Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BÖLGE PLANLAMA |
Birinci düzey |
ŞBP621 |
Zorunlu |
6 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ.GÖR.AYŞE ERKARA
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatımı, okumalar, öğrencilerin gerçekleştireceği literatür taramaları, bireysel çalışmalar ve araştırma sunumları
|
Dersin amacı
|
Dersin öncelikli amacı; öğrencileri Bölge Planlama düşüncesinin ve eyleminin ortaya çıkış dinamiklerinin, Bölgesel Kalkınma ve sosyo – mekansal süreçler bağlamında bilgilendirilmesidir. Kalkınma düşüncesinin nasıl ortaya çıktığı, ulusal ve bölgesel kalkınma düşüncelerinden bir Bölge Planlama kavramına nasıl ulaşıldığı konuları, bu bilgilendirme ışığında anlatılacaktır. Sonuç olarak bu derste amaçlanan, yeni dönemde Bölge kavramının nasıl anlaşılıyor olduğunun, hangi kavramların, günümüz gerçeklikleri açısından, Bölgesel Kalkınma ve Bölge Planlama düşünce ve eylemini nasıl etkiliyor olduğunun ve yine günümüz gerçeklikleri açısından hangi strateji, eylem ve karar mekanizmalarının Bölgesel Kalkınma açısından önem kazanmış olduğunun öğrencilere kavratılması, ŞBP 621 Bölge Planlama Dersi’nin amacını oluşturmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Dersin Kapsamı
Ders kapsamı içinde 3 ana konu üzerinde ağırlıkla durulacaktır. Bunlar: Bölge Planlama ve Bölgesel Kalkınma kavramlarının tarihsel gelişimi, Bölge Planlama ve Bölgesel Kalkınma kavramlarının anlaşılması açısından birer ontolojik varsayım niteliği taşıyan farklı kavramların literatürdeki evrimsel gelişimi, Günümüz gerçeklikleri bağlamında Bölge Planlama ve Bölgesel Kalkınma eylemlerinin gerçekleşmesi açısından birer ontolojik varsayım niteliği taşıyan farklı kavramlar ve stratejiler. Ders kapsamı içinde bununla birlikte Türkiye’de planlı kalkınma döneminden başlayarak günümüze kadarki süreçte ulusal ve bölgesel kalkınma eylem ve politikalarının değişimi de incelenecektir. Ayrıca son aşamada Türkiye’de Bölge Kalkınma Ajanslarının hazırlamış olduğu bölge planları da analiz edilecektir.
Dersin Kazanımları
Bu dersi seçmiş olan öğrencilerin ders dönemi sonunda aşağıda listelenen kazanımları elde etmiş olması beklenmektedir:
1. Modern ekonominin gelişim tarihini temel kavramlar üzerinden kronolojik olarak sıralar ve açıklar
2. Dünyada yaşanmış olan büyük ekonomik krizlerin gerekçelerini temel ekonomik kavramlar aracılığıyla açıklar
3. Temel bölge bilimi kavramlarını tanımlar ve açıklar
4. Temel bölge sınıflamalarını sıralar ve açıklar
5. Türkiye’de kalkınma planlaması süreçlerinin kavramsal çerçevelerini kronolojik olarak tanımlar ve açıklar
6. Türkiye’de planlı kalkınma başlangıç dönemindeki temel kavramların günümüzdeki kavramlarla karşılaştırmalarını yapar
7. İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflamasının nasıl yapıldığını açıklar, bu sınıflamaya esas olan gerekçeleri sıralar
8. Türkiye’de planlı kalkınma başlangıç dönemindeki bölgesel kalkınma hedef ve stratejilerini günümüzdeki bölgesel kalkınma hedef ve stratejileriyle karşılaştırır
9. Türkiye’de bölge kalkınma ajanslarının hazırlamış olduğu bölge kalkınma planlarının hangi kavram, hedef ve stratejiler çerçevesinde oluşturulduğunu tanımlar
10. Tanımlanan ödevleri tanımlanan süre içinde teslim eder
Ölçme ve Değerlendirme
Bu başlık, dersi alan öğrencilerin ders başarılarının nasıl ölçüleceğini ve başarı düzeylerinin nasıl değerlendirileceğini açıklamaktadır. Derste öğrencinin başarısı, ikisi dönem içinde diğeri final sınavı zamanı yapılacak 3 jüri değerlendirmesi aracılığıyla gerçekleştirilecektir. Bu sayede dönem içi ve dönem sonu olarak tanımlanan iki aşamaya bağlı olarak başarı değerlendirmesi yapılacaktır. Aşağıdaki tablo bu değerlendirmenin ağırlıklarını tanımlamaktadır:
Dönem İçi Değerlendirme Aşaması (Toplam % 40) Dönem Sonu Değerlendirme Aşaması (Toplam %60)
1. Jüri
Dönem içi %50
Toplam %20 2. Jüri
Dönem içi %50
Toplam %20 Toplam
Dönem içi %100
Toplam %40 Final Jürisi
Dönem Sonu %100
Toplam %60
Aşağıdaki tablo ise bu aşamaların başarımlarını, gereklerini ve ayrıntılarını tanımlamaktadır.
