Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Hemşirelik > SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK MODÜL VI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK MODÜL VI Birinci düzey HEM 116 Zorunlu 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EVRİM BAYRAKTAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mürüvvet Başer Prof. Dr. Handan Zincir Prof. Dr. Salime Mucuk Doç Dr.Tülay Bülbül Doç.Dr.Evrim Bayraktar Doç Dr. Müge Yılmaz Doç. Dr. Nuray Şimşek Doç. Dr. Hatice Güler Doç.Dr. Mahmut Evli Öğr. Gör. Dr.Derya Dağdelen Doç. Dr. Yağmur Sezer Efe
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğrt. Üyes. Özlem Kaplan Arş. Gör.Dr. Nurseli Soylu Ar. Gör. Ayser Döner
Dersin veriliş şekli Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Dersin teorik kısmında interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır. Dersteki beceriye dayalı uygulamalar laboratuarda uygun maket ve araçlar kullanılarak öğrencilere yaptırılır.
Dersin amacı Bu ders iki üniteden oluşan bir modüldür. Birinci ünitede kadın ve erkek üreme sisteminin anatomi, fizyoloji, cinsel sağlık üreme sağlığı, adölesan dönem aile planlaması gibi konular yer almaktadır. diğer ünitede ise gebeliğin ve gebelikte annenin fizyolojisi doğum eylemi doğum sonu dönem konuları yer almaktadır. dersler sınıf ortamında ve laboratuar uygulaması şeklinde yürütülmektedir.
Dersin tanımı Üreme sisteminin anatomi, fizyoloji, cinsel sağlık üreme sağlığı aile planlaması, gebelik süreci, doğum eylemi ve doğum eylemi gibi kavramlara ilişkin teorik bilgi kazandırmaktadır. Aile planlaması yöntemlerini uygulama becerisi kazandırmaktadır.

Dersin içeriği
1- Kadın/ Üreme Organlarının Anatomisi ve Fizyolojisi
2- Cinsel Sağlık Üreme Sağlığı (CSÜS)
3- Kadın/ Erkek Cinsel Eylem Fizyolojisi
4- Cinsel kimlik, cinsel uyum ve cinsel sapmalar
5- Adölesan dönem (Pediatrik Boyutlarıyla) Adölesan dönem (Psikiyatrik Boyutlarıyla) Adölesan dönem (Halk Sağlığı Boyutlarıyla)
6- Aile planlaması Türkiye’de AP hizmetleri
7- Danışmanlık AP hizmetlerinde iletişim becerileri Başvuranın değerlendirilmesi Hormonal kontrasepsiyon, Bariyer yöntemler Cerrahi sterilizasyon Doğal AP yöntemleri, LAM, Acil kontrasepsiyon Özel durumlarda kontrasepsiyon,Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon RİA
8- İnfertilite Toplumsal Cinsiyet Şiddet-Kadın/Kadının statüsü Şiddet durumunda hemşirenin rolleri
9- KKMM, Vulva ve Testis Muayenesi (Sınıf İçi Uygulama) AP Danışmanlığı (Sınıf İçi Uygulama)
10- Gebeliğin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Doğum Öncesi Bakım ve İzlem
11- Gebelikte Maternal ve Fetal Sağlığın Yükseltilmesi, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi
12- Doğum Eylemi ve Annenin Bakımı
13- Doğum Sonu Dönem, Doğum Sonu Döneme Uyum, Laktasyon
14- Güvenli Annelik,
15- Postpartum dönem ruhsal bozukluklar (Hüzün-Depresyon-Psikoz) ve Güdü- Dürtü
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kadın-erkek genital organ sisteminin anatomisini bilir.
2- Kadın ve erkek genital sistem fizyolojisini / fonksiyonlarını bilir.
3- Cinsel sağlık ve üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim planlar.
4- Birey aile ve topluma aile planlaması danışmanlığı yapar.
5- Gebelikte meydana gelen fizyolojik değişikleri açıklar.
6- Fetal sağlık dahil doğum öncesi ve sonrası bakımın içeriğini açıklar.
7- Kadın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünün önemini tartışır.
8- Kadına yönelik şiddet-toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, cinsel kimlik , cinsel uyum ve cinsel sapmalar konusunda farkındalığa sahiptir.
9- Adölesan dönem bireyin, fiziksel, sosyal ve ruhsal gelişimini etkileyen faktörleri ve sağlıklı/sağlıksız özellikleri bilir.
10- İnsan davranışındaki motivasyon kaynaklarını ve bunun bakım sürecindeki önemini bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3- Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4- Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5- Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6- Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7- Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8- Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9- Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11- Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 8 112
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 13 13
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 3 10 30
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 15 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     197
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar 1. Unur E, Ülger H, Ekinci N. Anatomi. II baskı, Medikal Kitabevi, Kayseri, 2005. 2. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. 1. Cilt, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi ABD, Güneş Kitabevi Ankara, 2001. 3.Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık Ankara, 2020. 4. Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi-Ergenler ve Sağlık Durum Raporu 2002, Kadın ve Çocuk Sağlığı Eğitim ve Araştırma Birimi İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, 2003:4-24 5. Hackenberry MS, Wilson D Wong’s Nursing Care of Infant and Children, Edition, Mosby Elsevier 6.Robert M. Berne, Matthew N. Levy, Bruce M. Koeppen, and Bruce A. Stanton. Physiology. 5th Edition. St. Louis, MO: Mosby, 2004. 7.Ganong W F. Review of Medical Physiology. New York : McGraw-Hill Medical : Ovid Technologies [distributor], 2005.

Ders ile ilgili dosyalar