Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > KUR'AN'A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KUR'AN'A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR Birinci düzey TİB405 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ HASAN İSLAM SAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HASAN İSLAM SAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Kur’ân tefsiriyle ilgili çağdaş yaklaşımların anlaşılması.
Dersin tanımı Bu derste öğrenciler Kur''''an''''a çağdaş yaklaşım tarzlarını öğrenirler

Dersin içeriği
1- Kur'an-ı Kerimin mahiyeti
2- Klasik tefsir tasavvuru ve Osmanlı toplumunda tefsir ilmi
3- İzzet Derveze'nin tefsir yöntemi ve eseri
4- Muhammed Abid Cabiri'nin tefsir yaklaşımı ve eseri
5- Fazlurrahman'ın Kur'an'a yaklaşımı
6- Çağdaşcı Kur'an yorumu eleştirisi
7- Abdulhamid el-Ferahi ve Emin el-Islahi'nin Tefsir yöntemleri
8- Muhammed Abduh'un tefsire yaklaşımı
9- Esbabı Nüzul: Hasan Hanefi örneği
10- Çağdaş tefsir yaklaşımı: Hasan Hanefi örneği
11- Kur'an'a semantik yaklaşım: Toshihiko Izutsu örneği
12- Çağdaşçı "Kur'an'da kadın" yorumunun eleştirisi
13- Anlama vahiy ve tarih: Yasin Aktay örneği
14- Modernist yorumun eleştirisi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kur’an tefsirinde ortaya çıkan yöneliş farklılıklarını ve sebeplerini kavrayabilme.
2- Çağdaş tefsir ekollerinin özelliklerini kavrayabilme, görüşlerini, takdir edilen ve tenkide uğrayan yönlerini kavrayabilme.
3- Çağdaş tefsir ekollerinin görüşlerini kavrayabilme
4- Çağdaş tefsir ekollerinin takdir edilen ve tenkide uğrayan yönlerini kavrayabilme
5- Kur’ân’a yönelik çağdaş yaklaşımların birbirlerinden farklı yönlerini tespit edebilme.
6- Klasik tefsir ekolleri ile çağdaş tefsir ekolleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları kavrayabilme.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     47
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kur''an''a Çağdaş Yaklaşımlar, Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar