Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Zootekni > TOPRAK BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPRAK BİLGİSİ Birinci düzey GZM 219 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ OĞUZHAN UZUN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA BAŞARAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı En önemli doğal kaynaklardan biri olan toprağın önemini, oluşumunu, sınıflandırılmasını, teşhis ve karakterizasyonunu en genel ve basit anlatımla sunmak.
Dersin tanımı Toprak bilimi, toprakların fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizlerini, haritalanmasını, sınıflandırılmasını ve toprak karakterizasyonunu konularını kapsamaktadır.

Dersin içeriği
1- Toprağın tanımı ve genel yapısı
2- Toprak ana materyali
3- Toprak oluşumunda fiziksel parçalanma ve kimyasal ayrışma süreçleri
4- Toprak oluşum faktörleri
5- Toprakların sınıflandırılması
6- Toprak tekstürü; tanımı, belirlenmesi ve tekstür sınıfları
7- Ara sınavı
8- Toprak strüktürü; tanımı ve teşhisi
9- Toprak rengi ve sıcaklığı
10- Toprak suyu
11- Toprağın koloidal yapısı ve katyon değişimi
12- Toprak pH’sı ve tamponlama
13- Bitki besin elementleri ve verimlilik
14- Toprak canlıları ve organik madde
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toprağın önemini algılar
2- Toprak oluşum faktörleri ve süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olur
3- Farklı ana materyal, iklim, topoğrafya vb faktörler altında ortaya çıkabilecek toprak tipleri ile ilgili tahminler yapabilir
4- Toprağın morfolojik, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri hakkında genel bilgilere sahip olur
5- Toprağın morfolojik, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine ilişkin analizleri yapabilme becerisine sahip olur.
6- Bitkisel üretim ortamı olarak farklı toprak tiplerinin potansiyel değerlerini kavrar
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2- Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3- Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4- Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5- Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6- Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7- Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8- Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9- Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10- Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11- Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12- Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13- Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14- Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     57
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Akalan, İ. 1988. Toprak Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1058. Ders Kitapları Serisi No; 309, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Ergene, A., 1995. Toprak Biliminin Esasları. Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 586, Ziraat Fakültesi Yayınları No: 267, Ders Kitapları Serisi No; 42, Erzurum.

Ders ile ilgili dosyalar