Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BAHÇE BİTKİLERİ |
Birinci düzey |
GZM 202 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYDIN UZUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AYDIN UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Pratik
|
Dersin amacı
|
Bahçe bitkilerinde bazı ilke ve kavramları, meyve tür ve çeşitlerini, sebze tür ve çeşitlerini, dünya ve Türkiye´ deki bahçe bitkileri üretim alanı ve miktarları ile bahçe bitkileri yetiştiriciliğini etkileyen bazı faktörleri öğretmektir
|
Dersin tanımı
|
ders, bahçe bitkilerini tanıtan, bahçe bitkilerinde uygulanan kültürel işlemleri öğreten, meyve, bağ, sebze ve süs bitkilerinde yetiştiricilik ve hasat işlemlerini kapsamaktadır.
|
1- |
Bahçe Bitkilerinin tanımı ve kapsamı, Türkiye ve Dünya’da Meyvecilik , Türkiye’nin meyvecilik bölgeleri ve özellikleri
|
2- |
Meyvelerin genel sınıflaması
|
3- |
Meyve ağaçlarında çiçek tomurcuğu oluşumu, meyve ağaçlarında dinlenme, çiçeklerin açılması
|
4- |
Meyve ağaçlarında tozlanma, döllenme, meyve tutumu, periyodisite
|
5- |
Türkiye’de ve dünyada bağcılık
|
6- |
Meyve ağaçlarında ve bağda çoğaltma
|
7- |
Meyve bahçesi kurulması, meyve ağaçlarının budanması
|
8- |
Türkiye bağcılığı, üzümlerin ticari sınıflandırılması ve besin değeri
|
9- |
Dünyada ve Türkiye´de sebze tarımı ve sebzeciliğin ülke ekonomisindeki yeri Sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri
|
10- |
Sebzelerin sınıflandırılması
|
11- |
Sebze bahçesi için yer seçimine etki eden faktörler Sebzecilik işletme şekilleri ve sebze işletmesinin kurulması
|
12- |
Sebzelerde çoğaltma teknikleri
|
13- |
Sebze tohumculuğu, tohumlara yapılan ön uygulamalar ve fidecilik
|
14- |
Sebze bahçelerinde yapılması gerekli kültürel işlemler (toprak hazırlığı, tohum ekimi, fide dikimi, budama, sulama, gübreleme, yabancı ot kontrolü, tozlanma ve döllenmeye yardım vb.)
|
15- |
Dünyada ve Türkiye´de süs bitkilerinin durumu ve ekonomik önemi ve süs bitkilerinin sınıflandırılması, üretim yöntemleri
|
16- |
Dünyada ve Türkiye´de süs bitkilerinin durumu ve ekonomik önemi ve süs bitkilerinin sınıflandırılması, üretim yöntemleri
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Türkiye’nin bahçe bitkileri potansiyelini bilir.
|
2- |
Bahçe bitkilerinin tarihçesini bilir.
|
3- |
Bahçe bitkilerindeki temel terimleri bilir
|
4- |
Meyve ve sebzelerin sınıflandırılmasını bilir.
|
5- |
Bahçe bitkilerinin temel ve fizyolojik esaslarını bilir.
|
6- |
Süs bitkilerinin sınflamasını bilir.
|
7- |
Bahçe kurmada dikkat edilmesi gereken koşulları bilir.
|
8- |
Türkiye’nin dışsatımında önem arz eden meyve ve sebzeler ile bunların pazara hazırlanması ve muhafazası konularında bilgi sahibi olur
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
6
|
2
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
4
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu ve çıktısı
|
Yardımcı Kaynaklar
|
N. KAŞKA ve M. YILMAZ (1974) : Bahçe Bitkileri Yetiştirme Tekniği S. ÖZBEK (1977) : Genel Meyvecilik A. GÜNAY (1992) : Genel Sebze Yetiştiriciliği M. YILMAZ (1992) : Bahçe Bitkileri Yetiştirme Tekniği AĞAOĞLU ve ark. (2001) : Genel Bahçe Bitkileri A. GÜL (2005) : Bahçe Bitkileri Tarımında Çevre Dostu Üretim Teknikleri U. AKSOY ve A. ALTINDİŞLİ (1998) : Ekolojik (Organik, Biyolojik) Tarım
|
|