Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir.
|
1- |
Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar
|
2- |
Din eğitimi tarihi araştırmalarının güçlükleri
|
3- |
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları
|
4- |
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri
|
5- |
Kütttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri
|
6- |
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri
|
7- |
Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları
|
8- |
Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar
|
9- |
Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri
|
10- |
Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler
|
11- |
Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri
|
12- |
İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri
|
13- |
İslam eğitim geleneğinde kadınların eğitimi
|
14- |
İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları
|
15- |
İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir.
|
2- |
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir.
|
3- |
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
|
4- |
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
|
5- |
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
|
6- |
Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörleri ve kurumları açıklayabilir.
|
7- |
Medreselerde (Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemleri)verilen eğitimin usul ve esaslarını açıklayabilir.
|
8- |
Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yerini açıklayabilir.
|
9- |
İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkilerini açıklayabilir.
|
10- |
İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri, okul kuralları, ölçme değerlendirme konularında yapılanları açıklayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
|
|
2- |
Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
3- |
Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
|
|
4- |
Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
|
|
5- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
|
|
6- |
Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
|
|
7- |
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
8- |
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
|
9- |
Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
|
|
10- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999; 2. Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974; 3. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay.; 2. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay.; 3. Hıfzırrahman Raşit Öymen; “İslamiyet’te Öğretim ve Eğitim Hareketleri”, Ankara Üniv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XI; 4. G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012.
|
|