Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Matematik (y.l.) > KUANTUM MEKANİĞİ-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KUANTUM MEKANİĞİ-I İkinci düzey FİZ 530 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Dersin ön koşulu yoktur. Bununla beraber Lisans eğitiminde Kunatum Fiziği I ve II derslerini alanlar bu dersi çok daha kolay anlarlar
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GÖKHAN KOÇAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Kuantum mekaniğinin temel kavramlarını vermek ve karmaşık sistemlerin kuantum mekaniksel incelemesine temel oluşturmak.
Dersin tanımı Klasik fiziğin açıklamada ve çözmede yetersiz kaldığı fiziksel olayların yeni kavram ve teorilerle açıklanması ve çözülmesi

Dersin içeriği
1- Kuantum Mekaniğine Giriş
2- Dalga Fonksiyonu
3- Schrödinger Denklemi
4- Serbest Parçacık, Dirac Delta Fonksiyonu
5- Tek Boyutlu Sistemler (Basamak Potansiyeli, Kuyu Potansiyelleri)
6- Tek Boyutlu Sistemler (Harmonic Salınıcı)
7- Kuantum Mekaniğinin Genel Formalizmi
8- Vize Sınavı
9- Üç Boyutta Kuantum Mekaniği (Küresel Koordinatlarda Schrödinger Denklemi)
10- Hidrojen Atomu
11- Açısal Momentum
12- Açısal Momentum (Spin, Stern-Gerlach Deneyi)
13- Özdeş Parçacıklar
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Klasik fiziğin yetersizliği ve kuantum fiziğinin doğuşuna sebeb olan deneylerin öğrenilmesi
2- Kuantum mekaniğinin temel felsefesinin öğrenilmesi; Schrödinger denkleminin inşası, tanıtımı
3- Tek boyutta sabit potansiyellerin çözümleri
4- Basit harmonik salınıcının kuantum mekaniksel incelenmesi
5- Dalga mekaniğinin temel prensiplerinin öğrenilmesi
6- Kuantum mekaniksel olarak merkezi kuvvet ve açısal momentum
7- Schrödinger denkleminin üç boyutta uygulamaları ve hidrogen atomu
8- Özdeş parçacıkların kuantum mekaniğinin öğrenilmesi
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2- Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3- Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4- Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5- Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6- Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7- Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9- Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 12 5 60
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 12 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   70
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   30
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı E. Merzbacher, Quantum Mechanics,2nd Ed., Wiley, New York, 1980
Yardımcı Kaynaklar G. Baym, Lectures on Quantum Mechanics, Benjamin,New York, 1969; D. Bohm,Quantum Theory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1953; C.Cohen-Tannoudii, B. Diu and F.Lalue, Quantum Mechanics, Wiley, New York, 1977; P.A.M. Dirac, The Principles of Quantum Mechanics, 4nd Ed. Clarendon Pres, Oxford,1958; E. Fermi, Notes on Quantum Mechanics, University of Chicago Press, Clricago,1972; K. Gottfried, Quantum Mechanics, Benjamin, Reading, 1966; M, Jamrner, The Philosophy of Quantum Mechanics, Wiley, New York, 1974. H. A. Kramers,Quantum Mechanics,North-Holland Amsterdam,1958; I. O. Landau and E,. M. Lifshitz, Quantum Mechanics, Nonrelativistic Theory,Pergamon Oxford, 1965; A. Messiah, Quantum Mechanics, 2nd Ed.,Wiley, New York, 1966; L. I . Schiff ,Quantum Mechanics,3nd Ed, .McGraw-Hill, New York, 1969; D. ter Haar, Ed. Selected Problems in Quantum Mechanics, Infosearclt, London, 1964; F. Constantinescau and E. Magyarl, Problems in Quantum Mechanics, Pergamon Oxford, 1976; R.P. Feynman, R.B. Leighton and M. Sands, The Feynman Lectures on Physics, Volume III, Addison-Wesley, Reading MA, 1965.

Ders ile ilgili dosyalar