Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > FİZİKTE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZİKTE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI Birinci düzey SFİZ307 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Genel Matematik I, Genel Matematik II, Nümerik Analiz
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa GENÇASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze ve bilgisayar laboratuvarında uygulama yapılarak.
Dersin amacı Fizikte karşılaşılan matematiksel zorlukları, bir Bilgisayar Cebir Programı (MAPLE) ile etkili ve hızlı bir şekilde çözmek.
Dersin tanımı Bir Bilgisayar Cebir Programının (MAPLE), tüm matematik problemlerini (Calculus, 2 ve 3-Boyutta Grafk Çizimleri, Dif. Denklemler vs. vs.) çözmek için gerekli temel komutları verilir. Söz konusu programı etkin bir şekilde kullanmayı öğrendikten sonra, fizikte karşılaşılan her türlü problemler uygulamalı olarak çözülür.

Dersin içeriği
1- Maple kullanımı için temel komutlar.
2- Temel cebir ve denklem çözümleri.
3- Sayılar ve polinomlar.
4- Temel grafik çizimi (2 ve 3-boyutta).
5- Denklem ve denklem sistemi çözümleri.
6- Eşitsizlikler, Kümeler, Fonksiyonlar.
7- Trigonometri ve trigonometrik fonksiyonlar.
8- Diziler, Seriler.
9- Limit, Süreklilik.
10- Türev ve uygulamaları.
11- İntegral ve uygulamaları.
12- Vektör ve vektör işlemleri.
13- Matrisler ve matris işlemleri.
14- Adi diferensiyel denklemler.
15- Klasik Mekanik üzerine uygulamalar.
16- Elektrostatik üzerine uygulamaları
17- Manyetizma üzerine uygulamaları
18- Sınır değer problemleri.
19- Titreşim ve dalgalar üzerine uygulamalar.
20- Fiziksel optik üzerine uygulamalar.

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel cebir ve denklem sistemlerinde temel komutları öğrenmek.
2- Sayılar ve polinomlar konusunda temel komutları öğrenmek.
3- Grafik çizimlerinde temel komutları öğrenmek.
4- Eşitsizlikler, Fonksiyonlar (trigonometrik vs.) konusunda temel komutları öğrenmek.
5- Limit, Süreklilik konusunda temel komutları öğrenmek.
6- Türev konusundaki temel komutları öğrenmek.
7- İntegral konusundaki temel komutları öğrenmek.
8- Vektörler, Matrisler konusunda temel komutları öğrenmek.
9- Adi diferensiyel denklemler konusunda temel komutları öğrenmek.
10- Bazı Fizik konularında problem çözümlerini Maple ile yapabilmek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 10 4 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Maple ve Maple İle Matematik, Basri Çelik, Nobel Yayınları, Ekim 2004.
Yardımcı Kaynaklar 1) Mathematical Methods for Physics using Maple c 1993 Dr Francis J. Wright – CBPF, Rio de Janeiro, July 10, 2003. 2) Applied Maple for Engineers and Scientists, Chris Tocci , Steve Adams and Artech House Boston , London. 3) Physics with Maple, The Computer Algebra Resource for Mathematical Methods in Physics, Frank Y. Wang ,WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, December 11, 2005.

Ders ile ilgili dosyalar