Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEMEL TASARIM -I |
Birinci düzey |
ETM 111 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEM SİNANOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ AYŞE KOCATÜRK POLAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere tasarıma ilişkin kavramları tanıtmak, tasarım elemanları ve ilkelerini özgün şekilde kullanabilmelerini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Tasarım elemanlarını ve ilkelerini amaca uygun alanlarda kullanabilme, farklı ilkeler doğrultusunda tasarım elemanlarını endüstri ürünleri ölçeğinde kurgulayabilme, üç boyutlu düşünebilme ve kurgulayabilme, zamanı
kullanma, alınan sorumluluğu yerine getirme gibi beceriler kazanma.
|
1- |
Giriş, Ders konuları hakkında genel bilgilendirme
|
2- |
İki boyutlu tasarım bileşenleri (şekil, çizgi, renk ve doku) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
3- |
Şekil - zemin ilişkisi üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
4- |
Tasar öğeleri (nokta, çizgi, yön, biçim, ölçü, vs) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
5- |
Tasar öğeleri (aralık, doku , renk, ton, vs) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
6- |
Tasar öğeleri (ışık, gölge, vs) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Tasar ilkeleri (tekrar, harmoni, kontrast, koram, vs) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
9- |
Tasarım ilkeleri (egemenlik, denge, birlik, vs) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
10- |
Strüktür kavramı üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
11- |
Stilizasyon (sadeceleştirme)üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
12- |
Stilizasyon (sadeceleştirme)üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
13- |
Metamorfoz (Dönüşüm) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
14- |
Metamorfoz (Dönüşüm) üzerine sunum ve tartışma. Konuya yönelik uygulama çalışmaları.
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
--
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Tasarımda kullanılan temel kavramları öğrenmek ve uygulayabilmek.
|
2- |
Bilgiye ulaşmak ve bireysel yetenekleri arttırıcı roller üstlenmek.
|
3- |
Düşünerek tasarlama eylemini yaşam biçimi haline dönüştürmek.
|
4- |
Görsel algılama ve soyut düşünebilme yeteneklerini geliştirmek.
|
5- |
Aktif eleştiri, ilişkilendirme, deneme, araştırma yapabilme.
|
6- |
Sanat ve tasarım alanlarınna dair yazılı ve görsel kaynaklardan yararlanabilme.
|
7- |
--
|
8- |
--
|
9- |
--
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Bilgisayar destekli tasarım ve imalat programlarıyla ürün modelleme ve analiz becerisi kazandırma
|
|
5- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi kazandırma (Mekanik sistemler, Isıl sistemler)
|
|
6- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi kazandırma
|
|
7- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazandırma (Mekanik problemler, Isıl problemler, Tasarım Problemleri)
|
|
8- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırma
|
|
9- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazandırma
|
|
10- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim sağlama
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazandırma
|
|
12- |
Çağın sorunları hakkında bilgi kazandırma
|
|
13- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi kazandırma
|
|
14- |
Temel mühendislik sorunlarını anlayabilen, bilgiye ulaşabilen, analiz edip çözüm geliştirebilen bireyler yetiştirme
|
|
15- |
Sürekli öğrenmeyi ve mesleki, toplumsal, kültürel gelişimi amaç edinmiş bireyler yetiştirme
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
111
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Divanlıoğlu, H. D., Temel Tasar’ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul
Gökaydın, N., (1998), Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı, MEB Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Denel, B. (1979), A Method for Basic Design, METU, Ankara.
Teymur, N. Dural, T.- A. Temel Tasarım-Temel Eğitim, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara.
Itten, J. (2003), Design and Form -The Basic Course at the Bauhaus and Later, John Wiley and Sons Inc., UK.
|
|