Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (y.l.) > KİMYADA AYIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KİMYADA AYIRMA YÖNTEMLERİ İkinci düzey KİM 531 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan ders
Eğitimin dili türkçe
Koordinatör PROF.DR. UĞUR ŞAHİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yoktur
Dersin veriliş şekli Ders ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri üzerine olacak. Haftada üç saatlik teorik bir ders.
Dersin amacı Dersin amacı, ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri ve pratikte uygulanabilirliğini öğrenciye öğretmek.
Dersin tanımı Ders izleyen bölümleri kapsar. Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya, ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma, ayırma yöntemlerine termodinamik yaklaşım, ayırma yöntemlerine kinetik yaklaşım, ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, kimyasal reaksiyonlarından ayırma işlemlerinde yararlanılması, birlikte çöktürme ve çökelme, distilasyon, çözücü ekstraksiyonu, kromatoğrafiye giriş, sıvı kromatoğrafisi, gaz kromatoğrafisi, kolon ve ince tabaka kromatoğrafisi.

Dersin içeriği
1- Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya
2- Ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma
3- Ayırma yöntemlerine termodinamik ve kinetik yaklaşım
4- Ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, ayırma işlemlerinde kimyasal reaksiyonlar
5- Çökelme ve Birlikte çöktürme
6- Distilasyon, kristallendirme, azeotropik karışımlar
7- ARASINAV
8- Sıvı-sıvı Ekstraksiyonu
9- Kromatografiye giriş, tarihçe ve teorik temelleri
10- Gaz Kromatografisi
11- Sıvı kromatografisi
12- Kolon kromatografi
13- İnce Tabaka Kromatografisi
14- Kağıt kromatografisi
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğrencilerin ayırma yöntemlerinin temelini benimsemesi
2- öğrencilere ayırma yöntemlerinin öneminin vurgulanması hedeflenmiştir.
3- mezuniyet sonrası öğrencilerin kullanabileceği yöntemlerin öğretilmesi.
4- öğrencilere kromatografik cihazların ayırmada kullanılmasını öğretmek hedeflenmektedir.
5- kolon kromatografisi ile ayırma ve zenginleştirmeyi öğretmek
6- matriks ortamından analitin nasıl bir ayırma yöntemi ile ayrılacağını öğretmek.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2- İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3- Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4- Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5- Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6- Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7- Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8- Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9- Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 8 4 32
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 12 4 48
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Gündüz, T., İnstrümental Analiz, Ankara Ünivesitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ankara,1988.
Yardımcı Kaynaklar Skoog, D.A.,West D.M., Holler F.J., Fundamentals of Analytical Chemistry, Sixth Ed., USA, 1992. Erdik, E., Obalı, M., Yüksekışık, N., Öktemer, A., Pekel, A., İhsanoğlu, E., Denel Organik Kimya, Ankara Üniversitesi, 1987.

Ders ile ilgili dosyalar