Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ZEMİN MEKANİĞİ I |
Birinci düzey |
İNŞ 321 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLKÜF KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZÜLKÜF KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik
|
Dersin amacı
|
İnşaat Mühendisliği’nde Zemin Mekaniği’nin yeri, önemi ve zeminlerin oluşumunun öğrenilmesi, zeminlerin endeks özelliklerinin kavranması, endeks özellikleri parametrelerinin belirlenmesi ilgili deneylerin ve hesapların yapılabilmesi, zeminlerde gerilme kavramı, gerilme hesapları ve gerilme şekil değiştirme davranışının öğrenilmesi, zeminlerin yük altında şekil değiştirmesi, sıkışma ve konsolidasyon olaylarının kavranması, oturma hesaplarının yapılabilmesi ve zeminlerin sıkıştırılması (kompaksiyon) ile ilgili kavram, deney ve hesap yöntemlerinin öğrenilmesi, bu bilgilerin inşaat mühendisliği uygulama alanlarında kullanılmasının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Zemin mekaniğinde konular, tarihçe, standartlar ve yayınlar. Zeminlerin oluşumu. Zeminlerin endeks özellikleri. Zeminlerin sınıflandırılması ve sınıflandırma sistemleri. Zemin suyu ve yeraltı suyu hareketleri. Zeminlerde gerilme analizleri. Gerilme, şekil değiştirme, zaman bağıntıları. Sıkışma ve konsolidasyon. Zeminlerde kompaksiyon.
|
1- |
GEOTEKNİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ; Tarihçe, Standartlar, Geoteknikte Yayınlar, Geoteknikte Simge ve Ölçü Birimleri, Geoteknikte Konular
|
2- |
ZEMİNLERİN OLUŞUMU; Jeoloji ve Yer Küre, Ayrışma ve Aşınma Mekanizmaları, Toprak-Zemin Oluşumu, Türkiye’deki Toprak Çeşitleri
|
3- |
ZEMİNLERİN ENDEKS ÖZELLİKLERİ; Zemin Prizması
|
4- |
ZEMİNLERİN ENDEKS ÖZELLİKLERİ; Zeminlerin Dane Özellikleri, Dane Birim Hacim Ağırlığı, Dane Şekli ve Boyutu, Mineralojik Özellikleri, Özgül Yüzey – Spesifik Yüzey
|
5- |
ZEMİNLERİN ENDEKS ÖZELLİKLERİ; Zeminlerin Kütle - Yığın Özellikleri, Relatif Sıkılık, Dane Dağılım (Granülometri), Kıvam Özellikleri
|
6- |
ZEMİNLERİN SINIFLANDIRILMASI; Sınıflandırma Gereği ve Yararları, Sınıflandırma Yöntemleri, Dane Boyutuna Göre Sınıflandırma, Zeminlerin Ana Sınıfları, Tabii Zeminlerin Sınıflandırılması
|
7- |
ZEMİNLERİN HİDROLİK ÖZELLİKLER; Zemin Suyu ve Sınıflandırılması, Tutulabilen Su, Serbest Su, Yer altı suyu hareketi, Darcy Kanunu, Geçirgenlik Katsayısı (Permeabilite),
|
8- |
ZEMİNLERİN HİDROLİK ÖZELLİKLER; Permeabilitenin belirlenmesi
|
9- |
ZEMİNLERİN HİDROLİK ÖZELLİKLER; Permeabilitenin belirlenmesi, Akım Ağları
|
10- |
Ara Sınav
|
11- |
ZEMİNLERDE GERİLME ANALİZİ; Tabii Kuvvetlerin Oluşturduğu Gerilmeler, Efektif, Toplam ve Boşluk Suyu Basıncı Kavramları
|
12- |
ZEMİNLERDE GERİLME ANALİZİ; İlave Yüklerin Oluşturduğu Gerilmeler
|
13- |
ZEMİNLERİN KOMPAKSİYONU, Kompaksiyonun Önemi ve Teorisi, Kompaksiyona Etkiyen Unsurlar
|
14- |
ZEMİNLERİN KOMPAKSİYONU, Laboratuarda Kompaksiyon, Arazide Kompaksiyon
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi alan öğrenciler mühendislik yapılarının üzerine inşaa edildiği zeminleri tanımaya başlar. Zeminlerin fiziksel ve mekanik özelliklerinin bellenmesi ile ilgili bilgileri öğrenir.
|
2- |
Zeminleri birbirinden ayıran endeks özellikleri deneysel ve matematiksel bağıntılarla belirleyebilir. Zeminleri arazide tanıyabilir. Farklı sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırabilir.
|
3- |
Zemin su ilişkisi mekanik özellikleri etkiler. zemin - su bağlantısı kavrar. Zemin içindeki su hareketi davranışı konusunda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Zeminlerde efektif, boşluk suyu basıncı ve toplam gerilmelerin hesaplanması ve gerilme dağılımının belirlenmesi ve zemin içinde herhangi bir noktadaki ilave ve jeolojik yüklerden oluşan gerilme değerlerinin hesaplanmasını öğrenir.
|
5- |
Zeminlerin mekanik araçlarla sıkıştırılması zemin mekanik özelliklerini iyileştirir. Kompaksiyon olarak tanımlanan bu olayla ilgili bilgilere sahip olur.
|
6- |
Yukarıda belirlenen zemin özellikleri ile kavramlarla ilgili hesapları yapabilmeyi öğrenme, arazi ve laboratuvar deneyleri ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi hesapların yapılabilme becerisini kazanırlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
|
|
8- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
10- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
11- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
6
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hacı Bekir Kara ve Zülküf Kaya, Zemin Mekaniği Ders Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Vahit KUMBASAR, Fazıl KİP, Zemin Mekaniği, Çağlayan Kitabevi
Vahit KUMBASAR, Fazıl KİP, Zemin Mekaniği Problemleri, Çağlayan Kitabevi
Zemin Mekaniği, Kutay ÖZAYDIN, Birsen Yayınevi
|
|