, 2nd edition
Nell Dale, Daniel T. Joyce, Chip Weems, 2006, Jones and Bartlett, 0-763-737461
|
|