Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ I Birinci düzey TAR 3009 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ AYHAN AFŞIN ÜNAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUHİTTİN KAPANŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Büyük Türk Tarihi’nin her biri ayrı ayrı önemli bir devresini oluşturan, büyük bir bütünün parçalarını teşkil eden İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) tarih sahnesindeki yeri ve önemini öğrenciye örnekleriyle göstermek, geniş bir tarih bilinci, sevgisi, gururu ve şuuru oluşturmak.
Dersin tanımı Türklerin Müslüman olmalarıyla başlayan ve uzun süre devam eden İslamlaşma döneminde Türk ve Dünya Tarihinde önemli siyasi roller oynayan İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) kısa siyasi tarihleri, taşra ve merkez teşkilatları, devlet hayatı ve kültürleri.

Dersin içeriği
1- Türklerin İslamiyeti Kabulü
2- Arapların Türkler Hakkındaki Bilgileri
3- Türklerle Müslüman Arapların İlişkileri (Emeviler-Abbasiler Dönemi)
4- Türklerle Müslüman Arapların İlişkileri (Emeviler-Abbasiler Dönemi)
5- Talas Meydan Savaşı ve Türk Tarihindeki Yeri ve Önemi
6- Emeviler Dönemi Türkler arasında İslamlaşma
7- Abbasiler Dönemi Türkler arasında İslamlaşma
8- ARA SINAV
9- Türklerce Kurulan Yarı Bağımsız Müslüman Türk Devletleri- Tolunoğulları
10- Tolunoğullarının Kısa Siyasi Tarihleri, devlet idaresi ve kurumlar
11- İktisadi durum ve ilmi gelişme, yıkılış sebepleri.
12- İhşidiler, kısa siyasi tarihleri
13- İhşidilerde idari, askeri durum
14- İhşidilerde sosyal hayat ve kültürel durum
15- YARIYIL SONU SINAVI
16- --------
17- ---------
18- ---------
19- ----------
20- -------------

Dersin öğrenme çıktıları
1- İlk Müslüman Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafyaları tanımlar.
2- İlk Türk İslam Devletlerinin kültür ve medeniyetlerinin oluşumunda etkin faktörleri analiz eder.
3- İlk Türk İslam Devletlerini çok boyutluolarak birbirleriyle kıyaslayabilir.
4- Türklerin İslamı kabulündeki sosyal ve ekonomik şartların etkisini bilir.
5- Türklerin İslamı kabulündeki siyaseti şartların etkisini bilir.
6- ------
7- ------
8- ----
9- ---------
10- ------

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -Erdoğan MERÇİL; İlk Müslüman Türk Devletleri, Türk Tarih Kurumu yayınları, II.Basım, Ankara 1988.
Yardımcı Kaynaklar -Nesimi YAZICI; İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2002, 447 sayfa. -Doğuştan Günümüze İslam Tarihi Ansiklopedisi, VI. Cilt (İlk Müslüman Türk Devletleri kısmı). -Türkler Ansiklopedisi (Genel Türk Tarihi kısmı), X Cilt, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, ilgili kısımlar.

Ders ile ilgili dosyalar