Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESLENME BİYOKİMYASI II |
Birinci düzey |
BES 222 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Betül Çiçek
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Diyetle aldığımız besinlerin vücudumuzda geçirdiği değişimi anlamak.
Bu değişim sırasında mikro besin ögelerinin (vitaminler, mineraller) geçtiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini anlamak.
|
Dersin tanımı
|
Vücudumuza besinler yoluyla aldığımız vitaminler ve mineraller gibi mikro besin ögelerinin vücuttan atılıncaya kadar geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin metabolizmaları sırasında girdiği ana metabolik yollar ile bunların birbiri ile olan ilişkilerini inceler.
|
1- |
Vitaminler, genel tanımları, sınıflandırılmaları, yağda eriyen vitaminler (A ve D vitaminleri)
|
2- |
E ve K vitaminleri
|
3- |
Suda eriyen vitaminler (tiamin, riboflavin, niasin)
|
4- |
B6 vitamini, folik asit, B12 vitaminleri
|
5- |
C vitamini, pantotenik asit, biotin
|
6- |
Vitaminoidler (kolin, karnitin, inositol, pangamik asit, ornitin, lipoik asit)
|
7- |
Mineraller, genel tanımları, sınıflandırılmaları, kalsiyum ve fosfor
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Magnezyum, demir
|
10- |
Bakır, çinko
|
11- |
İyot, flor
|
12- |
Manganez, krom
|
13- |
Selenyum, kobalt, molibden, kükürt
|
14- |
Sıvı ve elektrolit dengesi bozuklukları
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, diyetle aldığımız mikro besin ögelerin (vitaminler ve mineraller) vücudumuzda geçirdiği metabolik değişimi açıklar.
|
2- |
Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (yağda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
|
3- |
Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (suda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
|
4- |
Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (mineraller) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
|
5- |
Sıvı-elektrolit dengesi bozuklukları, bunların vücuttaki olası metabolik etkileriyle ve sonuçlarını ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
3
|
1
|
3
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
127
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Devlin T. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, Wiley-Liss Publications, USA, 1997.2. Harper A. Review of Physiological Chemistry, 16th Edition, USA, 1997.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aksoy M. Beslenme Biyokimyası, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2000.
|
|