Dönem İçi Değerlendirme Aşaması
Dönem İçi Jüri Değerlendirmeleri
1. Jüri
Dersin 7. haftasında yapılacak birinci jüri değerlendirmesi, öğrencinin dönem içi başarısının %50’ine, toplam ders başarısının %20’sine tekabül etmektedir.
Birinci jüri, 1. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda tanımlanan kalkınma hedef, politika ve stratejilerini konu almaktadır.
Jüri için istenen çalışma, jüri gününden bir gün önce en geç saat 18:00’a kadar ders sorumlusunun e-posta adresine gönderilecektir. Çalışma ayrıca Erudm sistemi üzerinden 1.jüri teslimi olarak tanımlanmış bölüme yüklenecektir. Süresi içinde Erudm sistemine eklenmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır. 2. Jüri
Dersin 11. haftasında yapılacak ikinci jüri değerlendirmesi, öğrencinin dönem içi başarısının %50’ine, toplam ders başarısının %20’sine tekabül etmektedir.
İkinci jüri, 1. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda tanımlanan kalkınma hedef, politika ve stratejileriyle 11. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda tanımlanan kalkınma hedef, politika ve stratejilerinin karşılaştırmasını konu almaktadır.
Jüri için istenen çalışma, jüri gününden bir gün önce en geç saat 18:00’a kadar ders sorumlusunun e-posta adresine gönderilecektir. Çalışma ayrıca Erudm sistemi üzerinden 2.jüri teslimi olarak tanımlanmış bölüme yüklenecektir. Süresi içinde Erudm sistemine eklenmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
Dönem Sonu Değerlendirme Aşaması
Dönem Sonu Jüri Değerlendirmesi
Dönem sonu jüri değerlendirmesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Yarıyıl Sonu Sınav Programında” bu ders için belirtilen final sınavı tarihinde yapılacaktır.
Toplam ders başarısının %60’ına tekabül eden dönem sonu ödevinin konusu, Türkiye’de bölge kalkınma ajansları tarafından hazırlanmış bölge planlarının hangi kavramsal çerçeveye dayandığının araştırılmasını içermektedir.
Jüri için istenen çalışma, jüri gününden bir gün önce en geç saat 18:00’a kadar şubesinde olunan ders sorumlusunun e-posta adresine gönderilecektir. Çalışma ayrıca Erudm sistemi üzerinden Final jüri teslimi olarak tanımlanmış bölüme yüklenecektir. Süresi içinde Erudm sistemine eklenmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Modern ekonominin gelişim tarihi ve temel kavramlar – I
|
3- |
Modern ekonominin gelişim tarihi ve temel kavramlar – II
|
4- |
Dünyada yaşanmış olan büyük ekonomik krizlerin gerekçeleri – I
|
5- |
Dünyada yaşanmış olan büyük ekonomik krizlerin gerekçeleri – II
Bölge Planlama düşüncesinin ortaya çıkışı
|
6- |
Temel bölge bilimi kavramları, temel bölge sınıflamaları ve dünyadan bölge örnekleri
|
7- |
1. jüri
|
8- |
Türkiye’de kalkınma planlaması süreçlerinin tarihsel gelişimi ve kavramsal çerçeveleri
|
9- |
Türkiye’de kalkınma planlaması süreçlerinin tarihsel gelişimi ve kavramsal çerçeveleri 2
|
10- |
İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması ve Türkiye’de bölgesel sınıflamalar
|
11- |
2. jüri
|
12- |
Türkiye’de Güncel kalkınma planlaması süreçleri ve kavramsal çerçeveleri
|
13- |
Güncel Bölge Planlama ve Bölgesel Kalkınma kavramları – Planlanmamış kalkınma deneyimleri 1
|
14- |
Güncel Bölge Planlama ve Bölgesel Kalkınma kavramları – Planlanmamış kalkınma deneyimleri 2
|
15- |
Bölge planlama, bölgesel kalkınma ve yeni kalkınmacılık düşüncesi 1
|
16- |
Bölge planlama, bölgesel kalkınma ve yeni kalkınmacılık düşüncesi 2
|
17- |
Türkiye’de yeni bölgesel kalkınma deneyimleri ve kalkınma ajansları
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, Modern ekonominin gelişim tarihini temel kavramlar üzerinden kronolojik olarak sıralar ve açıklar
|
2- |
Öğrenci, Dünyada yaşanmış olan büyük ekonomik krizlerin gerekçelerini temel ekonomik kavramlar aracılığıyla açıklar
|
3- |
Öğrenci, Temel bölge bilimi kavramlarını tanımlar ve açıklar
|
4- |
Öğrenci, Temel bölge sınıflamalarını sıralar ve açıklar
|
5- |
Öğrenci, Türkiye’de kalkınma planlaması süreçlerinin kavramsal çerçevelerini kronolojik olarak tanımlar ve açıklar
|
6- |
Öğrenci, Türkiye’de planlı kalkınma başlangıç dönemindeki temel kavramların günümüzdeki kavramlarla karşılaştırmalarını yapar
|
7- |
Öğrenci, İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflamasının nasıl yapıldığını açıklar, bu sınıflamaya esas olan gerekçeleri sıralar
|
8- |
Öğrenci, Türkiye’de planlı kalkınma başlangıç dönemindeki bölgesel kalkınma hedef ve stratejilerini günümüzdeki bölgesel kalkınma hedef ve stratejileriyle karşılaştırır
|
9- |
Öğrenci, Türkiye’de bölge kalkınma ajanslarının hazırlamış olduğu bölge kalkınma planlarının hangi kavram, hedef ve stratejiler çerçevesinde oluşturulduğunu tanımlar
|
10- |
Öğrenci, Tanımlanan ödevleri tanımlanan süre içinde teslim eder
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
12
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
8
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
128
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yves Lacoste, 1996, Sınıf Açısından Azgelişmişlik, Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
Raimondo Luraghi, 1975, Sömürgecilik Tarihi, E Yayınları.
Eric J. Hobsbawm, 1998, Sanayi ve İmparatorluk, Dost Kitabevi Yayınları.
Immanuel Wallerstein, 1992, Tarihsel Kapitalizm, Metis Yayınları.
Ha-Joon Chang, Ilene Gabriel, 2005, Kalkınma Yeniden: Alternatif İktisat Politikaları El Kitabı, İmge Yayınları.
Ayda Eraydın, 1992, Post-Fordizm ve Değişen Mekansal Öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
M. Melih Pınarcıoğlu, Oğuz Işık, 2004, Yeni Kalkınmacılık: Bölgesel Kalkınmada Arayışlar, GAP-GİDEM Yayınları No:4.
W.B.Stöhr, J.S. Edralin, D.Mani, 2001, Decentralization, Governence and the Planning for Local-Level Development, New Regional Development Paradigms, Vol:3, Greenwood Press.
A.G. Noble, F.J.Costa, A.K.Dutt, R.B.Kent, 1998, Regional Development and Planning for the 21st Century: New Priorities, New Philosophies, Asgate Publishing.
Tony Fitzpatrick, 2001, Welfare Theory: An Introduction, Palgrave Publishing.
S. Campbell, S. Fainstein, 1996, Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers.
J.Alden, P. Boland, 1996, Regional Development Strategies: A European Perspective, Cromwell Press.
David Riesman, 2002, The Institutional Economy: Demand and Supply, Edward Elgar Publishing.
J. Murdoch, 1998, The Spaces of Actor Network Theory, Geoforum Vol: 29 No:4 pp 357-374.
A. Haahti, V.Madupa, U.Yavaş, E. Babakuş, 2005, Cooperative Strategy, Knowledge Intensity and Export Performance of Small and Medium Sized Enterprises, Journal of World Business, Vol:40, pp124 – 138.
Robert Axelrod, 1984, The Evolution of Cooperation, Baisc Books.
P.Anthony O’Hara, 2000, Marx, Veblen and Contemporary Institutional Political Economy: Principles and Unstable Dynamics of Capitalism, Edward Elgar Publishing.
|
|