Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
CATEGORY THEORY- II |
İkinci düzey |
MATH 530 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
None
|
Eğitimin dili
|
English
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OSMAN MUCUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OSMAN MUCUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
None
|
Dersin veriliş şekli
|
Face to face is requisite.
|
Dersin amacı
|
Limits, colimits, pullbacks and pushouts, Inverse and direct limits, complete categories, Functors that preserve and reflects limits, limits in functorcategories, Universel maps, Adjoint functors, existence of adjoints, Hom – functors, representable functors, Free objects, algebraic categories and algebraic functors, categories, (Epi, extremal mono) and (extremal epi, mono) categories, (Generating, extremal mono) and (extremal generating, mono) factorizations, General reflective subcategories, characterization and generation of - reflective subcategory, Algebraic subcategory is to give.
|
Dersin tanımı
|
Topology language, mathematical way of thinking, the concept of mathematical proof and topological approach refers to real problems. In addition, the ability to understand and interpret the language of category contributes to the formation of.
|
1- |
Limits, colimits, pullbacks and pushouts
|
2- |
Inverse and direct limits, complete categories
|
3- |
Functors that preserve and reflects limits, limits in functorcategories
|
4- |
Universal maps
|
5- |
Adjoint functors, existence of adjoints
|
6- |
Hom – functors, representable functors
|
7- |
Free objects, algebraic categories and algebraic functors
|
8- |
MID-TERM EXAM
|
9- |
categories
|
10- |
(Epi, extremal mono) and (extremal epi, mono) categories
|
11- |
(Generating, extremal mono) and (extremal generating, mono) factorizations
|
12- |
General reflective subcategories, characterization and generation of - reflective subcategory
|
13- |
Algebraic subcategory
|
14- |
Examples, theorems
|
15- |
Final Exam
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Try to understand what they have learned about the topology put on the new information.
|
2- |
To undersatand the concepts such as Limits, colimits, pullbacks and pushouts, Inverse and direct limits, complete categories, Functors that preserve and reflects limits, limits in functorcategories, Universel maps, Adjoint functors, existence of adjoints, Hom – functors, representable functors, Free objects, algebraic categories and algebraic functors.
|
3- |
To undersatand the concepts such as categories, (Epi, extremal mono) and (extremal epi, mono) categories, (Generating, extremal mono) and (extremal generating, mono) factorizations, General reflective subcategories, characterization and generation of - reflective subcategory, Algebraic subcategory.
|
4- |
Understand the methods of mathematical thinking
|
5- |
To form categorical abilities to understand and interpret the language .
|
6- |
To gain the ability of categorical solutions of some problems.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
3
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
3
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• G. Preuss, Foundations of Topology, Kluwer Academik Publisher, 2002.
• Herrlıch, H. and Strecker E. G., Category Theory, Allyn and Bacon Inc., Boston, 1973.
• Adamek J., Herrlıch, H. and Strecker E. G., Abstract and Concrete Categories, A Wiley- Interscience Publication John Wiley Sons, Inc., New York, 1990.
• O., Mucuk, Topoloji ve Kategori Teorisi , Nobel Akademik Yayınları, Ankara, Geliştirilmiş 3. Basım, Ekim 2023 (595 sayfa) ISBN 978-625-397-682-8
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Blyth, T. S., Categories, Longman Group Limited, England 1986.
Mac Lane, S., Categories for the working mathematicians, Graduate Texs
inMathematics 5, Sprenger Verlag Berlin 1971.
|
|