Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EMBRİYOLOJİ |
Birinci düzey |
2.1.03 |
|
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEYZULLAH BEYAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Narin LİMAN, Prof.Dr. Güner Küçük BAYRAM, Prof.Dr. Feyzullah BEYAZ, Prof.Dr. Emel ALAN, Doç.Dr.Aykut GRAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Ahmet CABİR
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün karaına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Bu ders, memeli ve kanatlıların embriyolojik gelişimi hakkında öğrencilere bilgi vermek amacıyla düzenlenmiştir. Bu derste, embriyolojinin tanımı, erkek eşey hücrelerinin gelişimi, dişi eşey hücrelerinin gelişimi, genital siklus, döllenme, bölünmeler ve yumurta tipleri, amfioksüs’te zigottan sonraki gelişmeler, kanatlı’da zigottan sonraki gelişmeler, memeli’de zigottan sonraki gelişmeler, plasentaya giriş, plasenta tipleri, ikizlik ve çok yavrulu doğumlar teorik olarak öğrencilere anlatılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Embriyolojinin tanımı, erkekte spermatogenez, dişide oogenez, döllenme ve bölünmeler, amphioxus, kanatlı ve memelilerde zigottan sonraki gelişmeler gibi bilgileri içerir.
|
1- |
Teorik: Dersin amacı, içeriği, işlenişi, ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin anlatılması. Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların açıklanması. Dersin kapsamında biyogüvenlik kurallarının anlatılması.
Pratik: Uygulama dersleri kapsamında laboratuvarda çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının anlatılması.
|
2- |
Teorik: Embriyolojinin tanımı, dişi ve erkek eşey hücrelerinin gelişimi (Spermatogenezis ve Oogenezis)
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
3- |
Teorik: Genital siklus, Östrus siklusunun fazları
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
4- |
Teorik: Fertilizasyon (Döllenme), gametlerin taşınması, dış gebelik, cinsiyetin belirlenmesi)
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
5- |
Teorik: Yumurta tipleri ve bölünmeler
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
6- |
Teorik: Kanatlılarda bölünmeler, morula, blastula ve gastrulasyon
Pratik: Maketler üzerinde uygulama
|
7- |
Teorik: Memeli hayvanlarda bölünmeler, morula, blastula ve gastrulasyon
Pratik: Maketler üzerinde uygulama
|
8- |
Teorik: Kanatlı ve memelilerde notokord oluşumu, nörulasyon, mezoderm ve somitler
Pratik: Maketler üzerinde uygulama
|
9- |
Teorik: Seminer ve ödev sunumları
Pratik: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
10- |
Teorik: Memelilerde gebeliğin anne tarafından tanınma mekanizmaları, implantasyon tipleri, embriyonun beslenmesi
Pratik: Maketler üzerinde uygulama
|
11- |
Teorik: Ekstraembriyonal keseler (amniyon, koriyon, allantoyis, vitellus)
Pratik: Maketler üzerinde uygulama
|
12- |
Teorik: Plasenta, plasenta sınıflandırılması
Pratik: Mezbaha materyali üzerinde uygulama
|
13- |
Teorik: Evcil memeli türlerine (at, domuz, ruminant, karnivor) göre plasenta yapıları, plasentanın fonksiyonları
Pratik: Mezbaha materyali üzerinde uygulama
|
14- |
Teorik: Kemirgen ve primatlarda plasenta yapıları, plasentanın fonksiyonları
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
15- |
Teorik: İkizlik ve çok yavrulu doğumlar, genel tekrar
Pratik: İnternet üzerinden konuyla ilgili videoların izlenmesi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Plasenta tiplerini öğrenir
|
2- |
Yumurta tiplerini öğrenir
|
3- |
Genital siklusu öğrenir
|
4- |
Erkek eşey hücrelerinin gelişimini öğrenir
|
5- |
Dişi eşey hücrelerinin gelişimini öğrenir
|
6- |
Döllenme hakkında bilgi sahibi olur
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
1
|
1
|
Laboratuvar
|
15
|
1
|
15
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Veteriner Embriyoloji (Çevirmenler: İlhami Çelik, Yasemin Öznurlu, Medipres yayıncılık, Malatya 2011)
2. Veteriner Embriyoloji (Aytekin Özer, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara 2007)
3. Genel Embriyoloji (Berrin Zık, Ezgi Kitabevi, Bursa 2019)
4. Domestic Animal Embryology (Poul Hyttel, Fred Sinowatz, Morten Vejlsted, Saunders Elsevier, Edinburg, London, New York, Oxford, Philadelphia, St Louis Sidney, Toronto, 2010)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hassa, O., Aştı, R.N. (1997): Embriyoloji. Yorum Matbaacılık Sanayi, Ankara
|
|