Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Fizik (doktora) > PROTEIN CHEMISTRY
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
PROTEIN CHEMISTRY Üçüncü düzey FDE 633 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Lisans düzeyinde tüm genel kimya dersleri, insan beslenmesi ve gıda kimyası
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Yrd. Doç. Dr. Abdulatef Ahhmed
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı N/A
Dersin veriliş şekli Sözlü olarak sınıfta
Dersin amacı Bu ders öğrencileri; doğadaki, insan bedenindeki ve gıdalardaki proteinlerin mekanizmalarını genel olarak anlayabilecekleri bir seviyeye getirmeyi amaçlamaktadır. Ders yüksek lisans öğrencilerine protein kimyası hakkında detaylı ve sıradışı bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu ders esasen hem yüksek lisans hem doktora öğrencilerine verilmektedir. Ders aminoasitler, peptitler, proteinler ve komplike proteinler hakkında temel ve detaylı bilimsel bilgi sağlamaktadır. Öğrenciler ayrıca protein tüketimine bağlı bazı hastalıklar hakkında bilgi sahibi olurlar. Ders genel olarak protein ve protein kimyası ve mekanizması hakkında geniş ölçüde bilgi verir.

Dersin içeriği
1- Amino Asitler ve Proteinler
2- Hücrede Protein sentezi
3- Proteinlerin Post-translasyonel Modifikasyonu
4- Protein bağları, yapısı, fonksiyonu ve kaynakları
5- Proteinler ve amino asitlerin besinsel ilişkileri
6- Proteinlere ilişkin Kalori
7- İnsan Sindirim Sistemi
8- Protein İndirgenmesi
9- Protein metabolizması ve Üre döngüsü
10- Protein diyeti ve Hidrolizatlar: yaşam tarzı ile alakalı hastalıklara etkisi
11- Öğrenci sunumları
12- Öğrenci sunumları
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kimyasal yapılarına göre amino asitlerin sınıflandırılması, proteinlerin besinsel ve metabolik sınıflandırılması, proteinlerde pH ve iyonizasyon, dipeptitlerin ve bağların oluşumu, proteinlerin türleri ve proteinlerin karakteristik özellikleri
2- Protein sentezinin özeti, Transkripsiyon I ( DAN’dan mRNA kopyalama: antikodon mesajlarının mRNA’ya yazılımı), Transkripsiyon II, (tRNA – sitoplazmadan spesifik amino asitlerin toplanması), Translasyon III ( mRNA'lardaki koda uygun olarak ribozomlarda geçrekleştirilen amino asit zinciri veya polipeptit sentezi sürecidir)
3- Protein üretimi ve modifikasyonuna genel bir bakış, protein Hedefleme: Sitosolik İzyolu Hücre biyolojisi ile ilgili bazı önemli tanımlar, Nükleer lokalizasyon Sıralaması, Mitokondri ve Protein içe aktarımı, mitokondri zar proteinlerinin eklenmesi, İçzar boşluğuna proteinleri sıralama, Peroksizom. Endoplazmik reticulum ve Golgi, Protein nasıl doğru hücresel lokasyonu alır? Proteinlerin canlı içinde ve canlı dışında katlanması
4- Hidrojen bağı, amino asitler arası Peptit bağı, disülfit bağları (disülfit köprüleri), İyonik bağ,kovalent bağ. Protein yapısı ve fonksiyonları, Proteinlerin biyolojik aktivitilerine göre sınıflandırılması, Memelilerdeki protein türleri, Proteinlerin fonksiyonları, Protein kaynakları, Minimum Güvenli protein ihtiyaçları
5- Proteinlerin Önemi, Genel Amino Asitler için hidrofobisite indeksi, Genetik Hastalıklar, protein mutasyonları. Bazı proteinlerle ilgili hastalıklar: 1.Orak Hücre Anemisi, 2. P53 Tümör baskın geni, 3. Ras p21 Urkalıt, 4. Sistik Fibrosis taşıyıcı, 5. Irsi Hiperkolesterol. Protein Kalitesi. Protein Noksanlığı: Kwashiorkor hastalığı ve Marasmus hastalığı
6- Genel Besinlerin Kalori Değerleri, Beslenmenin Önemi, Proteinlere İhtiyacımız, Nitrojen gerektiren Prosesler. Bazal Metabolizma Hızının Hesaplanması, Aktif Metabolik Hızı Hesaplama ve Vücut Kitle İndeksi. Gıda seçimlerini etkileyen faktörler ve Besin maddelerinin insan vücudundaki yaklaşık oranları
7- Bağırsağın bölümlerindeki pH değerleri, besinin bağırsak boyunca yolculuğu, bağırsağın bölümlerinin detaylı incelenmesi. Bağırsaktaki sindirim enzimleri. Besinlerin absorbe edilmesi. Kalın bağırsakta yaşayan yararlı bakteriler, Sindirim Homeostaz Hastalıkları: Ülser, İshal, Safra taşo, Anoreksiya nevroza ve Reflü
8- Katabolizmanın dört adımı, Proteolitik enzimlerin sınıflandırılması, Enzimlerin aktif ve inaktif formları, Proteazın aktivasyonu. Proteinlerin metabolizması, Metabolik yol, İndirgenme- Yükseltgenme Reaksiyonları, Besin moleküllerinin dönüşümü
9- Amino asit katabolizması, Amino asit sentezi, Deaminasyon, Amino asit oksidasyonu ve üre üretimi, Amino asitlerden Nitrojen alımı. Üre döngüsü tanımı, Nitrojenin Ekskretuar formları, Nitrojen taşıyıcıları, Gilikoz-alanin döngüsü, Üre döngüsünün düzeni, Nitrojen dengesi,Üre döngüsü enzimlerinin eksiklikleri
10- Protein diyeti: Hayvan, bitki ve deniz ürünlerindeki protein kaynakları. Yaşam tarzı ile alakalı bazı hastalıkların mekanizları, Yeni geliştirilen peptitlerin izolasyonu ve bu peptitlerin hastalıklara karşı kullanımı. Grup 1: Öğrenciler protein kimyası ile alakalı sunumlar yapacaklar. Grup 2: Öğrenciler protein kimyası ile alakalı sunumlar yapacaklar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Doktora yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2- Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3- Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4- Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5- Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7- Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8- Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10- En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11- Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 6 6 36
Sunum / Seminer hazırlama 4 1 4
Kısa sınavlar 10 1 10
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 4 6 24
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 6 4 24
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı PRINCIPLES OF BIOCHEMISTRY Fifth edition
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar