Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
RUS KELİME BİLGİSİ I |
Birinci düzey |
RDE 245 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrenciye kelime bilgisi ile ilgili teorik bilgiler ve pratik beceriler öğretmektir. Ders esnasında öğrenci kelime türleri, kelime ile ilgili temel kavramları ve sistematik ilişkileri tanıyacak, ayrım edebilecek, işlem yapabilecek ve üretebilecek. Öğrenci, Rus diline ait kelimelerin anlam türleri, kökenleri, bölgesel ve sosyal gruplandırmayı, aktif ve pasif kullanımı, sözlükte kayıt etme ve deyimin içinde fonksiyon alma konularda hakim olabilecek.
|
Dersin tanımı
|
Rus kelime bilgisi dersinde teorik bilgiler ve pratik alıştırmalar arasında ilişki kuruluyor. Ders kitabı okuma aracı ile ve öğretmenin sözlü ve görsel sunum destek ile kavramlar, sistemler ve örnekler açıklanacak. Tartışma, grup çalışma ve yazılı pratik alıştırma esnasında konular pekiştirilecek. Derste Rus diline ait kelimelerin anlam türleri, kökenleri, bölgesel ve sosyal gruplandırmayı, aktif ve pasif kullanımı, sözlükte kayıt etme ve deyimin içinde fonksiyon alma konuları teorik ve pratik açısından işletilecek.
|
1- |
Kelime Bilgisi tanımı. Kelime bilgisi araştırma alanları. Kelime haznesinde sistematik ilişkiler. Kelime tanıtımı ve fonksiyonu. / Sözlü sunum, tartışma, kişisel örnekler, diller arasındaki paralellerin ortaya koyma, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 9-13)
|
2- |
Anlam ve gramer bakımından sözcükler. Anlam bakımından sözcüklerin türleri: 1. Temel ve mecaz anlamı; 2. Serbest, deyim ve sentakssel anlamı; 3. Kuralcı ve bağımsız anlam; 4. Yansız ve duygulu anlam. Kelime oluşumu sözlüğü kullanımı. / Grup çalışması, pratik alıştırmalar, pratiği özetleştirme, teorik genelleştirme üretme. (Kalyuta 2011: 14-17)
|
3- |
Anlam bakımından sözcüklerin türleri. Açıklayıcı sözlüğü kullanımı. / Pratik alıştırmalar. Tartışma. (Kalyuta 2011: 14-17)
|
4- |
Çok anlamlılık: 1. Mecaz; 2. Ad aktarım; 3. Kapsamlama. / Pratik alıştırmalar, tartışma, kavramların ve işlemlerin pekileştirme. (Kalyuta 2011: 18-21)
|
5- |
Çok anlamlılık. / Pratik alıştırmalar, grup çalışması. (Kalyuta 2011: 18-21)
|
6- |
Sesteşler: 1. Sözlüksel sesteşler; 2. Eş biçim; 3. Eşseslilik; 4. Eş yazımlı oluş; 5. Diller arası sesteşler. / Tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 22-25)
|
7- |
Sesteşler. Sesteşler sözlük kullanımı. / Pratik alıştırmalar. Tartışma. Tekrar. Sınava hazırlık. (Kalyuta 2011: 22-25)
|
8- |
YARIYIL SINAVI (VİZE)
|
9- |
Eş köklü sözcük. Eş köklü sözcükler sözlüğü kullanımı. / Tanımı tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 26-29)
|
10- |
Eş köklü sözcük. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 26-29)
|
11- |
Eş anlamlı kelimeler. / Tanımı ve türlerin tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 34-38)
|
12- |
Eş anlamlı kelimeler. Eş anlamlı sözlüğü kullanımı. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 34-38)
|
13- |
Karşıt anlamlılık. / Tanımı ve türlerin tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 39-42)
|
14- |
Karşıt anlamlılık. Karşıt anlamlı sözlüğü kullanımı. / Pratik alıştırmalar. Tartışma. Tekrar. Sınava hazırlık. (Kalyuta 2011: 39-42)
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, kelime bilgisi araştırma alanı ile ilgili temel kavramlar ve onların arasındaki ilişki hakim olacak.
|
2- |
Öğrenci, çok yönlü bakımından kelime kapasitesini geliştirecek.
|
3- |
Öğrenci, sözlük çeşitleri (kelime oluşumu sözlüğü ve açıklayıcı sözlük; eş anlamlı, karşıt anlamlı, sesteş ve eş köklü sözlüğü) ve ona bağlı kelime anlamın türleri (gramer ve anlam bakımından sözcukler, eş ve karşıt anlamlı sözcukler, sesteş ve eş köklü sözcukler) tanıyacak, ayıracak, açıklayacak ve kullanabilecek.
|
4- |
Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilecek.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kalyuta, A. (2011). Pratik Rus kelime bilgisi. İstanbul: Multilingual.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Баранов, М.Т., Костяева, Т.А., Прудникова, А.В. (1993). Русский язык. Справочные материалы. Учебное пособие для учащихся. Москва: Просвещение.
2. Шевченко, Л.А., Пипченко, Н.М. (1988). Пособие по русскому языку для поступающих в вузы. 2-е изд. Минск: Издательство " Университетское".
|
|