Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ ISI GEÇİŞİ |
İkinci düzey |
ESM 503 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GAMZE GENÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GAMZE GENÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
1. Isı geçiş modlarını, iletim, taşınım ve ışınımı tanıtmak ve her biri için ısı geçişi hesaplama becerisini kazandırmak.
2. Isı geçişi prensiplerini kullanarak ısıl sistemlerin fiziksel yorumlama becerisini kazandırmak.
3. Isıl sistemlerin matematik modelini oluşturabilme ve çözebilme yeteneğini sağlamak.
4. Isı geçişi uygulamalarını örneklerle tanıtmak.
|
Dersin tanımı
|
Isı geçişi mekanizmaları. Katılarda sürekli ve geçici rejim ısı iletimi, çözüm yöntemleri. Laminer, türbülanslı zorlanmış taşınım ve doğal taşınım. Faz değişimi ısı geçişi. Isı değiştiricileri. Işınımla ısı geçişi.
|
1- |
Sürekli rejimde iki ve üç boyutlu ısı iletimi.
|
2- |
Sonlu fark eşitlikleri.
|
3- |
Isı iletimi denklemlerinin sonlu farklar ile gösterimi.
|
4- |
Enerji denge yaklaşımı, Ters matris yöntemi, Releksiyon yöntemi, Gauss Seidel iterasyonu.
|
5- |
Zamana bağlı ısı iletimi.
|
6- |
Toplam kütle yaklaşımı ve bu yaklaşımın geçerliliği.
|
7- |
Genel kütle yaklaşımı
|
8- |
Vize Sınavı.
|
9- |
Taşınımlı düz levha, Toplam enerji geçişi, Taşınımlı radyal sistemler, Yarı sonsuz katı, Çok boyutlu etkiler.
|
10- |
Işınım ile ısı geçişi, Çok yüzeyli kapalı yüzeyler, Gaz ışınımı.
|
11- |
Taşınım ile ısı geçişi; Taşınım sınır tabakalar.
|
12- |
Hız sınır tabaka, Isıl sınır tabaka, Derişiklik sınır tabakası.
|
13- |
Taşınım ile kütle transferi.
|
14- |
Doğal taşınım, Doğal ve zorlanmış taşınımın birlikte meydana gelmesi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Isı geçişi problemlerine uygun kütle, momentum ve enerji korunum denklemlerini yazabilmek
|
2- |
Isıl potansiyel ve ısıl dirençlerle ısı geçişini tanımlayabilmek.
|
3- |
Katı akışkan ısı geçişi etkileşimini (ısı taşınımını) anlamak, uygun korelasyonu kullanarak ısı geçişi hesabını yapabilmek ve ortamın sıcaklık dağılımını bulabilmek
|
4- |
Kaynama ve yoğuşma problemlerinde ısı geçişi hesabı için uygun korelasyonu seçebilmek.
|
5- |
Isı geçişi problemini analitik ve yaklaşık yöntemlerle çözmek.
|
6- |
Yüzey ısı ışınımını ve ışınım özelliklerini anlamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
|
|
4- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
5- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
6- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
7- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
8- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
11- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
14- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
15- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
16- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
18- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
3
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
9
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cengel,Y.,Isı ve Kütle Transferi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Incropera,F.P.,Dewitt P.D.,Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri
|
|