Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Aktif yöntem
|
Dersin amacı
|
Başta bir toplumda, özelde ise kadınlarda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, kadın sağlığını koruma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, kadınları güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılmasını tartışma
|
Dersin tanımı
|
Bu ders başta bir toplumda,özelde ise kadınlarda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, kadın sağlığını koruma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, kadınları güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması amacıyla verilmektedir.
|
1- |
Derse giriş, dersin ve konuların tanıtımı
|
2- |
Hazırlık
|
3- |
Hazırlık
|
4- |
Hastalık, sağlık, çevre ve hemşirelik kavramları,
|
5- |
Hastalık, sağlık, çevre ve hemşirelik kavramları,
|
6- |
Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler
|
7- |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri,
|
8- |
Ülkemizdeki sağlık sorunları,
|
9- |
Ülkemizdeki kadın sağlığı sorunları,
|
10- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi (Bebeklik-çocukluk dönemi)
|
11- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi (Adölesan dönem)
|
12- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi (Orta erişkin dönem)
|
13- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi (Klimakterik dönem)
|
14- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi (Yaşlılık dönemi)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birey (kadın) aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleme ve durumu açıklayabilme,
|
2- |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini anlayabilme,
|
3- |
Sağlığı geliştirme kavramının kadınların kendi sağlıkları üzerinde kontrollerini artırabilmek anlamına geldiğini açıklayabilme,
|
4- |
Risk altındaki kadın, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme,
|
5- |
Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesinde sivil toplum örgütlerinin desteğinin önemini kavrayabilme,
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
3
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
122
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Schwarzer R1, Lippke S, Luszczynska A. Mechanisms of health behavior change in persons with chronic illness or disability: the Health Action Process Approach (HAPA). Rehabil Psychol. 2011;56(3):161-70.
2. Lundy KS, Janes S. CommunityHealthNursing. JonesandBarlett, Sudbury. 2011: p 526.
3. Özvarış, Ş. B. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, 2001 Ankara
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Sağlık Bakanlığı, Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü, 2011, http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/Sa%C4%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%20Te%C5%9Fviki%20S%C3%B6zl%C3%BCk.pdf (erişim tarihi: 11.10.2016) 2. Türkeri F. Yetişkin eğitimi, sağlık davranış modelleri ve sağlığı geliştirme kavramları arasındaki ilişkilerin tanımlanması, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri EnstitüsüSağlık Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Dönem Projesi, 2006, Ankara 3. Sağlık Bakanlığı, Toplum Sağlığı Merkezi Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi
|
|