Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > XIII-XV. YÜZYIL GENEL TÜRK TARİHİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
XIII-XV. YÜZYIL GENEL TÜRK TARİHİ II Birinci düzey TAR 216 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Timurlular Devleti’nin yaşadığı dönem içerisinde Türk tarihine katkısı ve faaliyetleri hakkında bilgi vermek ve Timurlular Rönesansının Türk Kültür tarihi üzerindeki etkilerini anlatmak.
Dersin tanımı İlhanlı Devleti''''nin dağılması ile Anadolu, Azerbaycan, İran ve Horasan''''da ortaya çıkan durum, Timur''''un hükümdarlığı ve seferleri, Timur-Yıldırım Bayezid karşılaşmasının sonuçları ile Timur''''un dünya tarihindeki yeri kurduğu devletin dağılması ve sonraki durum üzerinde durulacaktır.

Dersin içeriği
1- Timurlular Tarihinin Yerli ve Yabancı Kaynakları, Timurlular Tarihine Ait Yapılmış Araştırmaların Tasnifi, Kaynaklara Göre Timur ve Ailesi
2- Cengiz Han İmparatorluğu’nun Dağılmasından Sonra Kurulmuş olan Siyasi Teşekküllerin Genel Özelliği, Çağatay Hanlığı Hakkında Genel Bilgiler
3- Timur’un Tarih Sahnesine Çıkmasında Etkili Olan Faktörler, ve Emir Timur’un Tarihi Şahsiyeti ve Başarılarında Etkili Olan Faktörler
4- Timur’un İlk Faaliyetleri (Harezm, Moğollar ve Dest-i Kıpçak Seferi)
5- Timur’un Horasan Seferi, Üç. Yıllık, Beş Yıllık ve Yedi Yıllık Seferleri
6- Timur-Toktamış Mücadeleleri ve Sonucu.
7- Timur’un Hindistan Seferleri ve Neticesi.
8- ARA SINAV
9- Timur’un Seferlerinin değerlendirilmesi, Timur’un Ölümü ve Ortaya Çıkan Yeni Durum.
10- Timur’un Ölümünden Sonra (Mavereünnehr, Horasan, Azerbaycan, Güney İran’daki Hakimiyet Mücadeleleri ve Sonucu.
11- Şahruh Devri’nin Siyasi Olayları.
12- Uluğ Bey Devrinin Siyasi Olayları ve Kültürel Alandaki Gelişmeler.
13- Hüseyin Baykara Devrinde Siyasi Durum, Ali Şir Nevai Hakkında Bilgiler, Timurlar Devleti’nin Dağılması
14- Timurlular Devleti’nin Sosyal ve İdari Durumu, Devlet Teşkilatı’nın Özellikleri, Timurlular Devleti’nin Türk tarihinde Oynamış Olduğu Rol ve Özelliği
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, Timurlular tarihi dersi ile birlikte Timurlular Devleti'nin Türk siyasi ve kültür tarihi içerisindeki önemini kavrayabilecektir.
2- 14. yüzyılda Çağatay Ulusunun durumunu kavrar
3- Timurun seferlerini analiz eder
4- Timur sonrası gelişmeleri yorumlar
5- Timurlu Devletinde hâkimiyet anlayışını açıklar
6- Timurlu Devletinde askeri, sosyal ve ekonomik yapıyı diğer Türk devletleriyle karşılaştırır
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 1 13
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Aka, İsmail; Timur ve Devleti, TTK. Yay., Ankara, 1991.
Yardımcı Kaynaklar AKA, İ., Mirza Şahruh ve Zamanı, Ankara, 1994. Ahad Andican, Emir Timur, Selenge Yayınları Hayrunnisa Alan, Bozkırdan Cennet Bahçesine Timurlular, Ötüken Neşriyat BARTHOLD, W., Ulug Bey ve Zamanı, (Çev. İsmail Aka) CLAVİS, A., Kadis’ten Semerkand’a Seyahat, (Çev. Ö. R. Doğrul) ÇANDARLIOĞLU, G. Orta Asya’da Timuriler Çin’de Ming Münasebetleri Ch’en Cheng Elçilik Raporu, İstanbul, 1995

Ders ile ilgili dosyalar