Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI GRAMERİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI GRAMERİ I Üçüncü düzey TDE 601 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NEVZAT ÖZKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Nevzat ÖZKAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Çağdaş Türk lehçelerinin genel ve temel niteliklerini kavratmak
Dersin tanımı Günümüzde Türkiye dışında yaşayan Türklerin bulundukları yerler, nüfusları, kullandıkları alfabeler ve kültürleri; Kiril alfabesi; çeşitli şivelerden örnek metinler üzerinde gramer çalışmaları

Dersin içeriği
1- Türk dünyasına genel bir bakış
2- Türk Dili üzerine yapılmış tasnifler
3- Günümüzde dünya üzerinde Türklerin yayılma sahaları ve yaşadıkları coğrafyalar
4- Oğuz Grubu Türk lehçelerinin ses bilgisi yönünden birbiriyle kıyaslama
5- Oğuz Grubu Türk lehçelerinin karşılaştırmalı morfolojisi
6- Azeri Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
7- Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
8- Ara sınav.
9- Gagavuz Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
10- Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
11- Türkmen Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
12- Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
13- Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
14- Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
15- Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
16- Final
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çağdaş Türk lehçelerinden “Güney-Batı Türkçesi” grubunda yer alan (Azeri T., Türkmen T., Gagauz T., vs) lehçelerden en az birer tanesine vakıf olma, okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazanma
2- Bu lehçe grubunu genel hatlarıyla da öğrenmek suretiyle Türk dilini lehçe ve şiveleri ile ele alıp art zamanlı ve eş zamanlı karşılaştırmalar yaparak değerlendirme yeteneği ve becerisini kazanma
3- Adı geçen gruptaki lehçelerden –en azından- birer tanesini sesbilim, biçimbilim, sözlükbilim temellerine de dayandırarak tanıyabilme, sınıflandırabilme beceri, bilgi ve yeteneğini kazanma
4- Lehçeler arasındaki bu bilgi ve becerileri diğer disiplinlerle de (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji, antropoloji, arkeoloji, vs) ilişkilendirerek değerlendirme bilgi ve becerisini kazanma
5- Çağdaş Türk lehçelerinin Güney-Batı ve Doğu grubundakilerin benzer ve farklı yönlerini görüp tahlil edebilme bilgi ve becerisini kazanma
6- Adı geçen Türk lehçe grupları ve bu lehçelerin oluşturduğu edebiyatlar hakkında teknolojik imkanları kullanarak gerekli kaynaklara ulaşma bilgi, beceri ve donanımını kazanma
7- Bu lehçelerle ilgili olarak elde edilen bilgileri diğer disiplinlerle karşılaştırıp sonuçlara ulaşabilme beceri ve bilgisini kazanma
8- Elde edilen bilgileri ve becerileri aktif olarak verimli şekilde kullanabilme bilgi ve becerisini kazanma,
9- Yaşayan Türk lehçeleri üzerine öğrendiği bilgi ve becerileri mesleğinin bir parçası haline getirme, öğretim yöntemlerini kullanarak anlatabilme birikim ve becerisini kazanma
10- Yaşayan Türk lehçeleri ile ilgili bilgi ve birikimini ilmi çalışmalara dönüştürme yetenek ve becerisini elde edip lisans üstü çalışmalar yapma becerisini kazanma

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ahmet Bican Ercilasun, Karşılaştırmalı Türk lehçeleri Grameri
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Bican Ercilasun, Karşılaştırmalı Türk lehçeleri Grameri

Ders ile ilgili dosyalar