Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Fen Bilgisi Öğretmenliği > BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ Birinci düzey FBÖ 406 Zorunlu 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler, 2. Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar, 3. Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler, 4. Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar, 5. Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar, 6. Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler, 7. Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler. 8. Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar 9. Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar 10. Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar
Dersin tanımı Bilimsel bilginin değişebilir doğası var mıdır? Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu nasıldır? Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması önemli midir? Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi var mıdır?, Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi nasıldır? Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi var mıdır? Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları ve aralarındaki ilişki nasıldır? Kullanılan Öğretim stratejileri: Buluş Yoluyla Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme, Soru-Cevap Tekniği, Rol Oynama Tekniği, Beceri: Girişimcilik becerisi kazandırmak

Dersin içeriği
1- Tanışma, Derse giriş,
2- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama: Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi Ders-2: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi, Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi,
3- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Küp Etkinliği Ders-2: Bilimsel bilginin değişebilir doğası Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu, Teori/kanun farkı Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması
4- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
5- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
6- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
7- ilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
8- Geri Dönüt
9- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Kitap Okuma (Herkes) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
10- Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Kitap Okuma (Herkes) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
11- Aziz SANCAR (GRUP-1) Stephen HAWKING (GRUP-2)
12- Nicola TESLA (Grup-3) Albert EINSTEIN (Grup-4)
13- Edwin HUBBLE (Grup-5) Isaac NEWTON (Grup-6)
14- Madame Curie SKTODOWSKA (Grup-7) Niels BOHR (Grup-8) Charles DARWIN (GRUP-9) Louis PASTEUR (Grup-10)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler,
2- Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar,
3- Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler,
4- Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar,
5- Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar,
6- Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler,
7- Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler.
8- Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar
9- Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar
10- Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları kavrar. Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları inceler ve verileri yorumlar. Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları bağımsız olarak yürütmek, planlamak ve yönetmek için sorumluluk alır.
2- Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını bilir. Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini inceler, değerlendirir ve uygular. Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
3- Ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl uygulanacağını bilir. Ölçme ve değerlendirme araçlarını inceler, değerlendirir ve uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını bağımsız olarak planlar ve geliştirir.
4- Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bilgi edinir. Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında, edindiği bilgileri eleştirir ve değerlendirir, kavramlar arasında ilişki kurar, ihtiyaçlarını belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürür, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi kullanır. Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bireysel ve/veya grup çalışmaları yapar.
5- Bilimin doğasını kavrar, bilginin kaynağı, sınırları, geçerlik ve güvenirliğinin nasıl değerlendirileceğini bilir. Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapar, bilginin kaynağına ulaşır, bilginin geçerlik ve güvenirliğini test eder. Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapmak, bilginin kaynağına ulaşmak ve bilginin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
6- Ulusal ve uluslararası projeler hakkında bilgi sahibi olur. Ulusal ve uluslararası projeler tasarlar. Bireysel ve grup çalışmalarında ulusal ve uluslararası projeleri bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
7- Öğretim materyalleri planlama ve tasarlama hakkında bilgi sahibi olur. Öğretim materyalleri planlar ve tasarlar. Öğretim materyallerini planlamak ve tasarlamak için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
8- Öğrenilen bilgilerin farklı derslerde nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygular. Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygulayabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
9- Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgilere sahip olur. Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır ve çözüm önerisi geliştirir. Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında sorumluluk alır.
10- Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. Öğretmenin rehberlik görevlerini uygular ve öğrenci tanıma yollarını kullanır. Öğretmenin rehberlik görevlerini uygulayabilmek ve öğrenci tanıma yollarını kullanabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
11- Bir dersin nasıl planlanacağını, değerlendirileceğini ve yürütüleceğini bilir. Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlar, değerlendirir ve yürütür. Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
12- Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nasıl takip edileceğini ve kullanılacağını kavrar. Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri uygular. Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
13- Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır. Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz eder ve değerlendirir. Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz etmek ve değerlendirmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır. Milli Eğitim Temel Kanunu''''nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
14- Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında bilgi sahibi olur. Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirir. Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında karşılaşılan ve ön görülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
15- Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına nasıl uygulanacağını kavrar. Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular. Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına uygulanmasında bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
16- Sınıf yönetiminin nasıl etkili olacağını kavrar. Sınıf yönetimini etkili olarak uygular. Sınıf yönetimini etkili uygulayabilmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
17- Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını kavrar. Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygular. Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygulamak için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
18- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
19- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır. Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar. Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanında bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Lokman Çilingir, Oktay Aslan, Elif Omca Çabonoğlu, Funda Balcı, Yılmaz Sağlam, Hasret Nuhoğlu, Fatih Aydın, Özlem Afacan, Adem Taşdemir, Esme Hacıeminoğlu (2013). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Nihal Doğan Jale Çakıroğlu Kader Bilican Seda Çavuş (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Aziz Sancar Videosu: Önceki dönemlerin videosu https://www.youtube.com/watch?v=PftSups_a5E&t=1227s

Ders ile ilgili dosyalar