Giriş | English

Lisans > Tip Fakültesi > Tip > BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi D.TİPİ AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Birinci düzey GK 003 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAYLAN KIRMIZIGÜL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAYLAN KIRMIZIGÜL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bilimin tarihsel gelişimi, bilimin doğası ve bilim felsefesine ilişkin detaylı bilgi sahibi olmak
Dersin tanımı Bilimin tarihsel gelişimini ve bilim felsefesini ele alan bir derstir.

Dersin içeriği
1- Bilim, bilimin doğası
2- Felsefe, bilimsel yöntem
3- Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim
4- İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe
5- Mısır ve Mezopotamya’da bilim
6- Rönesans Avrupası ile Aydınlanma çağında bilim ve felsefe
7- Bilimlerin sınıflandırılması
8- Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji
9- Etik ve din ilişkileri
10- Bilim ve paradigmalar
11- Viyana ve Frankfurt düşünce okulları
12- 20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimin doğasının fen eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
2- Bilim felsefesine ilişkin temel kavramları bilir.
3- Bilimsel gelişmeleri tarihsel dönemlere ayırır.
4- Felsefi akımları tanır.
5- Bilimleri sınıflandırır.
6- Viyana ve Frankfurt düşünce okullarının özelliklerini bilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4- Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5- Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6- Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7- Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8- Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9- Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10- Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11- İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12- Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13- Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14- Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15- Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16- Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18- Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 6 4 24
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     89
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - Topdemir, H. G. & Unat, Y. (2019). Bilim tarihi ve felsefesi (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı Kaynaklar - Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K., & Çavuş Güngöre, S. (2014). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. - Güzel, C. (2013). Bilim felsefesi. Bilgesu Yayıncılık, Ankara. - Sönmez, V. (2019). Bilim felsefesi. Anı Yayıncılık, Ankara. - Yıldırım, C. (2016). Bilim felsefesi. Remzi Kitabevi, Ankara. - Yıldırım, C. (2016). Bilim tarihi. Remzi Kitabevi, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar