Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (doktora) > DİN EĞİTİMİ TARİHİ (TANZİMAT ÖNCESİ)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN EĞİTİMİ TARİHİ (TANZİMAT ÖNCESİ) Üçüncü düzey FDB563 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek.
Dersin tanımı Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir.

Dersin içeriği
1- Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar
2- Din eğitimi tarihi araştırmalarının güçlükleri
3- Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları
4- İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri
5- Kütttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri
6- Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri
7- Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları
8- Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar
9- Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri
10- Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler
11- Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri
12- İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri
13- İslam eğitim geleneğinde kadınların eğitimi
14- İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları
15- İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir.
2- Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir.
3- İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
4- Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
5- Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
6- Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörleri ve kurumları açıklayabilir.
7- Medreselerde (Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemleri)verilen eğitimin usul ve esaslarını açıklayabilir.
8- Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yerini açıklayabilir.
9- İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkilerini açıklayabilir.
10- İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri, okul kuralları, ölçme değerlendirme konularında yapılanları açıklayabilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2- Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3- Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4- Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6- Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7- Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8- Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9- Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999; 2. Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974; 3. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999.
Yardımcı Kaynaklar 1. M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay.; 2. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay.; 3. Hıfzırrahman Raşit Öymen; “İslamiyet’te Öğretim ve Eğitim Hareketleri”, Ankara Üniv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XI; 4. G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012.

Ders ile ilgili dosyalar