Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > MAKİNE ELEMANLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MAKİNE ELEMANLARI Birinci düzey MEM 305 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ders için ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN ULUS
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN ULUS
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik ve Ödev uygulaması
Dersin amacı Makine elemanlarının tanıtılması, makine elemanlarının mukavemet ve çalışma ömürlerinin hesaplanması.
Dersin tanımı Makine Elemanlarının tasarım kriterlerinin verilmesi ve hesaplamalarının yapılması

Dersin içeriği
1- Makine Elemanları ve Mühendislikte Tasarım.
2- Makine Elemanlarında Darbe (şok) Etkisi
3- Makine Elemanlarında statik ve dinamik mukavemet, yorulma dayanımı
4- Makine Elemanlarının Yorulma Mukavemetleri ve ömürlerinin tahmini
5- Makine elemanlarında yüzey hasarları ve korozyon
6- Güç vidaları ve somun bağlantılarının incelenmesi
7- Örnek çözümler civata-somun
8- Kaynak, perçin, yapıştırma bağlantıları
9- Yaylar
10- Mil Tasarımı
11- Mil-Göbek Bağlantıları
12- Yağlama ve Rulman Tasarımı
13- Rulmanlar, Dişli çarklar
14- Dişli Çarklar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Makine elemanları çeşitlerini öğrenme.
2- Makine elemanlarının kullanım alanlarını öğrenme.
3- Makine elemanlarının boyutlandırılması.
4- Makine elemanları ile ilgili temel kuram ve hesaplamaları öğrenme.
5- Tasarımda makine elemanlarını kullanmayı öğrenme.
6- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanılması.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     101
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 25
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • E. Koç, Makine Elemanları-I, Nobel Kitabevi, 2007. • E. Koç, Makine Elemanları Çözümlü Problemler, Nobel Kitabevi, 2007. • A. Çetin Can, Makine Elemanları Tasarımı, Birsen Yayınevi, 2006. • A. Bozacı, İ. Koçaş, Ö. Ü. Çolak, Makine Elemanlarının Projelendirilmesi, Çağlayan Kitabevi, 2001. • A. Bozacı, Makine Elemanları Cilt –I, Çağlayan Kitabevi, 2005. • H. Rende, Makine Elemanları Cilt –I, Seç Yayın Dağıtım, 2001. • M. Gediktaş, Makine Elemanları Problemleri, Çağlayan Kitabevi, 2001. • J. E. Shigley, Mechanical Engineering Design, McGrraw-Hill Book Company, 2003.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  Ders kaynakları kısmında belirtilen kitaplar kullanılmaktadır.