Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ULUSLARARASI İKTİSAT I |
İkinci düzey |
İKT 581 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Lisans ya da bilimsel hazırlık düzeyinde en azından iktisada Giriş I ve II derslerinin alınması gereklidir. Bu derslere ilave olarak lisnas veya bilimsel hazırlık düzeyinde Uluslararası İktisat I ve Ulusararası İktisat II derslerinin önceden alınmış olması öğrencinin başarısını artıracaktır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FATMA ÜNLÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FATMA ÜNLÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftalık olarak belirlenen teorik konular, öğretim üyesi tarafından anlatılacak, öğrencilerin yöneltilen sorularla derslere daha önceden yaptıkları hazırlıklar ölçülmeye çalışılacaktır. Konu ile ilgili teorik açıklamaların tamamlanmasından sonra, ilgili teorik açıklamaları içeren uygulamalı bir maklale öğrencilerin de katılımıyla tartışılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Uluslararası İktisat Biliminin ortaya çıkış nedenini, cevap aradığı soruları ve bugünkü gelişmeleri ortaya koymaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ülkeleri dış ticaret yapmaya yönelten nedenler, klasik ve modern dış ticaret kuramları, dış ticaret politikası ve araçlarının teorik ve uygulamalı açıdan analizi.
|
1- |
Ülkelerin dış ticaret yapma nedenleri, dünya ticaretinin görünümü.
|
2- |
Merkantilist dönemde dış ticaret görüşü. Klasik dış ticaret teorisinin temel varsayımları. Adam Smith ve David Ricardo''nun dış ticaret teorileri.
|
3- |
Mutlak üstünlük ve karşılaştırmalı üstünlük teorilerinin eksiklikleri.Birden çok malli ve birden çok ülkeli analizlerde modellerin testi.
|
4- |
Faktör donatımı teorisi. Faktör donatımının tanımlanması.Teorinin varsayımları. Faktör donanımın belirlenmesi. Faktör yoğunluğunun tersine dönmesi.
|
5- |
Dış ticarette talep analizleri.Kayıtsızlık eğrisi. Teklif eğrisi yaklaşımı. Teklif eğrilerinde kaymalar.
|
6- |
Dönüşüm eğrileri ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımıyla dış ticaretin analizi. Azalan ve artan maliyetler durumu.
|
7- |
Dış ticarette fırsat maliyetleri yaklaşımı.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Yeni dış ticaret teorileri.Yeni teorilerin klasik teorilerden ayrılan yanları.
|
10- |
Monopolcü rekabet hipotezi. Endüstri-içi ticaretin analizi ve ölçülmesi. Endüstri-içi ticaret teorileri.
|
11- |
Nitelikli işgücü teorisi, tercihlerde benzerlik teorisi, teknolojik açık teorisi.
|
12- |
Ekonomik büyüme ve dış ticaret analizleri. Faktör donanımı ve teknolojik gelişmelerin büyüme üzerindeki etkisi.Emek yoğun, sermaye yoğun ve yansız büyüme durumları.
|
13- |
Ekonomik kalkınma ve karşılaştırmalı üsütnlükler yapısında değişim.
|
14- |
Dış ticaret politikası. Amacı, kapsamı ve unsurları. Dış ticaret politikası araçları. Gümrük tarifeleri, kotalar, gönüllü ihracat kısıtlamaları, tarife dışı diğer araçlar.
|
15- |
Gümrük tarifeleri ve kotaların ekonomik etkileri.
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
Final sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dersi alan öğrenciler dış ticaretin nedenleri ve sağladığı kazançlar konusunda bilgiye sahip olacaklar.
|
2- |
Dış ticaretin ülke refahı ve büyümesi üzerindeki etkilerini irdeleyebilecekler.
|
3- |
Dış ticaret kısıtlamalarının hangi olumsuz etkilere sahip olduğunu görebilecekler.
|
4- |
Klasik ve modern dış ticaret kuramları arasındaki farkları açıklayabilecekler.
|
5- |
Türkiye'nin belli başlı ülke grupları ile dış ticaretinin nedenlerini ve ticaret kazançlarını analiz edebilecekler.
|
6- |
Türkiye'nin kalkınmasında dış ticaretin rolünü açıklayabilecekler.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
|
|
2- |
Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
|
|
3- |
Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
|
|
4- |
Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
|
|
5- |
Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
|
|
6- |
Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
|
|
7- |
İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
|
|
8- |
Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
|
|
9- |
İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
|
|
10- |
Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
|
|
11- |
Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
|
|
12- |
Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
|
|
13- |
Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
|
|
14- |
Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
|
|
15- |
İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
|
|
16- |
İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halil Seyidoğlu. Uluslararası İktisat, İstanbul. 2014.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hayriye ATİK, Oğuzhan Türker, Modern Dış Ticaret Kuramları, Ankara:Nobel Yaynevi.2012.
|
|