Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUANTUM MEKANİĞİ-I |
İkinci düzey |
FİZ 530 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu yoktur. Bununla beraber Lisans eğitiminde Kunatum Fiziği I ve II derslerini alanlar bu dersi çok daha kolay anlarlar
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKHAN KOÇAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kuantum mekaniğinin temel kavramlarını vermek ve karmaşık sistemlerin kuantum mekaniksel incelemesine temel oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Klasik fiziğin açıklamada ve çözmede yetersiz kaldığı fiziksel olayların yeni kavram ve teorilerle açıklanması ve çözülmesi
|
1- |
Kuantum Mekaniğine Giriş
|
2- |
Dalga Fonksiyonu
|
3- |
Schrödinger Denklemi
|
4- |
Serbest Parçacık, Dirac Delta Fonksiyonu
|
5- |
Tek Boyutlu Sistemler (Basamak Potansiyeli, Kuyu Potansiyelleri)
|
6- |
Tek Boyutlu Sistemler (Harmonic Salınıcı)
|
7- |
Kuantum Mekaniğinin Genel Formalizmi
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Üç Boyutta Kuantum Mekaniği (Küresel Koordinatlarda Schrödinger Denklemi)
|
10- |
Hidrojen Atomu
|
11- |
Açısal Momentum
|
12- |
Açısal Momentum (Spin, Stern-Gerlach Deneyi)
|
13- |
Özdeş Parçacıklar
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Klasik fiziğin yetersizliği ve kuantum fiziğinin doğuşuna sebeb olan deneylerin öğrenilmesi
|
2- |
Kuantum mekaniğinin temel felsefesinin öğrenilmesi; Schrödinger denkleminin inşası, tanıtımı
|
3- |
Tek boyutta sabit potansiyellerin çözümleri
|
4- |
Basit harmonik salınıcının kuantum mekaniksel incelenmesi
|
5- |
Dalga mekaniğinin temel prensiplerinin öğrenilmesi
|
6- |
Kuantum mekaniksel olarak merkezi kuvvet ve açısal momentum
|
7- |
Schrödinger denkleminin üç boyutta uygulamaları ve hidrogen atomu
|
8- |
Özdeş parçacıkların kuantum mekaniğinin öğrenilmesi
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
|
|
2- |
Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
|
|
3- |
Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
|
|
4- |
Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
|
|
5- |
Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
|
|
6- |
Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
|
|
7- |
Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
|
|
8- |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
|
|
9- |
Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
12
|
5
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
12
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
E. Merzbacher, Quantum Mechanics,2nd Ed., Wiley, New York, 1980
|
Yardımcı Kaynaklar
|
G. Baym, Lectures on Quantum Mechanics, Benjamin,New York, 1969; D. Bohm,Quantum Theory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1953;
C.Cohen-Tannoudii, B. Diu and F.Lalue, Quantum Mechanics, Wiley, New York, 1977;
P.A.M. Dirac, The Principles of Quantum Mechanics, 4nd Ed. Clarendon Pres, Oxford,1958;
E. Fermi, Notes on Quantum Mechanics, University of Chicago Press, Clricago,1972;
K. Gottfried, Quantum Mechanics, Benjamin, Reading, 1966;
M, Jamrner, The Philosophy of Quantum Mechanics, Wiley, New York, 1974.
H. A. Kramers,Quantum Mechanics,North-Holland Amsterdam,1958;
I. O. Landau and E,. M. Lifshitz, Quantum Mechanics, Nonrelativistic Theory,Pergamon Oxford, 1965;
A. Messiah, Quantum Mechanics, 2nd Ed.,Wiley, New York, 1966;
L. I . Schiff ,Quantum Mechanics,3nd Ed, .McGraw-Hill, New York, 1969;
D. ter Haar, Ed. Selected Problems in Quantum Mechanics, Infosearclt, London, 1964;
F. Constantinescau and E. Magyarl, Problems in Quantum Mechanics, Pergamon Oxford, 1976;
R.P. Feynman, R.B. Leighton and M. Sands, The Feynman Lectures on
Physics, Volume III, Addison-Wesley, Reading MA, 1965.
|
|