Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ II |
Birinci düzey |
TAR 102 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ NEBİL KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDULKADİR YUVALI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Hun, Göktürk ve Uygur Devletlerinin siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetlerini öğrenmek.
|
Dersin tanımı
|
Orta Asya'da kurulan Türk Devletlerinden Hun, Göktürk ve Uygurların siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetleri anlatılacaktır.
|
1- |
Türk-İslâm tarihinin kaynaklarının tasnifi, yerli ve yabancı tetkikler hakkında Göktürk, Uygur, Karahanlı, Selçuklu, Türk Devletleri bakımından değerlendirilmesi.
|
2- |
Büyük Hun Devleti’nin dağılmasından sonra Türkistan’daki siyasî durum ve Orta Asya’da Hun-Çin savaşlarının sonuçları
|
3- |
Batı Hun (Avrupa Hun) Devleti’nin kuruluşu, Kavimler Göçünün Avrupa Tarihindeki yeri, Atilla’nın Bizans ve Roma siyaseti ve sonuçları, Atilla’nın ölümünden sonra hun Türklerinin siyasî gücünü kaybetmesi ve siyasî varlığının sona ermesi
|
4- |
Akhun Türk Devleti’nin kuruluşu, Sasanilerle mücadeleleri, Batı Hun Devleti’nin Akhunlara karşı Sasanilerle ortak harekatı ve sonuçları
|
5- |
Avar İmparatorluğunun kuruluşu, Çin-Avar Mücadeleleri, Göktürkler karşısında tutunamayan Avarların batıya çekilişi, Kafkasya ve Balkanlardaki Avarlar.
|
6- |
Göktürk Hakanlığının kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Bumin Kağanın Çin ve Avar savaşları, İstemi Yabgu’nun Batı Türkistan’da yeni bir Türk Devleti’nin ;Kurulması, Batı Göktürk- Sasani- Akhun savaşları ve sonuçları.
|
7- |
İkinci Göktürk kağanlığının kuruluşu, Çin- Göktürk savaşları ve sonuçları, Göktürk Kitabeleri ve Türk Tarihindeki yeri, Bilge Kağan hazinesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Uygur Türk Devleti’nin kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Uygur Devleti’nin Kırgızlar karşısında yenilmeleri, Ötügen’den çıkartılmaları, Beşbalık ve Kansu Uygurlarının Türk Kültür ve Siyasî tarihindeki yeri.
|
10- |
Kırgız, Türgeş, Karluk Türklerinin Türk siyasî Yönüyle değerlendirilmesi.
|
11- |
İtil-Bulgar Türk Devleti, Hazar Kağanlıklarının Türk siyasî, dinî ve medeniyet tarihimizdeki yeri.
|
12- |
Kıpçak ve Peçenek Türklerinin Asya ve Avrupa tarihinde oynamış oldukları önemli rol hakkında.
|
13- |
Oğuz Türklerinin Sirderya boylarına gelmeleri, İslam Dünyasına girişleri, oynamış oldukları önemli roller hakkındaki bilgiler.
|
14- |
Cengiz Han’ın Uluğ Türkistan’da Tarih sahnesine çıkışının Türk Tarihinde meydana getirmiş olduğu değişiklikler; Konunun Türk Tarihi bakımından değerlendirilmesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar
|
2- |
Türk devletlerinin niteliklerini belirler
|
3- |
Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir
|
4- |
Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır
|
5- |
Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder
|
6- |
Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Togan, Zeki Velidi ; Umumi Türk Tarihi’ne Giriş, Enderun Yay., İstanbul, 1981.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gömeç, Saadettin; Uygur Türkleri ve Kültürü, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara, 1997.
Taşağıl, Ahmet, Göktürkler, Türk Trih Kurumu Yay.
Turan,Osman, Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi, Ötüken Neşriyat.
|
|