Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KİMYADA AYIRMA YÖNTEMLERİ |
İkinci düzey |
KİM 531 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan ders
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF.DR. UĞUR ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yoktur
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri üzerine olacak. Haftada üç saatlik teorik bir ders.
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri ve pratikte uygulanabilirliğini öğrenciye öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Ders izleyen bölümleri kapsar. Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya, ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma, ayırma yöntemlerine termodinamik yaklaşım, ayırma yöntemlerine kinetik yaklaşım, ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, kimyasal reaksiyonlarından ayırma işlemlerinde yararlanılması, birlikte çöktürme ve çökelme, distilasyon, çözücü ekstraksiyonu, kromatoğrafiye giriş, sıvı kromatoğrafisi, gaz kromatoğrafisi, kolon ve ince tabaka kromatoğrafisi.
|
1- |
Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya
|
2- |
Ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre
sınıflandırma
|
3- |
Ayırma yöntemlerine termodinamik ve kinetik yaklaşım
|
4- |
Ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, ayırma işlemlerinde kimyasal reaksiyonlar
|
5- |
Çökelme ve Birlikte çöktürme
|
6- |
Distilasyon, kristallendirme, azeotropik karışımlar
|
7- |
ARASINAV
|
8- |
Sıvı-sıvı Ekstraksiyonu
|
9- |
Kromatografiye giriş, tarihçe ve teorik temelleri
|
10- |
Gaz Kromatografisi
|
11- |
Sıvı kromatografisi
|
12- |
Kolon kromatografi
|
13- |
İnce Tabaka Kromatografisi
|
14- |
Kağıt kromatografisi
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
öğrencilerin ayırma yöntemlerinin temelini benimsemesi
|
2- |
öğrencilere ayırma yöntemlerinin öneminin vurgulanması hedeflenmiştir.
|
3- |
mezuniyet sonrası öğrencilerin kullanabileceği yöntemlerin öğretilmesi.
|
4- |
öğrencilere kromatografik cihazların ayırmada kullanılmasını öğretmek hedeflenmektedir.
|
5- |
kolon kromatografisi ile ayırma ve zenginleştirmeyi öğretmek
|
6- |
matriks ortamından analitin nasıl bir ayırma yöntemi ile ayrılacağını öğretmek.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
4
|
32
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
4
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
12
|
4
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Gündüz, T., İnstrümental Analiz, Ankara Ünivesitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ankara,1988.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Skoog, D.A.,West D.M., Holler F.J., Fundamentals of Analytical Chemistry, Sixth Ed., USA, 1992.
Erdik, E., Obalı, M., Yüksekışık, N., Öktemer, A., Pekel, A., İhsanoğlu, E., Denel Organik Kimya, Ankara
Üniversitesi, 1987.
|
|