Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESLENME VE FETAL PROGRAMLAMA |
Üçüncü düzey |
BDY 615 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalında doktora öğrencisi olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ZEYNEP CAFEROĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimi ile metabolik homeostazı üzerindeki etkilerini incelemek; bu etkilerin mekanizmalarını biyokimyasal, moleküler ve hücresel düzeylerde belirlemek; fetal metabolizmanın optimal fonksiyonlarının korunmasında ve yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesinde maternal beslenmenin rolünü belirlemektir.
|
Dersin tanımı
|
Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimine etkisi ile yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesindeki rolü.
|
1- |
Genel bakış ve epidemiyolojik çalışmalar
|
2- |
Karbonhidrat ve lipid metabolizması
|
3- |
Protein ve mikro besin öğeleri metabolizması
|
4- |
Epigenetik mekanizmalar
|
5- |
Pankreas, karaciğer ve insülin direnci
|
6- |
Kardiyovasküler hastalıklar
|
7- |
Obezite ve metabolik sendrom
|
8- |
Böbrek hastalıkları
|
9- |
Kanser
|
10- |
Bilişsel fonksiyon, davranış ve nörolojik hastalıklar
|
11- |
Akciğer fonksiyonu, astım ve alerjik hastalıklar
|
12- |
Yaşlanma ve yaşam süresi
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gebelik fizyolojisi, endokrinolojisi ve biyokimyası ile ilgili genel bilgi edinir.
|
2- |
Fetüs gelişimi ve metabolizması ile ilgili genel bilgi edinir.
|
3- |
Fetüsün maruz kaldığı beslenme ortamında makro ve mikro besin öğelerinin yetersiz veya fazla düzeyde alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Bu süreç boyunca maternal besin öğeleri ve fetüs metabolizması arasındaki etkileşiminin biyokimyasal, moleküler ve hücresel mekanizmaları öğrenir.
|
5- |
Maternal beslenme durumu ve besin öğeleri alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkilerinin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riski ile ilişkisi öğrenir.
|
6- |
Bu hastalıkların önlenmesi ve risklerinin azaltılmasında alınabilecek önlemler ve maternal beslenme ile ilişkili koruyucu mekanizmalar öğrenir.
|
7- |
Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince optimal beslenme konusunda bilgi ve beceriler geliştirir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
3
|
21
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Beslenme ve diyet dergileri Journal of Developmental Origins of Health and Disease American Journal of Clinical Nutrition European Journal of Clinical Nutrition
|
|