Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOSYOLOJİ |
Birinci düzey |
UHİT 331 |
|
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. NEDİM KARADUMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için bir bilim olarak sosyolojinin ne olduğunu, temel kavramlarını ve günümüzde sosyologların ilgilendikleri temel sosyolojik meseleleri aktarma amacıyla tasarlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
İletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için bir bilim olarak sosyolojinin ne olduğunu, temel kavramlarını ve günümüzde sosyologların ilgilendikleri temel sosyolojik meseleleri aktarma amacı taşıyan ders.
|
1- |
Giriş: Dersin kapsamı ve beklentilerin sunumu. Sosyolojik Düşünmenin Anlamı
|
2- |
Sosyolojinin Temel Kavramları, Bilim Olarak Sosyolojinin Doğuşu
|
3- |
Sosyolojinin Gelişimi: S. Simon, A. Comte ve H. Spencer Pozitivizm, Evrim ve İlerleme Kavramları
|
4- |
Klasik Sosyoloji 1: İsimler, Teorik Çerçeveler ve Kavramlar - K Marks, E. Durkheim
|
5- |
Klasik Sosyoloji 2: İsimler, Teorik Çerçeveler ve Kavramlar - M. Weber
|
6- |
Modern Sosyolojinin Gelişimi: İsimler, Yaklaşımlar
|
7- |
Toplumsal Değişme ve Küreselleşme 1
|
8- |
Toplumsal Değişme ve Küreselleşme 2: Modernizm, Postmodernizm, Küreselleşme
|
9- |
Siyaset ve Toplum
|
10- |
Kültür ve Toplum 1: Kültür Kavramı
|
11- |
Kültür ve Toplum 2: Sosyolojide Kültür
|
12- |
Aile, Kadın ve Toplum
|
13- |
Din ve Toplum
|
14- |
Hukuk, Suç, Eğitim ve Toplum
|
15- |
Ekonomik Yaşam
|
16- |
Genel Değerlendirme
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyolojinin temel kavramlarını bilir ve sosyoloji düşünmenin niteliklerini kavrar
|
2- |
Bir bilim olarak sosyolojiyi doğuran şartları kavrar ve sosyoloji disiplinini diğer bilim dallarından ayıran özellikleri bilir
|
3- |
Sosyolojinin gelişimini ve klasik sosyoloji yaklaşımlarını kavrar, temel isimler, teoriler ve kavramsal yaklaşımları bilir
|
4- |
Modern sosyolojik yaklaşımları kavrar, temel isimler, teoriler ve kavramsal yaklaşımları bilir.
|
5- |
Toplumsal değişme ve küreselleşmeye ilişkin sosyolojik bir anlayış kazanır.
|
6- |
Toplumsal kurumları yapı ve işleyişine yönelik sosyolojik bir anlayış kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Anthony Giddens, Sosyoloji: Eleştirel Bir Giriş, çev. Ruhi Esengün ve İsmail Öğretir, Erzurum: İhtar Y., 1993. Raymond Boudon, Sosyoloji Yöntemleri, çev. Alev Türker, İstanbul: İletişim, 1991. Zeki Arslantürk ve M. Tayfun Amman, Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, 4. b., İstanbul: Çamlıca Y., 2001. C. Wright Mills, Toplumbilimsel Düşün, çev. Ünsal Oskay, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979. Gaston Bouthoul, Sosyoloji Tarihi - I, çev. Cemal Süreyya, 2. b., İstanbul: İletişim Y., 1995.
|
|