Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Elektrik-elektronik Müh. (y.l.) > BİLGİSAYAR MİMARİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLGİSAYAR MİMARİSİ İkinci düzey EEM 598 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Herhangi bir ön koşul yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KENAN DANIŞMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KENAN DANIŞMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Selim SOYLU
Dersin veriliş şekli Sınıfta yüz yüze anlatım.
Dersin amacı Bu dersin amacı; bir bilgisayarı oluşturan donanımsal unsurların tasarım ve işleyiş detaylarının öğretilmesidir. Derste, CPU, ana bellek, ön-bellek, veri depolama aygıtları ele alınmaktadır. Bilgisayarı oluşturan bu parçaların farklı tasarım mimarileri ve performans kıyaslamaları öğretilmektedir.
Dersin tanımı Bilgisayar mimarisi hakkında temel bilgiler, bellek hiyerarşisi, girdi/çıktı sistemleri, merkezi işlem birimi, komutseti mimarileri, pipeline ve superscalar bilgisayar sistemleri, paralel organizasyon.

Dersin içeriği
1- Bilgisayarların gelişimi ve performansı
2- Bilgisayar Fonksiyon ve Arabağlantıları
3- Tampon bellek
4- Dahili ve harici hafızalar
5- Komut set mimarisi
6- İşlemci mimarisi ve fonksiyonları
7- RISC
8- Komut seviyesinde Paralellik ve Süperscalar İşlemciler.
9- Kontrol birimi işlemleri
10- Kontrol birimi işlemleri
11- Mikroprogram kontrol
12- Mikroprogram kontrol
13- Paralel işlem
14- Paralel işlem
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler bilgisayar donanımının nasıl geliştirildiğini anlarlar.
2- CPU, bellek, I / O ve depolama dahil bir bilgisayarın ana bileşenleri kavranır.
3- Önbellek kavramı anlaşılır.
4- Hafıza elemanları hakkında bilgi sahibi olunur.
5- Bilgisayar mimarisinde işletim sisteminin rolü kavranır.
6- ALU ve kontrol ünitesi içeren merkezi işlemci biriminin temel bileşenleri anlaşılır.
7- Assembly programlama konusunda temel bir anlayış kazanılır.
8- Öğrenciler RISC mimarileri de dahil olmak üzere komut seti tasarımında tasarım prensiplerini kavrarlar.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6- Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı --
Yardımcı Kaynaklar --

Ders ile ilgili dosyalar