Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEFSİR USULÜ |
İkinci düzey |
İLH133 |
|
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Mustafa KARAGÖZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kur’an’ın nüzulü ve Mushaf haline gelişi, Kur’an ilimleri ve Kur’an’ı anlama yöntemleri hakkında öğrencilerin teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Kuranı anlama ve yorumlama metotlarını içeren derstir.
|
1- |
KAVRAMLAR: “Tefsir”, “Usul”, “Tefsir Usulü”, “Kur’an İlimleri”.
|
2- |
KAYNAKLAR: Kur’an İlimleri Literatürü
|
3- |
Vahiy; Genel Olarak Vahiy
|
4- |
Kur’an Vahyi;
Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler
|
5- |
Kur’an’ın Okunması: Yedi Harf ve Kıraat
|
6- |
Kur’an İlimleri: (Giriş: Tanımı ve Tedvini);
Vakf ve İbtida;
Üslûbu’l-Kur’ân
|
7- |
Mübhemâtü’l-Kur’ân;
Garîbü’l-Kur’ân
|
8- |
Vücûh ve Nezâir;
Terâdüf ve Furûk;
Kur’ân Semantiği
|
9- |
Aksâmü’l-Kur’ân;
Müteşabihü’l-Kur’an;
Huruf-i Mukattaa
|
10- |
İ‘câzü’l-Kur’an;
Müşkilü’l-Kur’ân;
Tekrâru’l-Kur’ân
|
11- |
Mecâzü’l-Kur’ân;
Münâsebâtü’l-Kur’ân
|
12- |
Fezailü’l-Kur’ân;
Kısasu’l-Kur’ân
|
13- |
Esbâbü’n-Nüzûl
|
14- |
Nâsih-Mensûh
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, tefsir usulü ve Kur’an ilimleriyle ilgili temel kavram ve terimler ile; klasik ve modern tefsir usülü ve Kur’an ilimleri literatürü hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Öğrenciler genel olarak vahiy, Kur’an vahyi ve Kur’an’ın Mushaf haline gelişihakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Öğrenciler, yedi harf ve kıraatler konusunda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Öğrenciler, Kur’an ilimlerinin tanımı ve tedvini hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Öğrenciler, vakf-ibtidâ, üslubu’l-Kur’an ve mübhematü’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur; bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
6- |
Öğrenciler, garibü’l-Kur’an, vücuh-nezair, teradüf-furuk ve Kur’an semantiği gibi, lafızların manalarıyla ilgilenen Kur’an ilimleri hakkında bilgi sahibi olur; bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
7- |
Öğrenciler, aksamu’l-Kur’an, müteşabihü’l-Kur’an, hurûf-i mukattaa, icazü’l-Kur’an, müşkilü’l-Kur’an ve tekraru’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur ve bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
8- |
Öğrenciler, mecazü’l-Kur’an, münasebatü’l-Kur’an, fezailü’l-Kur’an ve kısasu’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur ve bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
9- |
Öğrenciler, Esbabü’n-Nüzul ve bu konu etrafındaki mesele ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
|
10- |
Öğrenciler, Nasih-Mensuh ve bu konu etrafındaki mesele ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
66
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Muhsin Demirci, Tefsir Usulü.
Soruların oranı Muhsin Demirci’nin kitabından yaklaşık %60 olacaktır.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mustafa Karagöz, Kur’an İlimleri (Ders Notları ve Metinler).
Soruların oranı Mustafa Karagöz’ün ders notlarından yaklaşık %40 olacaktır.
|
|