Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİKTE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI |
Birinci düzey |
SFİZ307 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Genel Matematik I, Genel Matematik II, Nümerik Analiz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa GENÇASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze ve bilgisayar laboratuvarında uygulama yapılarak.
|
Dersin amacı
|
Fizikte karşılaşılan matematiksel zorlukları, bir Bilgisayar Cebir Programı (MAPLE) ile etkili ve hızlı bir şekilde çözmek.
|
Dersin tanımı
|
Bir Bilgisayar Cebir Programının (MAPLE), tüm matematik problemlerini (Calculus, 2 ve 3-Boyutta Grafk Çizimleri, Dif. Denklemler vs. vs.) çözmek için gerekli temel komutları verilir. Söz konusu programı etkin bir şekilde kullanmayı öğrendikten sonra, fizikte karşılaşılan her türlü problemler uygulamalı olarak çözülür.
|
1- |
Maple kullanımı için temel komutlar.
|
2- |
Temel cebir ve denklem çözümleri.
|
3- |
Sayılar ve polinomlar.
|
4- |
Temel grafik çizimi (2 ve 3-boyutta).
|
5- |
Denklem ve denklem sistemi çözümleri.
|
6- |
Eşitsizlikler, Kümeler, Fonksiyonlar.
|
7- |
Trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar.
|
8- |
Diziler, Seriler.
|
9- |
Limit, Süreklilik.
|
10- |
Türev ve uygulamaları.
|
11- |
İntegral ve uygulamaları.
|
12- |
Vektör ve vektör işlemleri.
|
13- |
Matrisler ve matris işlemleri.
|
14- |
Adi diferensiyel denklemler.
|
15- |
Klasik Mekanik üzerine uygulamalar.
|
16- |
Elektrostatik üzerine uygulamaları
|
17- |
Manyetizma üzerine uygulamaları
|
18- |
Sınır değer problemleri.
|
19- |
Titreşim ve dalgalar üzerine uygulamalar.
|
20- |
Fiziksel optik üzerine uygulamalar.
|
1- |
Temel cebir ve denklem sistemlerinde temel komutları öğrenmek.
|
2- |
Sayılar ve polinomlar konusunda temel komutları öğrenmek.
|
3- |
Grafik çizimlerinde temel komutları öğrenmek.
|
4- |
Eşitsizlikler, Fonksiyonlar (trigonometrik vs.) konusunda temel komutları öğrenmek.
|
5- |
Limit, Süreklilik konusunda temel komutları öğrenmek.
|
6- |
Türev konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
7- |
İntegral konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
8- |
Vektörler, Matrisler konusunda temel komutları öğrenmek.
|
9- |
Adi diferensiyel denklemler konusunda temel komutları öğrenmek.
|
10- |
Bazı Fizik konularında problem çözümlerini Maple ile yapabilmek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
4
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
122
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Maple ve Maple İle Matematik, Basri Çelik, Nobel Yayınları, Ekim 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Mathematical Methods for Physics using Maple c 1993 Dr Francis J. Wright – CBPF, Rio de Janeiro, July 10, 2003.
2) Applied Maple for Engineers and Scientists, Chris Tocci , Steve Adams and Artech House Boston , London.
3) Physics with Maple, The Computer Algebra Resource for Mathematical Methods in Physics, Frank Y. Wang ,WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, December 11, 2005.
|
|