Ön koşul dersleri
|
BES 202 Anne ve Çocuk Beslenmesi dersini almış olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE ÖZÇALIŞKAN İLKAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. ZEYNEP CAFEROĞLU AKIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Büşra Aslan Gönül
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Çocukluk çağında görülen çeşitli akut ve kronik hastalıkları öğrenmek, çocuk hastalıklarında beslenmenin önemini kavramak, çocuk hastalıklarına ilişkin güncel diyet uygulamalarını öğrenmek ve araştırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, Metabolik Sendrom ve Obezitede, Prematüre Bebeklerde, Fenilketonüri ve Diğer Protein Metabolizması Hastalıklarında, Karbonhidrat Metabolizması Hastalıklarında, Yağ Metabolizması Hastalıklarında, Nörolojik Hastalıklarda, Yeme Davranışı Bozukluklarında ve Böbrek Hastalıklarında Beslenme Tedavisi ile Enteral-Parenteral Beslenme konuları anlatılır ve vaka tartışmaları ile uygulamalı eğitim yapılır.
|
1- |
Derse Giriş
|
2- |
Metabolik Sendrom ve Obezitede Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
3- |
Prematüre Bebeklerde Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
4- |
Enteral Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
5- |
Parenteral Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
6- |
Fenilketonüri ve MSUD''de Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
7- |
Diğer Protein Metabolizması Hastalıklarında Beslenme Tedavisi (Organik asidemiler, Trozinemi, Homosistinüri vs.) (teorik/pratik)
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Karbonhidrat Metabolizması Hastalıklarında Beslenme Tedavisi (Glikojen Depo Hastalıkları) (teorik/pratik)
|
10- |
Karbonhidrat Metabolizması Hastalıklarında Beslenme Tedavisi (Galaktozemi ve Fruktozemi) (teorik/pratik)
|
11- |
Yağ Metabolizması Hastalıklarında Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
12- |
Nörolojik Hastalıklarda Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
13- |
Yeme Davranışı Bozukluklarında Beslenme Tedavisi (teorik/pratik)
|
14- |
Böbrek Hastalıklarında Beslenme Tedavisi (Teorik/portaik)
|
15- |
Genel değerlendirme ve tartışma
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çocukluk çağında görülen akut/kronik hastalıkları, klinik ve biyokimyasal özelliklerini ve beslenme ile ilişkilerini öğrenir.
|
2- |
Bu hastalıklara sahip çocukların beslenme durumlarının değerlendirir.
|
3- |
Bu hastalıklara sahip çocukların enerji ve besin ögesi gereksinimlerini belirler.
|
4- |
Bu hastalıkların tedavisinde uygulanan güncel tıbbi beslenme tedavilerini tartışır ve sonuçlarını değerlendirir.
|
5- |
Bu hastalıkların tıbbi beslenme tedavisinde kullanılan özel beslenme ürünlerini öğrenir.
|
6- |
Bu hastalıklara sahip çocukların izlem yöntemlerini öğrenir ve gerektiğinde tıbbi beslenme tedavisi yönteminde değişiklik yapar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
6
|
90
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
15
|
1
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Köksal G, Gökmen-Özel H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Güncellenmiş 2.Yayım, Hatiboğlu Yayınevi, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Shaw V (eds). Clinical Paediatric Dietetics, 4th Edition, Wiley-Blackwell, 2015.
2.Koletzko B (eds). Pediatric Nutrition in Practice, Karger Medical and Scientific Publishers, 2015.
3.Yurdakök M (eds). Yurdakök Pediatri, Güneş Tıp Kitabevi, 2017.
4.Acosta PB, Yannicelli S. The Ross Metabolic Formula System Nutrition Support Protocols, 4th Edition, Ohio, 2001.
5. Şanlıer N (eds), Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi – 1,2 ve 3, 1.Baskı, Hedef CS Basın Yayın, 2019.
6.Süreli beslenme ve pediatri dergileri (Pediatrics, American Journal of Clinical Nutrition, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Acta Pediatrica, European Journal of Clinical Nutrition, Beslenme ve Diyet Dergileri vb.)
|
|