Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Rehberlik ve Psikolojik Danişmanlik > MATEMATİK TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİK TARİHİ Birinci düzey MÖP 105 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilere eski Mısır ve Mezopotamya´dan başlayarak İslam Medeniyeti dönemine kadar geçen asırlarda matematiğin tarihsel gelişimini ve bu gelişimde önemli katkıları olan şahsiyetleri tanıtmaktır.
Dersin tanımı Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri; Eski Mısır matematiği; Eski Yunan matematiği; Uzak Doğu matematiği; İslam dünyası matematikçileri; çağdaş matematiğin doğuşu; matematiksel kavramların tarihsel gelişimi.

Dersin içeriği
1- Eski Mısırlılarda Hesap Tekniği, Sayı Sistemleri, Rakamlar ve Hesap Sanatı
2- Eski Mısır Geometrisi
3- Sümer ve Babil Matematiği
4- Eski Yunan Matematiği
5- Eski Yunan Matematiği
6- Eski Yunan Matematiği ve çöküş nedenleri
7- Uzakdoğu ve Hint Matematiği
8- İslam Medeniyeti Döneminde Matematik
9- Ara Sınav
10- İslam Medeniyeti Döneminde Matematik
11- Avrupa''''da matematik
12- Çağdaş Matematiğin Doğuşu
13- Cumhuriyet dönemi ve sonrasında matematik
14- Matematiksel kavramların tarihsel gelişimi
15- Matematiksel kavramların tarihsel gelişimi
16- Matematiksel kavramların tarihsel gelişimi
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematiğin tarihi sürecini bilir.
2- Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yerini açıklar.
3- Eski medeniyetlerde matematiğin nasıl geliştiğini bilir ve açıklar.
4- Eski medeniyetlerdeki matematikçilerin hayatını ve icatlarını bilir.
5- Çağdaş matematiğin ortaya çıkışını bilir.
6- Yirminci yüzyıl Türkiye''sinde matematiğin gelişimini açıklar.
7- Matematiksel kavramların tarihi gelişimini bilir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
2- Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
3- Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
4- Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
5- Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
6- Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
7- Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
8- Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
9- Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
10- Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
11- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 1 4
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 10 10
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     71
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Burton, D. M. 2016. Matematik Tarihi Giriş (7. Basımdan Çeviri Prof. Dr. Soner DURMUŞ), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. • Dönmez, A. 2002. Matematiğin öyküsü ve Serüveni. Dünya Matematik tarihi ansiklopedisi. Toplumsal dönüşüm yayınları, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar • Cajori, F. 2015. Matematik Tarihi. (Çev. Deniz İlalan). ODTÜ Yayınevi, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar