Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUTUP EKOLOJİSİ |
Üçüncü düzey |
BİY 603 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET GÖKHAN HALICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mehmet Gökhan Halıcı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Polar ekosistemleri iç yapısı bakımından nispeten basittir. Diğer taraftan bu
ekosistemler uzun bir gelişimin sonucunda ortaya çıkarlar. Bu durum da bu ekosistemlerin ekstrem yaşama koşullarına mükemmel adaptasyonu ile olur.
Polar ekosistemler belirli astronomik, coğrafi, oseyanographik, atmosferik ve jeokimyasal faktörlerin etkisi altında meydana gelmiştir. Bu dersin amacı bu
özel ekosistemleri doktora öğrencilerine ayrıntıları ile anlatmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Arktik ve Antarktika’nın sınırları, temel farklılıkları, keşfetme, inceleme ve bilimsel kullanılabilirliği. Kutup bölgelerinde iklim değişimi, iklim varyasyonları ve bunların kutup bölgelerine etkileri. Kutup bitkilerinin stres
fizyolojileri. Kutuplarda biyoçeşitlilik.
|
1- |
Giriş, Arktik ve Antarktika’nın sınırları, temel farklılıkları, keşfetme, inceleme ve bilimsel kullanılabilirliği
|
2- |
Astronomik faktörler ve bunların kutup bölgelerine yansıması
|
3- |
Kutup bölgelerinin iklimi
|
4- |
Kutup bölgelerinin vejetasyonu. Kutup (alpin) bitkilerinin kökeni, damarlı bitkiler ve kutup çevrelerine
adaptasyonları. Kutup çevrelerindeki kriptogamlar
|
5- |
Kutup bitkilerinin stres fizyolojisi
|
6- |
Kutup okyanusları ekosistemi-üreticiler ve tüketiciler, besin akışı. Kıtasal ve deniz ekosistemleri arasında ilişkiler
|
7- |
Polar ekosistemler üzerine antropojenik etkiler-atmosferin kimyasal bileşiminde değişiklikler ve bunların sonuçları (kirleticilerin küresel taşınımı, sera etkisinde antropojenik değişiklikler, ozon tabakasının yok olması ve sonuçları), biyoçeşitlilikte değişiklikler
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kutup bölgelerinde yayılış gösteren likenler ve bunların adaptasyonları
|
10- |
Kutup bölgelerinde yayılış gösteren karayosunları ve bunların adaptasyonları
|
11- |
Kutup bölgelerinde yayılış gösteren mantarlar ve bunların adaptasyonları
|
12- |
Kutup bölgelerinde yayılış gösteren çiçekli bitkiler ve bunların adaptasyonları
|
13- |
Özet
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kutup bölgelerinin coğrafi özellikleri ve iklimi hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Kutup ekosistemlerinin biyolojik çeşitliliği ve adaptasyonları hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
İklim değişikliğinin kutup bölgelerindeki etkileri ve bu etkilerle başa çıkma stratejilerini öğrenir.
|
4- |
Kutup bölgelerindeki doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Kutup bölgelerinin jeolojik geçmişi ve buzulların oluşumu hakkında temel bilgileri öğrenir.
|
6- |
Kutup bölgelerinde yapılan araştırmalar ve bilimsel keşifler hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
Kutup ekolojisinin küresel ekoloji ve iklim sistemi üzerindeki etkilerinin anlaşılmasını öğrenir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
7
|
5
|
35
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
65
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
35
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|