Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLGİSAYAR MİMARİSİ |
İkinci düzey |
EEM 598 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Herhangi bir ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KENAN DANIŞMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KENAN DANIŞMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Selim SOYLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıfta yüz yüze anlatım.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; bir bilgisayarı oluşturan donanımsal unsurların tasarım ve işleyiş detaylarının öğretilmesidir. Derste, CPU, ana bellek, ön-bellek, veri depolama aygıtları ele alınmaktadır. Bilgisayarı oluşturan bu parçaların farklı tasarım mimarileri ve performans kıyaslamaları öğretilmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bilgisayar mimarisi hakkında temel bilgiler, bellek hiyerarşisi, girdi/çıktı sistemleri, merkezi işlem birimi, komutseti mimarileri, pipeline ve superscalar bilgisayar sistemleri, paralel organizasyon.
|
1- |
Bilgisayarların gelişimi ve performansı
|
2- |
Bilgisayar Fonksiyon ve Arabağlantıları
|
3- |
Tampon bellek
|
4- |
Dahili ve harici hafızalar
|
5- |
Komut set mimarisi
|
6- |
İşlemci mimarisi ve fonksiyonları
|
7- |
RISC
|
8- |
Komut seviyesinde Paralellik ve Süperscalar İşlemciler.
|
9- |
Kontrol birimi işlemleri
|
10- |
Kontrol birimi işlemleri
|
11- |
Mikroprogram kontrol
|
12- |
Mikroprogram kontrol
|
13- |
Paralel işlem
|
14- |
Paralel işlem
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler bilgisayar donanımının nasıl geliştirildiğini anlarlar.
|
2- |
CPU, bellek, I / O ve depolama dahil bir bilgisayarın ana bileşenleri kavranır.
|
3- |
Önbellek kavramı anlaşılır.
|
4- |
Hafıza elemanları hakkında bilgi sahibi olunur.
|
5- |
Bilgisayar mimarisinde işletim sisteminin rolü kavranır.
|
6- |
ALU ve kontrol ünitesi içeren merkezi işlemci biriminin temel bileşenleri anlaşılır.
|
7- |
Assembly programlama konusunda temel bir anlayış kazanılır.
|
8- |
Öğrenciler RISC mimarileri de dahil olmak üzere komut seti tasarımında tasarım prensiplerini kavrarlar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
1
|
14
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
4
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
--
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|