Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Gazetecilik > DİL, KÜLTÜR VE EDEBİYAT
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİL, KÜLTÜR VE EDEBİYAT Birinci düzey GAZ360 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HAMZA ÇAKIR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HAMZA ÇAKIR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı Bu ders, öğrencilere dili düzgün ve anlamsal bağlamda kurallarına uygun olarak kullanmayı öğretmek ve kültürün asli unsuru olarak edebi eserler üzerinden dilin önemini örneklendirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Dili mesaj bağlamında doğru kullanma yeterliliklerini edindirmek ve kültür taşıyıcısı olarak dilin önemini vurgulamak.

Dersin içeriği
1- Dilin tanımı, konuşma ve yazı dilinin özellikleri, kullanım alanları, farklılıkları ve benzer yönleri ele alınacak.
2- Bilgi ve fikirleri paylaşma sürecinde dilin ve dil birliliğinin önemi, milli bilincin ve millet olmanın temel unsuru olarak dilin yaşamsal boyut üzerinde durulacak.
3- Dilin iletişimsel işlevi, dilsel iletişimde rol oynayan temel etmenler, karşılıklı görüş alış veriş sürecinin devamlılığında dilin yaşamsal boyutu ele alınacak.
4- Dilin kişiler arası iletişimdeki rolü; göndergesellik İşlevi, ileti işlevi, anlamsallık işlevi, çağrı işlevi, ilişki işlevi ve üst dil işlevleri üzerinde durulacak.
5- Etkili bir iletişimde dilin nitelik, nicelik, bağlantı ve üslup özellikleri örneklerle anlatılacak.
6- Erdemlerin, değerlerin, sanatın ve kültürün oluşmasında ve aktarılmasında dilin ve dil birliğinin temel özellikleri üzerinde durulacak.
7- Kültür tanımları, kültürün temel özellikleri ve milli kültür üzerinde durularak kültür ve dil ilişkisi anlatılacak.
8- Kültür ve dil üzerine Ziya Gökalp, Cemil Meriç, Şerif Mardin ve Nurettin Topçu eserlerinden aktarımlar yapılacak.
9- Aynı konuya devam edilecek
10- Dilin sanatsal işlevi ile kullanıldığı bir iletişim alanı olarak edebiyatın önemi, kültürün sistemli bir biçimde işlenip uygarlığa dönüşmesinde yazı dilinin edebi eserler üzerinden aktarımı üzerinde durulacak.
11- Kültürün edebiyata kazandırdığı derinlikler ve edebiyatın da kültüre kattığı canlılıklar üzerinde durulacak ve bu ilişkide dilin fonksiyonu üzerinde durulacaktır. Bu bağlamda öğrencilerden Ahmet Hamdi Tanpınar''ın Beş Şehir isimli eserini okumaları istenecek.
12- Ahmet Hamdi Tanpınar''ın Beş Şehir isimli eserinden yola çıkılarak dilin zenginliği, kullanım biçimleri ve anlamsal boyutları tartışılacak.
13- Aynı eserde dil, kültür ve edebiyat düzleminde kültürel değerler ve bu değerlerin edebi üslupla nasıl aktarıldığı üzerinde durulacak.
14- Günümüz iletişim araçları ve sosyal medya üzerinden dil ve kültür üzerinde hassasiyet göstermenin toplumsal görevlerimiz bağlamında ne anlama geldiği tartışma konusu yapılacak.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dilin sosyal hayattaki önemini kavradılar.
2- Sağlıklı bir iletişimde sözlü ve yazılı dil anlatımının kazanımlarını öğrendiler.
3- Kültür ve kültürel değerlerin korunması ve nesiller boyu yaşatılmasında dilin vaz geçilmez temel bir unsur olduğunu kavradılar.
4- Kültürel değerlerin edebi eserlerde yaşatılmasının yaşamsallığını öğrendiler.
5- Dil, kültür ve edebi eserler arasındaki ilişkinin düşünce dünyamızda oluşturduğu zenginliği kavradılar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar