Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BESLENME BİYOKİMYASI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESLENME BİYOKİMYASI II Birinci düzey BES 222 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Betül Çiçek
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Diyetle aldığımız besinlerin vücudumuzda geçirdiği değişimi anlamak. Bu değişim sırasında mikro besin ögelerinin (vitaminler, mineraller) geçtiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini anlamak.
Dersin tanımı Vücudumuza besinler yoluyla aldığımız vitaminler ve mineraller gibi mikro besin ögelerinin vücuttan atılıncaya kadar geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin metabolizmaları sırasında girdiği ana metabolik yollar ile bunların birbiri ile olan ilişkilerini inceler.

Dersin içeriği
1- Vitaminler, genel tanımları, sınıflandırılmaları, yağda eriyen vitaminler (A ve D vitaminleri)
2- E ve K vitaminleri
3- Suda eriyen vitaminler (tiamin, riboflavin, niasin)
4- B6 vitamini, folik asit, B12 vitaminleri
5- C vitamini, pantotenik asit, biotin
6- Vitaminoidler (kolin, karnitin, inositol, pangamik asit, ornitin, lipoik asit)
7- Mineraller, genel tanımları, sınıflandırılmaları, kalsiyum ve fosfor
8- Ara sınav
9- Magnezyum, demir
10- Bakır, çinko
11- İyot, flor
12- Manganez, krom
13- Selenyum, kobalt, molibden, kükürt
14- Sıvı ve elektrolit dengesi bozuklukları
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, diyetle aldığımız mikro besin ögelerin (vitaminler ve mineraller) vücudumuzda geçirdiği metabolik değişimi açıklar.
2- Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (yağda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
3- Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (suda eriyen vitaminler) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
4- Bu değişim sırasında mikro besin öğelerinin (mineraller) girdiği metabolik yolları ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
5- Sıvı-elektrolit dengesi bozuklukları, bunların vücuttaki olası metabolik etkileriyle ve sonuçlarını ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Devlin T. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, Wiley-Liss Publications, USA, 1997.2. Harper A. Review of Physiological Chemistry, 16th Edition, USA, 1997.
Yardımcı Kaynaklar Aksoy M. Beslenme Biyokimyası, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2000.

Ders ile ilgili dosyalar