Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Avrasya Araştirmalari (y.l) > ORTA ASYA'DA MEDENİYET DİN VE BİLİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTA ASYA'DA MEDENİYET DİN VE BİLİM İkinci düzey ORA 526 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer
Dersin amacı Tarih boyunca Orta Asya'da ortaya çıkan medeniyeti geniş bir perspektiften öğrenciye aktarmak
Dersin tanımı Orta Asya medeniyetini, ortaya çıkardığı eserleri anlatmak

Dersin içeriği
1- -Orta Asya -Din, Bilim ve Medeniyet
2- İslam Öncesi Türkler
3- İslâm Medeniyetinin Doğuşu ve Kaynakları:
4- Türklerin İslâm Medeniyet Alanına girmeleri
5- Abbasîler ve Türkler: Dönemin: -Fikir Hareketleri. -Kültürel Faaliyetleri; -Dinî gelişmeleri:
6- İslâm Medeniyetinde İdarî ve Siyasî Kurumlar
7- -Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular’ın Kültür ve Medeniyeti:
8- Orta Asya’da Tasavvuf: -Ahmet Yesevî, Nakşibendilik
9- İslam’da Bilim Tarihi
10- Orta Asya’da Felsefe:
11- Orta Asya’da Bilim
12- Ortaçağ Türk Devletlerinin Müşterek Karakterleri:
13- Günümüz Orta Asya Türk Dünyası ve İslam
14- Günümüz Orta Asya Türk Dünyası ve İslam
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Orta Asya coğrafyasını tanır.
2- Orta Asya'da ortaya çıkmış Türk devletlerini kavrar.
3- Tarih boyunca ortaya çıkan Orta Asya Türk devletlerini medeniyete katkısı açısından değerlendirir.
4- Orta Asya medeniyetini İslam medeniyeti çerçevesinde değerlendirir.
5- Orta Asya'daki bilimsel gelişmeleri din bilim ilişkisi çerçevesinde analiz eder.
6- Orta Asya medeniyetinin bugüne yansımalarını kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2- Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3- Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4- Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5- Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6- Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7- Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8- Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9- Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10- Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11- Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12- Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13- Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Barthold- F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ünver Günay, Harun Güngör, Türklerin Dinî Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Bahaeddin Ögel, İslâmiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Alaaddin Ata Melik Cüveynî, Tarih-i Cihangüşa

Ders ile ilgili dosyalar