Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKİYE SELÇUKLU TARİHİ II |
Birinci düzey |
TAR 3004 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUHAMMED İBRAHİM YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUHAMMED İBRAHİM YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--------
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere, Selçukluların Kösedağ savaşı ve bunun tesirleriyle Anadolu Selçuklu Devleti’nin yıkılışına kadar siyasi tarihinin yanı sıra, bütün şubeleriyle Selçukluların devlet teşkilatı, taşra teşkilatı, saray teşkilatı, dîvân teşkilatı hakkında bilgi verilerek öğrencilerin Türk-İslâm tarihinin bu dönemi hakkında tatmin edici ölçüde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Lisans
|
1- |
II.Rükneddin Süleymanşah dönemi, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da fetihler, Gürcülerle savaş. Sultan'ın ölümü.
|
2- |
I.Gıyaseddin Keyhüsrev'in ikinci saltanatı dönemi. Samsun'un kurtarılışı ve Antakya'nın fethi.
|
3- |
Ermeniler ve Bizans ile mücadeleler. Sultan'ın ölümü.
|
4- |
I.İzzeddin keykavus devri. Ticari anlaşmalar ve Sinop'un fethi.Antalya'nın kurtarılış ve Ermeni seferi.Eyyubilerle ilişkiler ve Sultan'ın ölümü.
|
5- |
I.Alaaddin Keykubad dönemi.Alanya'nın fethi.Ermeni seferi.Artuklu Eyyubi ve Mengüceklilerle ilişkiler. Suğdak seferi. Trabzon Rumları ve Harzemlilerle çatışma. Moğol istilasına karşı alınan önlemler. Sultanın ölümü.
|
6- |
II. Gıyasseddin Keyhüsrev devri. Saadettin Köpek'in yükselişi, faaliyetleri ve ölümü. Babai Ayaklanması. Kösedağ savaşı. Merkezi hakimiyetin çöküşü.
|
7- |
II.İzzeddin Keykavus ve sonraki olaylar, Üç Kardeş yönetimi, Yönetimde Moğol baskısı, İki Sultan yönetimi.
|
8- |
ARA SINAVI
|
9- |
IV.Rükneddin Kılıçarslan dönemi Pervane Muineddin Süleyman'ın dikta yönetimi.
|
10- |
III.Gıyaseddin Keyhüsrev dönemi. Baybarsla ilişkiler, Hatiroğlu isyanı, Sultan Baybars'ın Anadolu seferi, Pervane'nin Sonu, Karamanoğulları'nın isyanı, Moğol baskısının artması.
|
11- |
II.Gıyasseddin Mesud devri (İlk saltanatı), Türkmen direnişleri, Moğolların devlete el koyması
|
12- |
III.Alaaddin Keykubad devri
|
13- |
II.Gıyaseddin Mesud'un ikinci saltanatı ve devletin yıkılışı
|
14- |
Moğol baskısı altında Anadolu'nun genel durumu.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
--------
|
17- |
---------
|
18- |
---------
|
19- |
----------
|
20- |
--------
|
1- |
Alanla ilgili gerekli bilgilere sahip olur, Türk tarihinin bu devresinde meydana gelen olayları, günümüzle ilişkilendirir.
|
2- |
Uluslararası cereyan eden siyasi olayları tahlil ve analiz eder, ulusal veya uluslararası sorunlar için çözüm önerileri üretir.
|
3- |
Selçuklu tarihinin ilgili zaman diliminde Siyasi, kültürel ve iktisadi alanda meydana gelen değişimi öğrenir.
|
4- |
Selçuklu müesseselerinin işleyişini anlar ve sonraki devir kurumlarıyla mukayese ederek, gelecekle ilgili tespit ve öngörülerde bulunur.
|
5- |
Derste edindiği bilgileri meslek yaşamı boyunca kullanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
10
|
10
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
76
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Osman Turan,Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam medeniyeti,Ötüken yayınları Osman Turan,Selçuklular Zamanında Türkiye,Ötüken yayınları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Osman Turan,Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam medeniyeti,Ötüken yayınları Osman Turan,Selçuklular Zamanında Türkiye,Ötüken yayınları Ali Sevim-Erdoğan Merçil,Selçuklu Devletleri Tarihi,T.T.K.yayınları. İsmail Hakkı Uzunçarşılı,Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu,Karakoyunlu devletleri,T.T.K.yayınları. Yaşar Yücel,Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalra,Cilt I-II,T.T.K.yayınları. Erdoğan Merçil,Müslüman Türk Devletleri tarihi,T.T.K.yayınları. Türkler,Cilt VI,Yeni Türkiye yayınları
|
|