Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > KROMATOGRAFİK YÖNTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KROMATOGRAFİK YÖNTEMLER Birinci düzey KİMS434 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HALİME GÜZİN ASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Şenol kartal
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze öğretim
Dersin amacı Dersin amacı, bilimin tüm dallarında uygulaması bulunan ve güçlü bir ayırma yöntemi olan kromatografinin temel çalışma prensiplerinin ve uygulamalarının öğrenciye en iyi bir şekilde anlatılmasıdır. Genellikle kimyasal tayin yöntemleri seçici olup belki çok azı spesifiktir. Bu nedenle analitik işlemlerde analitin girişim yapabilecek maddelerden ayrılması çoğu zaman zorunludur. Günümüzde analitik ayırmalar, özellikle numune çok bileşenli ve karmaşık ise, çoğunlukla kromatografi ve elektroforez ile yaılmaktadır. Bu çok yararlı bir teknik olan kromatografinin nekadar iyi aktarılması gereken bir teknik olduğunu da göstermektedir.
Dersin tanımı Bu ders kapsamında, kromatografik ayırmalara girişte temel kromatografik yöntemler verildikten sonra; gaz kromatografi özellikleri ve uygulamaları, yüksek performanslı sıvı kromatografi prensipleri ve uygulamaları ve sonra süperkritik akışkan kromatografi ve uygulama alanları verilecektir.

Dersin içeriği
1- Kromatografik ayırmalara giriş, Kromatografinin genel tanımı
2- Çözünen maddelerin göç hızları, Bant genişlemesi ve kolon verimliliği
3- Kolon performansının optimizasyonu, Kromatografi için önemli bağıntılar
4- Kromatografinin uygulamaları
5- Gaz Kromatografi (I): Gaz-sıvı kromatografi ilkeleri, Gaz-sıvı krımatografi cihazları
6- Gaz Kromatografi (II): Gaz kromatografik kolonlar ve durgun fazlar, Gaz-sıvı kromatografi (GLC) uygulamaları
7- Gaz Kromatografi(III): Gaz-katı kromatografi
8- Ara Sınav
9- Yüksek-Performanslı Sıvı Kromatografi (HPLC): HPLC'nin kapsamı, Sıvı kromatografide kolon verimliliği
10- Yüksek-Performanslı Sıvı Kromatografi (II): Sıvı kromatografi cihazları, Dağılma kromatografisi, Adsorpsiyon kromatografisi
11- Yüksek-Performanslı Sıvı Kromatografi (III): İyon değiştirme kromatografisi
12- Yüksek-Performanslı Sıvı Kromatografi (IV): Boyut eleme kromatografisi, İnce tabaka kromatografisi
13- Süperkritik Akışkan Kromatografisi (SFC) ve Ekstraksiyon: Süperkritik akışkanların özellikleri
14- Süperkritik Akışkan Kromatografi: Süperkritik akışkan ekstraksiyonu
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciye kromatografinin temel ilkelerini kavrama becerisi kazandırması
2- Matriks yoğun ve karmaşık ortamlarda ayırma için kromatografinin ne kadar önemli olduğu kavramının verilmesi
3- Çöktürme, damıtma ve ekstraksiyon gibi klasik ayırma yöntemlerinin yanında kromatografik ayırmaların günümüzde ne kadar önemli olduğu bilincinin yerleştirilmesi
4- Özellikle HPLC'nin ne kadar geniş uygulama alanının olduğu kavramının verilmesi
5- Yeni bir teknik olan süper akışkan kromatografinin yerinin ne kadar önemli olduğu bilincinin kazandırılması
6- Kromatografinin sadece bir ayırma yöntemi değil aynı zamanda çok önemli bir tayin yöntemi de olduğu bilinç ve becerisinin kazandırılması
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 2 4 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı D.A. Skoog, F.J Holler and T.A. Nieman, Enstrümental Analiz İlkeleri (E. Kılıç, F. Köseoğlu, H. Yılmaz, Çeviri Editörleri), 5. Baskıdan Çeviri, Bilim Yayıncılık, Ankara, (2000).
Yardımcı Kaynaklar D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler and S.R. Crouch, Analitik Kİmya Temel İlkeler, 2. Cilt, 8. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: E. Kılıç, H. Yılmaz, Bilim Yayınları, Ankara, (2006).

Ders ile ilgili dosyalar