Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (doktora) > KUTUP EKOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KUTUP EKOLOJİSİ Üçüncü düzey BİY 603 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET GÖKHAN HALICI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mehmet Gökhan Halıcı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Polar ekosistemleri iç yapısı bakımından nispeten basittir. Diğer taraftan bu ekosistemler uzun bir gelişimin sonucunda ortaya çıkarlar. Bu durum da bu ekosistemlerin ekstrem yaşama koşullarına mükemmel adaptasyonu ile olur. Polar ekosistemler belirli astronomik, coğrafi, oseyanographik, atmosferik ve jeokimyasal faktörlerin etkisi altında meydana gelmiştir. Bu dersin amacı bu özel ekosistemleri doktora öğrencilerine ayrıntıları ile anlatmaktır.
Dersin tanımı Arktik ve Antarktika’nın sınırları, temel farklılıkları, keşfetme, inceleme ve bilimsel kullanılabilirliği. Kutup bölgelerinde iklim değişimi, iklim varyasyonları ve bunların kutup bölgelerine etkileri. Kutup bitkilerinin stres fizyolojileri. Kutuplarda biyoçeşitlilik.

Dersin içeriği
1- Giriş, Arktik ve Antarktika’nın sınırları, temel farklılıkları, keşfetme, inceleme ve bilimsel kullanılabilirliği
2- Astronomik faktörler ve bunların kutup bölgelerine yansıması
3- Kutup bölgelerinin iklimi
4- Kutup bölgelerinin vejetasyonu. Kutup (alpin) bitkilerinin kökeni, damarlı bitkiler ve kutup çevrelerine adaptasyonları. Kutup çevrelerindeki kriptogamlar
5- Kutup bitkilerinin stres fizyolojisi
6- Kutup okyanusları ekosistemi-üreticiler ve tüketiciler, besin akışı. Kıtasal ve deniz ekosistemleri arasında ilişkiler
7- Polar ekosistemler üzerine antropojenik etkiler-atmosferin kimyasal bileşiminde değişiklikler ve bunların sonuçları (kirleticilerin küresel taşınımı, sera etkisinde antropojenik değişiklikler, ozon tabakasının yok olması ve sonuçları), biyoçeşitlilikte değişiklikler
8- Ara sınav
9- Kutup bölgelerinde yayılış gösteren likenler ve bunların adaptasyonları
10- Kutup bölgelerinde yayılış gösteren karayosunları ve bunların adaptasyonları
11- Kutup bölgelerinde yayılış gösteren mantarlar ve bunların adaptasyonları
12- Kutup bölgelerinde yayılış gösteren çiçekli bitkiler ve bunların adaptasyonları
13- Özet
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kutup bölgelerinin coğrafi özellikleri ve iklimi hakkında bilgi sahibi olur.
2- Kutup ekosistemlerinin biyolojik çeşitliliği ve adaptasyonları hakkında bilgi sahibi olur.
3- İklim değişikliğinin kutup bölgelerindeki etkileri ve bu etkilerle başa çıkma stratejilerini öğrenir.
4- Kutup bölgelerindeki doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
5- Kutup bölgelerinin jeolojik geçmişi ve buzulların oluşumu hakkında temel bilgileri öğrenir.
6- Kutup bölgelerinde yapılan araştırmalar ve bilimsel keşifler hakkında bilgi sahibi olur.
7- Kutup ekolojisinin küresel ekoloji ve iklim sistemi üzerindeki etkilerinin anlaşılmasını öğrenir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 7 5 35
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 24 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 65
Kısa sınav 0 0
Ödev 7 35
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar