Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEFSİR USULÜ |
Birinci düzey |
İLH133 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Mustafa KARAGÖZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kur’an’ın nüzulü ve Mushaf haline gelişi, Kur’an ilimleri ve Kur’an’ı anlama yöntemleri hakkında öğrencilerin teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Kuranı anlama ve yorumlama metotlarını içeren derstir.
|
1- |
KAVRAMLAR: “Tefsir”, “Usul”, “Tefsir Usulü”, “Kur’an İlimleri”.
|
2- |
KAYNAKLAR: Kur’an İlimleri Literatürü
|
3- |
Vahiy; Genel Olarak Vahiy
|
4- |
Kur’an Vahyi;
Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler
|
5- |
Kur’an’ın Okunması: Yedi Harf ve Kıraat
|
6- |
Kur’an İlimleri: (Giriş: Tanımı ve Tedvini);
Vakf ve İbtida;
Üslûbu’l-Kur’ân
|
7- |
Mübhemâtü’l-Kur’ân;
Garîbü’l-Kur’ân
|
8- |
Vücûh ve Nezâir;
Terâdüf ve Furûk;
Kur’ân Semantiği
|
9- |
Aksâmü’l-Kur’ân;
Müteşabihü’l-Kur’an;
Huruf-i Mukattaa
|
10- |
İ‘câzü’l-Kur’an;
Müşkilü’l-Kur’ân;
Tekrâru’l-Kur’ân
|
11- |
Mecâzü’l-Kur’ân;
Münâsebâtü’l-Kur’ân
|
12- |
Fezailü’l-Kur’ân;
Kısasu’l-Kur’ân
|
13- |
Esbâbü’n-Nüzûl
|
14- |
Nâsih-Mensûh
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, tefsir usulü ve Kur’an ilimleriyle ilgili temel kavram ve terimler ile; klasik ve modern tefsir usülü ve Kur’an ilimleri literatürü hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Öğrenciler genel olarak vahiy, Kur’an vahyi ve Kur’an’ın Mushaf haline gelişihakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Öğrenciler, yedi harf ve kıraatler konusunda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Öğrenciler, Kur’an ilimlerinin tanımı ve tedvini hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Öğrenciler, vakf-ibtidâ, üslubu’l-Kur’an ve mübhematü’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur; bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
6- |
Öğrenciler, garibü’l-Kur’an, vücuh-nezair, teradüf-furuk ve Kur’an semantiği gibi, lafızların manalarıyla ilgilenen Kur’an ilimleri hakkında bilgi sahibi olur; bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
7- |
Öğrenciler, aksamu’l-Kur’an, müteşabihü’l-Kur’an, hurûf-i mukattaa, icazü’l-Kur’an, müşkilü’l-Kur’an ve tekraru’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur ve bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
8- |
Öğrenciler, mecazü’l-Kur’an, münasebatü’l-Kur’an, fezailü’l-Kur’an ve kısasu’l-Kur’an hakkında bilgi sahibi olur ve bu konu ve kavramlardan Kur’an ve tefsirlerde geçenleri tanıma becerisi kazanır.
|
9- |
Öğrenciler, Esbabü’n-Nüzul ve bu konu etrafındaki mesele ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
|
10- |
Öğrenciler, Nasih-Mensuh ve bu konu etrafındaki mesele ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
66
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Muhsin Demirci, Tefsir Usulü.
Soruların oranı Muhsin Demirci’nin kitabından yaklaşık %60 olacaktır.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mustafa Karagöz, Kur’an İlimleri (Ders Notları ve Metinler).
Soruların oranı Mustafa Karagöz’ün ders notlarından yaklaşık %40 olacaktır.
|
|