Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ |
Birinci düzey |
FBÖ 406 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ders sonunda öğrenciler;
1. Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler,
2. Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar,
3. Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler,
4. Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar,
5. Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar,
6. Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler,
7. Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler.
8. Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar
9. Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar
10. Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel bilginin değişebilir doğası var mıdır? Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu nasıldır? Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması önemli midir? Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi var mıdır?, Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi nasıldır? Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi var mıdır? Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları ve aralarındaki ilişki nasıldır?
Kullanılan Öğretim stratejileri: Buluş Yoluyla Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme, Soru-Cevap Tekniği, Rol Oynama Tekniği, Beceri: Girişimcilik becerisi kazandırmak
|
1- |
Tanışma, Derse giriş,
|
2- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama: Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi
Ders-2: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi, Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi,
|
3- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Küp Etkinliği
Ders-2: Bilimsel bilginin değişebilir doğası
Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu, Teori/kanun farkı
Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması
|
4- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
5- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
6- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
7- |
ilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
8- |
Geri Dönüt
|
9- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Kitap Okuma (Herkes)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
10- |
Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi
Ders-1: Kitap Okuma (Herkes)
Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
|
11- |
Aziz SANCAR (GRUP-1)
Stephen HAWKING (GRUP-2)
|
12- |
Nicola TESLA (Grup-3)
Albert EINSTEIN (Grup-4)
|
13- |
Edwin HUBBLE (Grup-5)
Isaac NEWTON (Grup-6)
|
14- |
Madame Curie SKTODOWSKA (Grup-7)
Niels BOHR (Grup-8)
Charles DARWIN (GRUP-9)
Louis PASTEUR (Grup-10)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler,
|
2- |
Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar,
|
3- |
Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler,
|
4- |
Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar,
|
5- |
Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar,
|
6- |
Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler,
|
7- |
Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler.
|
8- |
Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar
|
9- |
Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar
|
10- |
Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları kavrar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları inceler ve verileri yorumlar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları bağımsız olarak yürütmek, planlamak ve yönetmek için sorumluluk alır.
|
|
2- |
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını bilir.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini inceler, değerlendirir ve uygular.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
3- |
Ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl uygulanacağını bilir.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını inceler, değerlendirir ve uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını bağımsız olarak planlar ve geliştirir.
|
|
4- |
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bilgi edinir.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında, edindiği bilgileri eleştirir ve değerlendirir, kavramlar arasında ilişki kurar, ihtiyaçlarını belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürür, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi kullanır.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bireysel ve/veya grup çalışmaları yapar.
|
|
5- |
Bilimin doğasını kavrar, bilginin kaynağı, sınırları, geçerlik ve güvenirliğinin nasıl değerlendirileceğini bilir.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapar, bilginin kaynağına ulaşır, bilginin geçerlik ve güvenirliğini test eder.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapmak, bilginin kaynağına ulaşmak ve bilginin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslararası projeler hakkında bilgi sahibi olur.
Ulusal ve uluslararası projeler tasarlar.
Bireysel ve grup çalışmalarında ulusal ve uluslararası projeleri bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
7- |
Öğretim materyalleri planlama ve tasarlama hakkında bilgi sahibi olur.
Öğretim materyalleri planlar ve tasarlar.
Öğretim materyallerini planlamak ve tasarlamak için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
8- |
Öğrenilen bilgilerin farklı derslerde nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygular.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygulayabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
9- |
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgilere sahip olur.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır ve çözüm önerisi geliştirir.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında sorumluluk alır.
|
|
10- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygular ve öğrenci tanıma yollarını kullanır.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygulayabilmek ve öğrenci tanıma yollarını kullanabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
11- |
Bir dersin nasıl planlanacağını, değerlendirileceğini ve yürütüleceğini bilir.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlar, değerlendirir ve yürütür.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
12- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nasıl takip edileceğini ve kullanılacağını kavrar.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri uygular.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
13- |
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz eder ve değerlendirir.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz etmek ve değerlendirmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Milli Eğitim Temel Kanunu''''nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
|
|
14- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirir.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında karşılaşılan ve ön görülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
|
15- |
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına nasıl uygulanacağını kavrar.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına uygulanmasında bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminin nasıl etkili olacağını kavrar.
Sınıf yönetimini etkili olarak uygular.
Sınıf yönetimini etkili uygulayabilmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
17- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını kavrar.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygular.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygulamak için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
18- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
|
|
19- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanında bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Lokman Çilingir, Oktay Aslan, Elif Omca Çabonoğlu, Funda Balcı, Yılmaz Sağlam, Hasret Nuhoğlu, Fatih Aydın, Özlem Afacan, Adem Taşdemir, Esme Hacıeminoğlu (2013). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
Nihal Doğan Jale Çakıroğlu Kader Bilican Seda Çavuş (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
Aziz Sancar Videosu: Önceki dönemlerin videosu
https://www.youtube.com/watch?v=PftSups_a5E&t=1227s
|
|