Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > OLASILIK VE İSTATİSTİK I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OLASILIK VE İSTATİSTİK I Üçüncü düzey MAT 453 7 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ DELİCEOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Ali DELİCEOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR.DR. ERCAN BALCI
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Temel olasılık kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermektir.
Dersin tanımı Temel olasılık kavramlarını kapsar. Matematik ve mühendislikte karşılaşılan olasılık problemlerine analitik olarak çözüm yollarını göstermektir.

Dersin içeriği
1- Olasılık Teorisinde Temel Kavramlar
2- Bayes Teoremi
3- Olasılık Dağılım Tablosu
4- Beklenen Değer ve Uygulamaları
5- Kesikli Rastlantı Değişkenleri ve Olasılık Dağılımları
6- Varyans ve Standart Sapma
7- Kovaryans ve Korelasyon
8- ARA SINAV
9- Binom Olasılık Dağılımı ve Binom Formülü
10- Poison Dağılımı, Hipergeometrik Dağılım
11- Sürekli Olasılık Dağılımı
12- Geometrik Dağılım
13- Normal Olasılık Dağılımı
14- Binom Dağılımına Normal Yaklaşım
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Olasılık dağılımları ve özelliklerini kavrar.
2- Olasılık dağılımı türlerini tanır ve özelliklerini ifade eder.
3- Bazı özel olasılık dağılımları sosyal olaylara ait verilerin analizinde nasıl kullanıldığını kavrar.
4- Rastgele değişken ve olasılık dağılımı kavramlarının sosyal olaylar için önemini kavrar, uygulamalarını yorumlar.
5- Fiziksel ve sosyal olayların anlaşılmasında kullanılan bilimsel enstrümanların önemini anlar, bu enstrümanları kullanma seçenekleri geliştirir.
6- Hipotez testleri kavramına hakim olur. Hang şartlarda hangi testlerin kullanılması gerektiği kararını alama donanımın kazanır.
7- Fiziksel ve sosyal olayların anlaşılmasında kullanılan bilimsel enstrümanların önemini anlayabilmede önemli kazanımlar edinir, bu enstrümanları kullanma şekillerini kavrar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     174
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1.Probability & Statistics for Engineers &; Scientists, Ronald E. Walpole at al, Pearson Education LTD.,2007 2.Essential of Statistics,David Brink, Ventus Publishing,2010. 3. Lecture Notes statıstıcs and probabılıty,Robert J. Boik.2004 4.Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz,Akademisyen Kitabevi,2013
Yardımcı Kaynaklar 1.Probability & Statistics for Engineers &; Scientists, Ronald E. Walpole at al, Pearson Education LTD.,2007 2.Essential of Statistics,David Brink, Ventus Publishing,2010. 3. Lecture Notes statıstıcs and probabılıty,Robert J. Boik.2004 4.Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz,Akademisyen Kitabevi,2013

Ders ile ilgili dosyalar