Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Şehir ve Bölge Planlama > KENTSEL KONUT POLİTİKALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KENTSEL KONUT POLİTİKALARI Birinci düzey ŞBP513 Zorunlu 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MERVE KOÇAK GÜNGÖR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ YASİN BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Kentsel konut politikalarının konut sorunu çerçevesinde ele alınarak, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler bağlamında çok yönlü olarak irdelenmesidir.
Dersin tanımı Derste ilk olarak konutun anlamı ve işlevleri; konut sorunu, konut talebi-arz ilişkileri vb. ansiklopedik bilgiler sağlanmaktadır. İkinci aşamada dünyadaki konut politikaları gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler bağlamında ele alınmaktadır. Bu bölümde dar gelirli kesimler üzerinde özellikle 1980 sonrası dönemdeki gelişimlere odaklanılmaktadır. Üçüncü aşamada ise Türkiye''deki konut sorunu, konut politikaları ve konut sunum biçimleri 1923 yılından başlayarak 1923-1950;1950-1980; 1980-2000; 2000 sonrası olmak üzere dört ana bölüm üzerinden tanımlanmaktadır. Dersin son aşamasında ise, özellikle 2000 sonrası dönemde yeni bir kentleşme stratejisi olarak gündeme gelen kentsel dönüşüm projeleri üzerine odaklanılmaktadır. Bu aşamada yasal-yönetsel çerçeve, söylem-uygulama problemi üzerine odaklanılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Ders içeriği ve ders yürütme yönteminin anlatılması. Ders ödev bilgileri ve konularının verilmesi.
2- Konut’un anlamı ve işlevleri nedir? Konut Sorunu-konut politikalarının gerekçeleri-konut politikalarının amacı
3- Konut talebi-konut sunumu ilişkisi
4- Dünya''''daki konut politikalarının tarihsel gelişimi-Dönem ödevlerinin kısa sunumu
5- 1.evre: İkinci Dünya Savaşı öncesi (Sanayi Devrimi-1930 ekonomik bunalımı) Liberal Kapitalizm 2.evre: İkinci Dünya Savaşı Sonrası (1945-1970‘lerin ortası (kriz)) Sosyal Refah Devleti
6- 3.evre: 1970-1990 Neoliberal Yaklaşım 4.evre: 1990 sonrası Küreselleşme (Neoliberalizmin uzantısı)
7- Ara Sınav
8- Türkiye''''deki konut politikalarının tarihsel gelişimi-Dönem ödevlerinin kısa sunumu
9- 1923-1950 Dönemi: Ankara’da İlk Gecekonduların Ortaya Çıkışı
10- 1950-1980 Dönemi: Hızlı Kentleşme, Gecekondulaşma ve Yapsatçılık
11- 1980-2000 Dönemi: İmar Afları, Apartmanlaşma ve Kentsel Rantın Bölüşümü
12- 2000’den Günümüze: Devlet Destekli-Piyasa Odaklı Kentsel Dönüşüm-Dönem ödevlerinin sunulması
13- Dönem ödevlerinin sunulması
14- Dönem ödevlerinin sunulması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Konut politikaları konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
2- Konut’un sosyo-ekonomik, yasal, finansal, örgütsel ve mekânsal dinamiklerini kavrama
3- Konut sorunu ve konut politikaları konusunda bağımsız olarak araştırma yapabilme
4- Alan çalışması yapma ve elde edilen bulguların analiz, gösterim ve yorumlama becerilerini arttırma
5- Akademik araştırma becerilerini arttırma
6- Güncel kentsel dönüşüm sorunu ve bunun sosyo-mekansal sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi edinme
7- .
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kentsel Tasarım
2- Kent ve Bölge Planlama
3- Ulaşım
4- Peyzaj
5- Ekoloji
6- Sosyoloji
7- Şehircilik Tarihi
8- Sanat Tarihi
9- Kentsel Koruma
10- Bilgisayar Destekli tasarım
11- Kentsel Coğrafya
12- Mimarlık Bilgisi
13- Ekonomi
14- Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15- İstatistik
16- İmar Hukuku
17- Çizim ve Sunum Teknikleri
18- Planlama Kuram ve Teknikleri
19- Yabancı Dil
20- Genel Kültür
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 1 3
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ---
Yardımcı Kaynaklar Suher, Hande (Editör) (1991). Kentleşme ve Kentlileşme Politikaları, TÜSES Yay., İst. Tankut, G. (1993) Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayın evi. Tekeli, İ. (2010). Konut Sorununu Konut Sunum Biçimleriyle Düşünmek, Türk Tarih Vakfı Yayınları Gür, Şengül Öymen, (2000), Konut Kültürü, YEM Yayınları, İstanbul. Bulos, M.., Teymur, N., (1993), Housing: Design, Research, Education, Avebury. Konutlar-Toplu konutlar, (2001), Tasarım Yayın Grubu, İstanbul. Balamir, Murat, (1993), Konut Üretim Modeli, ODTÜ Yayınını, Ankara. Erman, Tahire (2004) Gecekondu Çalışmalarında ''Öteki'' Olarak Gecekondulu Kurguları http://www.ejts.org/document85.html Şenyapılı, T. (1998) Cumhuriyet’in 75. yılı Gecekondunun 50. yılı, 75 yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 301-316. Şenyapılı, T. (2006) Barakadan Gecekonduya Ankara’da Kentsel Mekanın Dönüşümü, 1923-1960, İletişim Yayınları. Tekeli, İ. (1982) Kentleşme Yazıları, Ankara: Turhan Kitabevi. Tekeli, İ. (1991) Konut sorunu üzerine düşünceler, Kent Planlaması Konuşmaları, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları, Ankara, 99-112. Türkün, A. ve Yapıcı, M. (2009), “Kentsel Dönüşüm ve Yasaların Araçsallaşan Rolü” Sermaye Birikimi Açısından Kentsel Dönüşüm, İktisat Dergisi, Sayı: 499, 48-58.

Ders ile ilgili dosyalar