Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK İSLAM EL SANATLARI I |
Birinci düzey |
SNT233 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok. (Öğrenci Görüşme Saatleri Salı 12.00 - 13.00)
|
Dersin veriliş şekli
|
SÖZLÜ ANLATIM, GÖRSEL SUNUM
|
Dersin amacı
|
Mimariye bağlı olmayan ve taşınabilir özellik gösteren el sanatı ürünlerinin anlatılarak çoğu kullanım amaçlı olan el sanatı ürünlerinin yapım ve bezeme tekniklerinin öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Mimariye bağlı olmayan ve taşınabilir özellik gösteren el sanatı ürünlerinin anlatılarak çoğu kullanım amaçlı olan el sanatı ürünlerinin yapım ve bezeme tekniklerinin öğretilmesi.
|
1- |
El Sanatı kavramının Tartışılması. D.Kuban’ın “Büyük Sanat Küçük Sanat” denemesinin değerlendirilmesi.
|
2- |
Maden Sanatında Çok Kullanılan Bazı Madenlerin Yapıları Hakkında Bilgi Verilmesi.
|
3- |
Madeni eserlerin yapım ve bezeme teknikleri hakkında bilgi verilmesi.
|
4- |
Maden eserlerin yapım ve bezeme teknikleri hakkında bilgi verilmesi.
|
5- |
İslâm Maden sanatının ilk örneklerinin tanıtılması.
|
6- |
Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemi eserlerinden örneklerin tanıtılması.
|
7- |
Osmanlı dönemi maden eserlerin anlatılması ve bezemelerinin diğer eserlerle karşılaştırılması.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Halı sanatı ve halı dokuma teknikleri hakkında bilgi. Pazırık halısının değerlendirilmesi.
|
10- |
Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu döneminde halı sanatı ve örneklerin tanıtılması.
|
11- |
Osmanlı Halı Sanatı ve Saray Halıcılığı Hakkında bilgi.
|
12- |
Osmanlı Saray Halıcılığı dışındaki üretimler ve seccadeler.
|
13- |
Ladik, Bergama, Milas, Kırşehir, Konya, Kayseri seccadelerinin anlatılması.
|
14- |
Kilim dokumalar ve örneklerinin gösterilmesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
El Sanatı kavramını öğrenecek sanat-zanaat ayrımını yapabilecektir.
|
2- |
Maden işlerinde kullanılan malzemeleri tanıyarak yapım ve süsleme tekniklerini öğrenecektir.
|
3- |
İslâm Maden sanatının ilk örnekleri görerek, Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemi eserlerini tanıyacaktır.
|
4- |
Osmanlı dönemi madeni eserlerini teknik ve bezeme özelliklerine göre diğerlerinden ayırabilecektir
|
5- |
Halı sanatı hakkında bilgi sahibi olarak halı dokuma teknikleri öğrenecektir.
|
6- |
Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu döneminde halı sanatı örneklerini tanıyacaktır.
|
7- |
Osmanlı Halı Sanatı ve Saray Halıcılığı Hakkında bilgi sahibi olacak, diğer dönem örneklerinden ayırabilecektir.
|
8- |
Osmanlı Saray Halıcılığı dışındaki üretimler ve seccadeler konusunda bilgi sahibi olacaktır.
|
9- |
Düz dokumalar hakkında bilgi sahibi olacak, halı ve düz dokuma arasındaki farkı ayırabilecektir.
|
10- |
Düz dokumaları, Kilim, cicim, zili, sumak gibi alt türlere ayırabilecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
5
|
25
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
G.Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1978.
Ü.Erginsoy, İslâm Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul 1978.
Ş.Yetkin, Türk Halı Sanatı, Ankara 1991.
M.E. Özen, Türk Cild Sanatı, Ankara 1998.
J.Raby-Z.Tanındı, Turkish Bookbinding in the 15 th. Century The Foundation of an Ottoman Court Style, London 1993.
B.Mahir, “II. Bayezid Dönemi Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları”, Türkiyemiz, S.60, (Şubat 1990), s.4–13.
Z.Tanındı, “Tezhip Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara 1993, s.397–406.
Ş.Yetkin, “Türk Kumaş Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara 1993, s.329–342.
B.Mahir, “Osmanlı Sanatında Saz Üslûbundan Anlaşılan”, Topkapı Sarayı Müzesi Yıllık–2, İstanbul 1987, s.123–141.
B.Mahir, “Saray Nakkaşhanesinin Ünlü Ressamı Şah Kulu ve Eserleri”, Topkapı Sarayı Müzesi Yıllık–1, İstanbul 1986, s.113-130.
|
|