Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > GÖRÜNTÜ İŞLEME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÖRÜNTÜ İŞLEME Birinci düzey HM 202 Zorunlu 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÜMİT HALUK ATASEVER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ÜMİT HALUK ATASEVER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Laboratuvar dersleri: Haftada iki saat teorik ve uygulamalı temeller. Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
Dersin amacı Sayısal işaret kavramını öğrenmek, sayısal görüntü ve Harita Mühendisliği alanında görüntü analiz, sorgulama ve özellik çıkartımı yapabilme
Dersin tanımı Tanımlar ve kavramlar, görüntüleme teknikleri, türleri ve uygun görüntü özellikleri. Dijital görüntü işleme programları, görüntü işleme yöntemleri. Filtrasyon, kombinasyon, üç boyutlu modelleme. Örnek görüntüler üzerinde Geomatik mühendisliği uygulamaları.

Dersin içeriği
1- Sayısal İşaret ve Görüntü Kavramları
2- Görüntüleme sistem ve teknikleri
3- Görüntü tür ve özellikleri
4- Dijital görüntü işleme programları
5- Görüntü işleme yöntemleri
6- Görüntü zenginleştirme teknikleri
7- Görüntü zenginleştirme teknikleri
8- Harita Mühendisliği örnek uygulamalar
9- Görüntü filtreleme teknikleri
10- Harita Mühendisliği örnek uygulamalar
11- Harita Mühendisliği örnek uygulamalar
12- Görüntü sınıflandırma yöntemleri
13- Görüntü sınıflandırma yöntemleri
14- Harita Mühendisliği örnek uygulamalar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel dijital görüntü işleme kavramlarını öğrenir.
2- Öğrenciye temel görüntü ve görüntüleme teknolojileri hakkında mesleki bilginin kazandırılması.
3- Temel görüntü filtreleme tekniklerini öğrenir.
4- Görüntü zenginleştirme süreçlerinin öğrenilmesi
5- Öğrenciye görüntü işleme problemlerin çözümü için algoritma tasarım becerisi kazandırılmaktadır.
6- Kümeleme ve kontrollü sınıflandırma teknikleri ile sınıflandırma becerisi kazandırılır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Digital Image Processing, Rafeal C. Gonzales, Addison-Wesley Publishing Image Processing in C, Dwayne Phillips, R&D Technical Pub.
Yardımcı Kaynaklar ___________________________________________

Ders ile ilgili dosyalar