Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Müzik > TEMEL MÜZİK KURAMLARI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEMEL MÜZİK KURAMLARI I Birinci düzey MÜZ101 Zorunlu 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Müziğin temel kavramlarının öğretilmesi.
Dersin tanımı Bu ders müziğin temel kavramları, süreleri uzatma yolları (nokta, durgu (fermata), uzatma bağı), cümle bağı, hece bağı, mod, dizi, derece, eski Yunan dizileri, majör diziler, minör diziler, kromatik dizi, tam sesli dizi, pentatonik dizi, tonalite, süslemeler, nota yazımında kısaltmalar, artikülasyon, üç sesliler ve çevrimleri, dört sesliler ve çevrimleri, yedililer, dominant yedili, kadanslar, modülasyon, altrasyon, transpoze, göçürme, armoni, konturpuan, doğuşkan, aranje, tetrakort konularını öğretmeyi amaçlayan bir derstir.

Dersin içeriği
1- Tanışma, ders konuları ve ders programı hakkında bilgi, dersin tanımının, ve amaçlarının anlatılması, verilecek ödevler ve ödevlerde yararlanılabilecek kaynaklar hakkında açıklamalar. Müzikal ses, müzik dışı ses, müzikal seslerin özellikleri, akort sesi, entonasyon, rezonans, oktavlar, tam ses, yarım ses, değiştirici işaretler.
2- -Diyatonik farklılık, kromatik farklılık, anarmonik farklılık.
3- -Müzik yazısı, sesli ve sessiz süreler (notalar, suslar), sesli ve sessiz sürelerin doğru yazılışları, anahtarlar, anahtarlar arası ilişki.
4- -Dizek, ilave çizgiler, ölçü, ölçü çizgisi, eksik ölçü, zaman belirteci, donanım, güçlü zaman, zayıf zaman, ritim.
5- -Çift çizgi, dönüş, dolap, başa dön, bitir, senyö, koda, akolat, süreleri uzatma yolları (nokta, durgu (fermata), uzatma bağı), cümle bağı, hece bağı.
6- -Mod, dizi, derece, eski Yunan dizileri, majör diziler
7- -Minör diziler.
8- -Kromatik dizi, tam sesli dizi, pentatonik dizi.
9- -VİZE SINAVI
10- -VİZE SINAVI
11- -Tonalite, dörtlü çemberi, beşli çemberi (donanım-tonal donanım), diyezli majör tonalite, bemollü majör tonalite, minör tonalite (ilgili minörler), minör diziler
12- -Üçleme, dörtleme, beşleme, altılama, onlama, süslemeler, nota yazımında kısaltmalar, artikülasyon.
13- -Üç sesliler ve çevrimleri, dört sesliler ve çevrimleri, yedililer, dominant yedili.
14- Üç sesliler ve çevrimleri, dört sesliler ve çevrimleri, yedililer, dominant yedili.
15- -Kadanslar.
16- Modülasyon, altrasyon, transpoze, göçürme, armoni, konturpuan, doğuşkan, aranje, tetrakort.c
17- FİNAL SINAVI
18- FİNAL SINAVI
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Müzikal sesi, müzik dışı sesi, müzikal seslerin özelliklerini, akort sesini, entonasyonun tanımını,rezonans kavramını, oktavları, tam ve yarım ses kavramlarını, değiştirici işaretleri bilir.
2- Diyatonik, kromatik ve anarmonik farklılık kavramlarını, müzik yazısı, sesli ve sessiz süreler (notalar, suslar), sesli ve sessiz sürelerin doğru yazılışlarını, anahtarları, anahtarlar arası ilişkiyi bilir.
3- Dizek, ilave çizgiler, ölçü, ölçü çizgisi, eksik ölçü, zaman belirteci, donanım, güçlü zaman, zayıf zaman, ritim kavramlarını bilir.
4- Çift çizgi, dönüş, dolap, başa dön, bitir, senyö, koda, akolat kavramlarını, süreleri uzatma yollarını (nokta, durgu (fermata), uzatma bağı), cümle bağı, hece bağı kavramlarını bilir.
5- Mod, dizi, derece,kavramlarını, eski Yunan dizilerini, Majör dizileri, Minör dizileri bilir.
6- Kromatik diziyi, tam sesli diziyi, pentatonik diziyi bilir.
7- Tonalite kavramını, dörtlü ve beşli çemberini, diyezli majör tonları, bemollü majör tonları, minör tonları, minör dizileri bilir.
8- Üçleme, dörtleme, beşleme, altılama, onlama kavramlarını, süslemeleri, nota yazımında kullanılan kısaltmaları, artikülasyonları bilir.
9- Üç sesli akorları ve çevrimlerini, dört sesli akorları ve çevrimlerini, yedilileri, dominant yediliyi, ,kadansları bilir.
10- Modülasyon, altrasyon, transpoze, göçürme, armoni, konturpuan, doğuşkan, aranje ve tetrakort kavramlarını bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2- Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3- Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4- Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5- Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6- Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7- Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8- Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9- Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10- Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11- Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12- Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar SUN, Muammer. (2005) Solfej 1 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (2005) Solfej 2 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (1998) garkılarla Türkülerle Temel Müzik Eğitimi , Ankara, Yurt Renkleri Yayınevi, SUN, Muammer. (2004) Türk Müziği Makam Dizileri , Ankara, Sun Yayınevi, SAĞLAM, Atilla. (2004) Müziksel GGitme Yazma ve Okuma Kapsamında Mü zik Yetenek Sınavlarına Hazırlık , Gstanbul, Aktüel Yayınları, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2002) Müziksel GGitme Okuma , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2003) Müziksel GGitme Okuma Eğitimi ve Kuram , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR , Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2005) Müziksel Yazma Eğitimi ve Ezgi Bankası , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZKAN, G. Hakkı. (1994) Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri , Gstanbul, Ötüken NeGriyat Ag., SAY, Ahmet. (2001) Müziğin Kitabı , Ankara, Müzi k Ansiklopedisi Yayınları, SAYGUN, A. Ahmet (1958) Musiki Nazariyatı , Gstanbul, Maarif Basımevi, SAYGUN, A. Ahmet (1962) Musiki Temel Bilgisi , Gstanbul, Milli Eğitim Basımevi, ÖZÇELGK, Sadık. (2003) Müzikal Dikte ve Solfej , Ankara, BaGkent Matbaacılık, HAC IEV, ParaGkev. (2005) Temel Müzik Teo r isi , Çev: Ahter DESTAN, Gstanbul, Pan Yayıncılık, KAROLYG, Otto. (2005) Müziğe GiriG , Çev: Mehmet NEMUTLU, Gstanbul, Pan Yayıncılık, TABAKOĞLU, Vicdan. ( - ) Bona Müzik Teorisi Notları , Ankara, Yeni Dağarcık Yayınları, S AĞER, Turan. (2004) Temel Müzik Teorisi , Gstanbul, Bemol Yayıncılık, ÇALIgIR, Feridun. ( - ) Temel Müzik Kuramları , Ankara, Önder Matbaacılık.

Ders ile ilgili dosyalar