Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (y.l.) > MİKROEKSTRAKSİYON
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİKROEKSTRAKSİYON İkinci düzey KİM 598 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yoktur.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, çevresel, gıda ve biyolojik örneklerdeki analitlerin eser seviyede tayini için kullanılan mikroekstraksiyon tekniklerinin temel prensiplerini öğretmek, klasik ekstraksiyon yöntemlerine göre avantajlarını kavratmak ve öğrencilere bu tekniklerin uygulama alanları hakkında teorik ve pratik bilgi kazandırmaktır.
Dersin tanımı Bu ders, analitik kimyada örnek hazırlama süreçlerinde önemli yer tutan mikroekstraksiyon tekniklerini kapsamaktadır. Katı faz mikroekstraksiyonu (SPME), dispersif mikro katı faz ekstraksiyonu (d-µSPE), sıvı faz mikroekstraksiyonu (LPME), manyetik sorbent destekli ekstraksiyon ve türevleri detaylı olarak ele alınacaktır. Ders kapsamında bu yöntemlerin teorik temelleri, kullanılan sorbent malzemeler, çevresel ve biyolojik örneklerde uygulama stratejileri ile yeşil kimya ilkeleriyle entegrasyonu tartışılacaktır.

Dersin içeriği
1- Mikroekstraksiyonun genel tanımı ve tarihçesi
2- Örnek hazırlama tekniklerinin analitik kimyadaki rolü
3- Katı Faz Mikroekstraksiyon (SPME): prensipler, aygıtlar ve uygulamalar
4- Dispersif Mikro Katı Faz Ekstraksiyonu (d-µSPE): mekanizma ve sorbent çeşitleri
5- Manyetik sorbentlerle ekstraksiyon teknikleri
6- Sıvı Faz Mikroekstraksiyon (LPME) ve türevleri
7- Sorbent sentez yöntemleri ve karakterizasyon teknikleri
8- Ekstraksiyon verimliliğini etkileyen faktörler (pH, süre, sıcaklık, iyon etkileri)
9- Mikroekstraksiyon tekniklerinin çevresel analizlerde kullanımı
10- Gıda ve biyolojik numunelerde mikroekstraksiyon uygulamaları
11- Mikroekstraksiyon yöntemlerinin validasyonu ve kalite kontrol
12- Mikroekstraksiyon tekniklerinin yeşil kimya ile ilişkilendirilmesi
13- Güncel literatürden seçilmiş uygulama örneklerinin analizi
14- Öğrenci proje sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mikroekstraksiyon tekniklerinin temel prensiplerini açıklar.
2- Farklı mikroekstraksiyon yöntemlerini (SPME, d-µSPE, LPME vb.) birbirinden ayırt eder ve uygun durumlarda doğru tekniği seçer.
3- Sorbent materyallerin sentez ve karakterizasyon süreçlerini değerlendirir.
4- Mikroekstraksiyon yöntemlerinin optimizasyonu ve validasyonu için temel analizleri yapar.
5- Çevresel, biyolojik ve gıda örnekleri gibi karmaşık matrislerde mikroekstraksiyon tekniklerini uygular.
6- Mikroekstraksiyon yöntemlerini yeşil kimya ilkeleri bağlamında analiz eder.
7- Bilimsel literatürü yorumlayarak yeni uygulamalar geliştirme becerisi kazanır.
8- Laboratuvar verilerini analiz eder, yorumlar ve rapor haline getirir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2- İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3- Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4- Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5- Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6- Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7- Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8- Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9- Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 14 2 28
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 14 2 28
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Pawliszyn, J. Solid Phase Microextraction: Theory and Practice. Wiley-VCH, 1997
Yardımcı Kaynaklar Mustafa, M.G., & Hage, D.S. (2017). Sample Preparation: Fundamentals and New Methods. Springer.

Ders ile ilgili dosyalar