Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PROTEİN PÜRİFİKASYONU |
İkinci düzey |
TBT 529 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMİH YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Semih Yılmaz
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Ar. Gör. Ahmet Enes Uray
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün eğitim (yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı gen ve protein ilişkisine bağlantılı olarak proteinlerin hücreden izolasyonunda kullanılan farklı yöntemleri karşılaştırmalı olarak kavratmak ve pürifikasyon işlemlerinde karşılaşılan problemlerle ilgili bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste protein pürifikasyon kavramları. Yaygın olarak kullanılan yöntemler. Proteinlerin ayrılması işleminde kullanılan faydalı özelliklerinin incelenmesi. Pürifikasyon işlemlerinde göz önünde bulundurulması gereken kilit noktalar. Pürifikasyon işleminde kritik noktalar. Hücre parçalanması, presipitasyon ve antisolvent kristalizasyon. İzoelektrik fokuslama ve 2-D elektroforezi. Protein pürifikasyonunda farklı kromatografik yöntemlerin karşılaştırılması. Endüstriyel ölçekli işlemlerin Maliyet-fayda analizi konuları üzerinde durulacaktır
|
1- |
Pürifikasyon kavramları, Protein pürifikasyonunda yaygın kullanılan yöntemler
|
2- |
Proteinlerin ayrılması işleminde kullanılan faydalı özelliklerinin incelenmesi
|
3- |
Pürifikasyon işlemlerinde göz önünde bulundurulması gereken kilit noktalar
|
4- |
Pürifikasyon işleminde kritik noktalar
|
5- |
Hücre parçalanması ve presipitasyon
|
6- |
Hücre parçalanması, presipitasyon ve antisolvent kristalizasyon
|
7- |
İzoelektrik fokuslama ve 2-D elektroforezi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
İzoelektrik fokuslama işlemi ve önemi
|
10- |
İzoelektrik fokuslama ve 2-D elektroforezi
|
11- |
Protein pürifikasyonunda kromatografik yöntemler
|
12- |
Protein pürifikasyonunda farklı kromatografik yöntemlerin karşılaştırılması: iyon değişimi kromatografisi
|
13- |
Protein pürifikasyonunda farklı kromatografik yöntemlerin karşılaştırılması:afinite kromatografisi, yüksek pergormanslı sıvı kromatografi
|
14- |
Endüstriyel ölçekli işlemlerin Maliyet-fayda analizi.
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler protein pürifikasyonu işlemleri ve protein-protein interaksiyonları gibi konularda detaylı bilgi sahibi olacaktır.
|
2- |
Protein ifadesi, oluşumu ve analizi konusunda bilgilenme.
|
3- |
Çözünür ve homojen rekombinant protein eldesi konusunda gerekli yöntem ve stratejileri bilme
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal Biyoteknolojinin yüksek lisansını yaptığı alanında temel yöntem ve tekniklere yönelik yeterli uzmanlığa sahip olur
|
|
2- |
Biyoteknolojinin; Bitki Biyoteknolojisi, Hayvan Biyoteknolojisi, Mikrobiyal Biyoteknoloji, alanlarında akademik ve endüstriyel boyutta, uluslar arası düzeyde yeterliliğe sahiptir
|
|
3- |
Tarımsal Biyoteknoloji alanındaki yeni konulara açıktır, tarımda faliyetlerin yürütülmesi ve verimliliğin arttırılmasında stratejik çözümler üretebilir, girişimci ve geliştirici niteliklere sahiptir,
|
|
4- |
Kamu ve özel sektörde, Biyoteknoloji ile ilişkili tarımsal alanlarda üretim, araştırma ve geliştirme; ulusal-uluslar arası düzeyde proje oluşturma, yönetme yeterliliğine sahiptir,
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmaların gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerine yönelik yeterliliğe sahiptir
|
|
6- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmalarda etik kuralların bilincinde, çevre ve canlı yaşam dengelerinin korunmasında dikkatlidir
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
10
|
20
|
Laboratuvar
|
3
|
6
|
18
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Robert K. Scopes - 1994 . Protein Purification: Principles and Practice.
Paul Cutler - 2004 Protein Purification Protocols.
Michael R. Ladisch. 1990. Protein purification: from molecular mechanisms to large-scale.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Protein purification applications.Second Edition. A Practical Approach. Edited by
Simon Roe, AEA Technology plc, Bioprocessing Facility,Transport Way, Watlington Road,Oxford 0X4 6LY, U.K.
|
|