Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Asya Çalişmalari (doktora) > HADİS USULÜ TARTIŞMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HADİS USULÜ TARTIŞMALARI Üçüncü düzey TİB 664 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET UYAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Salahattin Polat
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Hulusi Yeşil
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu ders önceki dönemde elde edilen birikim çerçevesinde hadis inceleme usullerine dair bir perspektif kazandırmayı amaçlar.
Dersin tanımı Hadis usulü literatürünü bilir, temel usul bilgileriyle hadis metinlerini değerlendirme yeteneğini kazanır. Sened ve metin analizleri yapar. Metin tenkidi kriterlerini uygular. Senedde yer alan ravilerin değerlendirmesini yapar. Hadisin sıhhati hakkında kanaat belirtir. Hadis Usulünün aktüel değerini bilir. Hadis ve sünnetle ilgili yeni yaklaşımları bilir.

Dersin içeriği
1- Hadis Usulünün aktüel değeri
2- Ravinin Tanımı ve Tabakaları
3- Ravinin Tenkidi
4- Râvîde Görülen Kusurlar
5- Râvinin Ta’dil Edilmesi
6- Cerh ve ta’dilin bir kişide birleşmesi
7- Hadislerin Lafzen ve Manen Aktarımı
8- Hadis Kaynaklarının güncel değeri
9- Bilimsel İçerikli Rivayetlerin Değerlendirilmesi
10- Hadis ve Sünet’e getirilen yeni yaklaşımların değerlendirilmesi
11- Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları
12- Tarihi Rivâyetlerin Değerlendirilmesi
13- Gelecekle ilgili haber veren rivayetlerin değerlendirilmesi
14- Yurtdışındaki hadis usulü çalışmaların değerlendirilmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hadis usulünün kaynaklarını öğrenir
2- Hadis usulü kavramlarını öğrenir.
3- Türkiyedeki hadis usulüyle ilgili güncel tartışmaları bilir
4- Hadis usulü literatürünü bilir.
5- Hadisleri değerlendirme yöntemi kazanır.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 2 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu
Yardımcı Kaynaklar Er-Râmahurmûzî, el-Muhaddisu’l-Fâsıl beyne’r-Râvî ve’l-Va’î, Beyrut 1984. el-Hatib el-Bağdadî, el-Kifaye fi İlmi’r-Rivaye, Medine t.y;İbnu’s-Salah, Ulumu’l-Hadis, Dımaşk 1984;es-Suyuti, Tedribu’r-Râvi, Riyad t.y.;Talat Koçyiğit, Hadis Usulü, Ankara 1993; İ. Lütfi Çakan, Hadis Usulü, İstanbul 1989; Talat Koçyiğit, Hadis Istılahları, Ankara 1985;Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul 1987;Ali Yardım, Hadis I, Hadis II, İzmir, 1984;Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959.; İzmirli İsmail Hakkı, Hadis Tarihi, İstanbul 2002;Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983;Selman Başaran - Mehmet Ali Sönmez, Hadis Tarihi ve Usulü; Mehmet Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşünecesinde Hadis Metodolojisi, Ankara 1999; Yücel, Ahmet, Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi; İbrahim Hatiboğlu, “Çağdaşlaşma Dönemi Metodolojik Hadis Tenkidi Yöntemlerinin Mahiyeti”; Salahattin Polat, Hadis Araştırmaları; Dere, Ali, “Hadis Literatürünün Kaynaklık Değeri Üzerine Bir Çözümleme Denemesi”,

Ders ile ilgili dosyalar