Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EVRİM BAYRAKTAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mürüvvet Başer
Prof. Dr. Handan Zincir
Prof. Dr. Salime Mucuk
Doç Dr.Tülay Bülbül
Doç.Dr.Evrim Bayraktar
Doç Dr. Müge Yılmaz
Doç. Dr. Nuray Şimşek
Doç. Dr. Hatice Güler
Doç.Dr. Mahmut Evli
Öğr. Gör. Dr.Derya Dağdelen
Doç. Dr. Yağmur Sezer Efe
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğrt. Üyes. Özlem Kaplan
Arş. Gör.Dr. Nurseli Soylu
Ar. Gör. Ayser Döner
|
Dersin veriliş şekli
|
Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Dersin teorik kısmında interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır. Dersteki beceriye dayalı uygulamalar laboratuarda uygun maket ve araçlar kullanılarak öğrencilere yaptırılır.
|
Dersin amacı
|
Bu ders iki üniteden oluşan bir modüldür. Birinci ünitede kadın ve erkek üreme sisteminin anatomi, fizyoloji, cinsel sağlık üreme sağlığı, adölesan dönem aile planlaması gibi konular yer almaktadır. diğer ünitede ise gebeliğin ve gebelikte annenin fizyolojisi doğum eylemi doğum sonu dönem konuları yer almaktadır. dersler sınıf ortamında ve laboratuar uygulaması şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Üreme sisteminin anatomi, fizyoloji, cinsel sağlık üreme sağlığı aile planlaması, gebelik süreci, doğum eylemi ve doğum eylemi gibi kavramlara ilişkin teorik bilgi kazandırmaktadır. Aile planlaması yöntemlerini uygulama becerisi kazandırmaktadır.
|
1- |
Kadın/ Üreme Organlarının Anatomisi ve Fizyolojisi
|
2- |
Cinsel Sağlık Üreme Sağlığı (CSÜS)
|
3- |
Kadın/ Erkek Cinsel Eylem Fizyolojisi
|
4- |
Cinsel kimlik, cinsel uyum ve cinsel sapmalar
|
5- |
Adölesan dönem (Pediatrik Boyutlarıyla)
Adölesan dönem (Psikiyatrik Boyutlarıyla)
Adölesan dönem (Halk Sağlığı Boyutlarıyla)
|
6- |
Aile planlaması
Türkiye’de AP hizmetleri
|
7- |
Danışmanlık
AP hizmetlerinde iletişim becerileri
Başvuranın değerlendirilmesi
Hormonal kontrasepsiyon, Bariyer yöntemler
Cerrahi sterilizasyon
Doğal AP yöntemleri, LAM, Acil kontrasepsiyon
Özel durumlarda kontrasepsiyon,Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon
RİA
|
8- |
İnfertilite
Toplumsal Cinsiyet
Şiddet-Kadın/Kadının statüsü
Şiddet durumunda hemşirenin rolleri
|
9- |
KKMM, Vulva ve Testis Muayenesi (Sınıf İçi Uygulama)
AP Danışmanlığı (Sınıf İçi Uygulama)
|
10- |
Gebeliğin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Doğum Öncesi Bakım ve İzlem
|
11- |
Gebelikte Maternal ve Fetal Sağlığın Yükseltilmesi, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi
|
12- |
Doğum Eylemi ve Annenin Bakımı
|
13- |
Doğum Sonu Dönem, Doğum Sonu Döneme Uyum, Laktasyon
|
14- |
Güvenli Annelik,
|
15- |
Postpartum dönem ruhsal bozukluklar (Hüzün-Depresyon-Psikoz) ve Güdü- Dürtü
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kadın-erkek genital organ sisteminin anatomisini bilir.
|
2- |
Kadın ve erkek genital sistem fizyolojisini / fonksiyonlarını bilir.
|
3- |
Cinsel sağlık ve üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim planlar.
|
4- |
Birey aile ve topluma aile planlaması danışmanlığı yapar.
|
5- |
Gebelikte meydana gelen fizyolojik değişikleri açıklar.
|
6- |
Fetal sağlık dahil doğum öncesi ve sonrası bakımın içeriğini açıklar.
|
7- |
Kadın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünün önemini tartışır.
|
8- |
Kadına yönelik şiddet-toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, cinsel kimlik , cinsel uyum ve cinsel sapmalar konusunda farkındalığa sahiptir.
|
9- |
Adölesan dönem bireyin, fiziksel, sosyal ve ruhsal gelişimini etkileyen faktörleri ve sağlıklı/sağlıksız özellikleri bilir.
|
10- |
İnsan davranışındaki motivasyon kaynaklarını ve bunun bakım sürecindeki önemini bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
10
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
15
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
197
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Unur E, Ülger H, Ekinci N. Anatomi. II baskı, Medikal Kitabevi, Kayseri, 2005.
2. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 1. Cilt, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi ABD, Güneş Kitabevi Ankara, 2001.
3.Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık Ankara, 2020.
4. Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi-Ergenler ve Sağlık Durum Raporu 2002, Kadın ve Çocuk Sağlığı Eğitim ve Araştırma Birimi İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, 2003:4-24
5. Hackenberry MS, Wilson D Wong’s Nursing Care of Infant and Children, Edition, Mosby Elsevier
6.Robert M. Berne, Matthew N. Levy, Bruce M. Koeppen, and Bruce A. Stanton. Physiology. 5th Edition. St. Louis, MO: Mosby, 2004.
7.Ganong W F. Review of Medical Physiology. New York : McGraw-Hill Medical : Ovid Technologies [distributor], 2005.
|
|