Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SENARYO YAZIMI |
Birinci düzey |
URTS 325 |
|
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans, Atölye Çalışması
|
Dersin amacı
|
Dersin Amacı: Senaryonun diğer yazınsal türlerden farlı olduğunu senaryonun dilini öğreterek göstermek; içerik ve biçime ilişkin yöntem ve kurallarını öğreterek birlikte küçük sahneler yazıp üzerinde çalışmak; öğrencinin bu alana yeteneği olmasa, bu alanda çalışmak istemese de bir senaryoyu oluşturmanın aşamalarını, içerik - biçim ilişkilerini, senaryoyu okuma ve küçük değişiklikler yapabilme becerisine sahip olmasını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sinema sanatında bir filmin oluşturulabilmesi için, kendi sanat cinsine özgü senaryo biçim tercihlerinin, yazım aşamalarının, kurallarının olduğu; içerik - biçim diyalektiği ile parça - bütün ilişkisi gözetilerek bir öykünün dramatize edilmesini ve söyleminin de belirlenerek kâğıt üzerinde gerçekleştirildiği yoğun teknik, sanatsal bir uğraştır
|
1- |
Dersin tanımı, amacı, önemi. Dersin işlenişi ve sınavlar/ ödevler hakkında bilgi. Bir senariste olması gereken özellikler
|
2- |
Senaryo- edebiyat ilişkisi ve senaryo roman farkına değinme, görsel düşünme olgusuna vurgu yapma
|
3- |
Senaryo ile ilgili kavramlar ve senaryo Tarihçesine değinme
|
4- |
Senaryo unsurları I (öykü,zaman, mekan)
|
5- |
Senaryo Unsurları II (diyalog, müzik kahraman,)
|
6- |
Senaryonun dramatik yapı yaklaşımlarından üç perdeli yapı
|
7- |
Üç perdeli yapı ile verilen bir filmin bu unsurlar bağlamında tartışılması
|
8- |
Mitoloji ve trajedi ile ilgili temel kavramlar ve bu bağlamda Joseph Campell “Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” eserindeki kalıplara değinilmesi
|
9- |
Senaryo Aşamaları hakkında bilgi verilmesi
|
10- |
Senaryo aşamaları: Sinopsis örnekleri inceleme
|
11- |
Senaryo aşamaları: Sinopsis denemeleri
|
12- |
Senaryo aşamaları :Tretman örnekleri inceleme
|
13- |
Senaryo aşamaları: Tretman denemeleri
|
14- |
Ayrımlama senaryosu (içerik ve biçim I)
|
15- |
Ayrımlama senaryosu (içerik ve biçim II)
|
16- |
Ayrımlama senaryosu (içerik ve biçim III)
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, film yapım sürecinde senaryonun yeri ve önemi hakkında bilgi edinir
|
2- |
Senaryonun kendine özgü içerik ve biçim açısından kuralları olduğunu, bu yönüyle diğer yazınsal uğraşlardan ayrıldığını öğrenir.
|
3- |
Öğrenci, film yönetim sürecinde senaryonun yeri ve önemi hakkında bilgi edinir.
|
4- |
İlgi ve yeteneği ölçüsünde senaryo yazabilecek alt yapıyı edinir.
|
5- |
Senaryonun yazım aşamalarını öğrenir, analiz eder, okur.
|
6- |
Senaryonun diğer yazınsal uğraşlarla olan ilişkisini inceler.
|
7- |
Sinemada anlatı türleri ile senaryo arasındaki ilişkiyi öğrenir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
6
|
18
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
78
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M. Chion (Bir Senaryo Yazmak), S. Aslanyürek (Senaryo Kuramı), j. Campbell (Kahramanın Sonsuz Yolculuğu) V. Propp (Masal Biçimbilim) R. McKee (Story: Senaryo Yazımının Özü, Yapısı, Tarzı ve İlkeleri), F. Akyürek (Senaryo Yazarı Olmak), vd....
|
|