Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > ORTA ASYA'DA MEDENİYET DİN VE BİLİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTA ASYA'DA MEDENİYET DİN VE BİLİM İkinci düzey ORA 526 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer
Dersin amacı Tarih boyunca Orta Asya'da ortaya çıkan medeniyeti geniş bir perspektiften öğrenciye aktarmak
Dersin tanımı Orta Asya medeniyetini, ortaya çıkardığı eserleri anlatmak

Dersin içeriği
1- -Orta Asya -Din, Bilim ve Medeniyet
2- İslam Öncesi Türkler
3- İslâm Medeniyetinin Doğuşu ve Kaynakları:
4- Türklerin İslâm Medeniyet Alanına girmeleri
5- Abbasîler ve Türkler: Dönemin: -Fikir Hareketleri. -Kültürel Faaliyetleri; -Dinî gelişmeleri:
6- İslâm Medeniyetinde İdarî ve Siyasî Kurumlar
7- -Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular’ın Kültür ve Medeniyeti:
8- Orta Asya’da Tasavvuf: -Ahmet Yesevî, Nakşibendilik
9- İslam’da Bilim Tarihi
10- Orta Asya’da Felsefe:
11- Orta Asya’da Bilim
12- Ortaçağ Türk Devletlerinin Müşterek Karakterleri:
13- Günümüz Orta Asya Türk Dünyası ve İslam
14- Günümüz Orta Asya Türk Dünyası ve İslam
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Orta Asya coğrafyasını tanır.
2- Orta Asya'da ortaya çıkmış Türk devletlerini kavrar.
3- Tarih boyunca ortaya çıkan Orta Asya Türk devletlerini medeniyete katkısı açısından değerlendirir.
4- Orta Asya medeniyetini İslam medeniyeti çerçevesinde değerlendirir.
5- Orta Asya'daki bilimsel gelişmeleri din bilim ilişkisi çerçevesinde analiz eder.
6- Orta Asya medeniyetinin bugüne yansımalarını kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Barthold- F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ünver Günay, Harun Güngör, Türklerin Dinî Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Bahaeddin Ögel, İslâmiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Alaaddin Ata Melik Cüveynî, Tarih-i Cihangüşa

Ders ile ilgili dosyalar