Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Gövde ve Motor Bakimi > HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRLERİ Birinci düzey UGMB 113 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUSTAFA SOYLAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi MUSTAFA SOYLAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze.
Dersin amacı Havacılık sektöründe insanın önemi ve neleri değiştirebileceğinin örneklerle anlatımı, yapılan bir hataların sebeplerinin analiz edilerek sonrası için gerekli önlemleri alma kültürünün oluşturulması.
Dersin tanımı Havacılık sektörü temel alınarak öncelikli olarak bakım mühendislerinin sektörel önemi, herhangi bir hatanın ve/veya ihlalin sonuçlarının neler olabileceğinin, önleme yöntemlerinin ve ekip çalışmasının önemiminin ders kapsamında öğrenilmesi ve bir kültür haline getirilmesi sağlanmaktadır.

Dersin içeriği
1- Sivil havacılık sisteminde insan, havacılık emniyeti -insan faktörleri
2- İnsan faktörleri-İnsan hatası Hata modelleri
3- Hata modelleri
4- Kontrolör performansı performansı etkileyen faktörler
5- İnsan bilgi işleme
6- I. Vize
7- Bireysel Farklılıklar
8- Örgütsel Faktörler
9- Stres
10- Otomasyon
11- İnsan makine etkileşimi
12- Uygulama
13- İş yükü
14- Gelecek sistemler ve insan faktörleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sivil havacılık sisteminde insan faktörlerinin uçuş emniyeti üzerindeki etkilerini bilir ve tartışabilir.
2- İnsan hatasının sistemdeki etkilerini bilecek ve muhtemel bir problemin etkilerini analiz edebilecektir.
3- İnsan hata modellerini tanımlayabilecektir.
4- İnsan performansını etkileyen faktörleri tanır, ekip çalışması etkilerini bilir, ekip çalışmasına katkı sağlar.
5- İnsan bilgi işleme sürecini açıklayabilir.
6- Bireysel ve örgütsel faktörleri bilir. Farklı çalışma gruplarının bir parçası olmayı bilir.
7- Stres ve iş yükünü bilir. İş yükü paylaşımında ekip çalışmasının önemini bilir.
8- Otomasyon ve insan-makine etkileşimini açıklayabilir.
9- Gelecekteki havacılık sistemlerinde insan faktörleri durumlarını tartışabilir.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
2- Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
3- Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
4- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
5- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
6- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
7- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
8- Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
9- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
10- Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
11- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
12- İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
13- Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
14- Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
15- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
16- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
17- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
18- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar THY eğitim notları.

Ders ile ilgili dosyalar